• Pucko Buffy

Problem med sköldkörteln? Del 15

Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.

Detta är en ny tråd då den gamla stängts.
    Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Detta är generella värden och kan variera lite mellan olika labb.

Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html
    Del 12 www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html
    Del 13 www.familjeliv.se/Forum-5-95/m43442735.html
    Del 14 www.familjeliv.se/Forum-5-95/m45818055-108.html

Bra länkar:
    www.thyroid.se
    ltarkiv.lakartidningen.se/2002/temp/pda24325.pdf
    www.lakartidningen.se
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 15
  • Banzai

Lägger till i favoriter även fast jag inte är så aktiv längre

• Pucko Buffy
    piikachuu skrev 2009-12-03 21:45:56 följande:
    Jag skrev innan angående p-piller! Anledningen till att jag undrade var för att jag har en kompis till mig som fick problem med sköldkörteln och gick på kontroller och åt levaxin. Ett tag efter det la hon av med p-pillerna (tyckte inte om dem) och på återkontrollen för sköldkörteln efteråt var hennes värden helt normala och hon kunde sluta ta levaxin. Nu mår hon jättebra och har inga problem med sköldkörteln!?Jag fick nämligen problem ca. en månad efter jag började med mina nya p-piller (har ätit andra i ca 8 år), och därefter blev jag diagnostiserad med hypotyreos. Och när jag hörde att jag åt samma p-piller som min kompis gjorde började jag undra om det faktiskt fanns ett samband. Har även hört att p-piller kan påverka levaxinets förmåga.Funderar nu på att lägga av med dem och använda nåt hormonfritt och se om jag blir bättre, eftersom levaxinet ändå inte fungerar på mig. Men är de nån mer som hört nåt om levaxin, hypotyreos och p-piller??
    P-piller är ju ett hormon och en hormonförändring i kroppen kan trigga igång problem med sköldkörteln. Att just din kompis blev bra behöver inte betyda att det hade relation till p-pillerna (även om det är lätt att tro det) hon kan haft en övergående inflamation som gett en underfunktion tillfälligt och som skulle gått tillbaka ändå. Sen kan det faktiskt vara så att hon kanske har kvar sin underfunktion i en del av sköldkörteln men att den andra delen som fortrafande fungerar har kickat in och producerar tillräckligt med hormoner för att hon ska må bra.
    Egentligen är det bara en endokrinolog som kan uttala sig i frågan om p-piller påverkan på själva sköldkörteln. Mitt råd är att du ringer din VC läkare och bokar tid alt ringer och beställer tid hos en endokrinolog som jobbar privat. Jag har dock aldrig hört att man inte kan ta p-piller samtidigt som man tar sitt levaxin. Är man orolig för bara den sakens skull så kan man vänta med endera piller tills det gått ca 2 timmar emellan för då ska upptaget av levaxinet inte påverkas.

Hur länge har du ätit levaxin? att du tycker det inte funkar kan bero på att du inte är rätt inställd eller att du fortfarande har en pågående inflamation som gör att du mår dåligt. Jag har haft konstaterad hypo i lite mer än 1,5 år och jag är långt ifrån bra. Men jag mår så pass mycket bättre att jag ser ljuset i tunneln nu. Nackdelen med sköldkörtelproblem är att det tar tid, en jäkla tid innan man börjar må ok.

/PB
  • Jmia

Hej allihopa!

Är så himla glad idag efter ett besök hos min nya läkare på VC. Hon är ju verkligen urbra. Lyssnar, bryr sig och agerar!
    Jag säger då det, är man inte nöjd med läkaren så byt! Det går att hitta bättre läkare med lite tur och tålamod.

Nya värdena:
    TSH 1,3
    T4 16

Jag är verkligen skitglad rent ut sagt. T4 har legat på 16 väldigt stabilt och det är jag glad för, TSH är nu nere under 2,0 precis som jag önskat och jag hoppas att det kommer stanna här på 1,3! Enligt min läkare borde det det.
    Ny kontroll om ett halvår.

Förhoppningsvis kan det bli en bebis framöver nu...

♪♫
  • Pucko Buffy
    Jmia skrev 2009-12-04 13:08:49 följande:
    Hej allihopa!Är så himla glad idag efter ett besök hos min nya läkare på VC. Hon är ju verkligen urbra. Lyssnar, bryr sig och agerar! Jag säger då det, är man inte nöjd med läkaren så byt! Det går att hitta bättre läkare med lite tur och tålamod. Nya värdena: TSH 1,3 T4 16Jag är verkligen skitglad rent ut sagt. T4 har legat på 16 väldigt stabilt och det är jag glad för, TSH är nu nere under 2,0 precis som jag önskat och jag hoppas att det kommer stanna här på 1,3! Enligt min läkare borde det det. Ny kontroll om ett halvår. Förhoppningsvis kan det bli en bebis framöver nu...
    Stor grattis kram :) förstår att du är glad. Håller tummen att bebisverkstan tar fart och blir lyckad. Har vi tur kanske vi blir två när jag väl får klartecken från doktorn ;)
  • Jmia
    Pucko Buffy skrev 2009-12-04 15:17:53 följande:
    Stor grattis kram :) förstår att du är glad. Håller tummen att bebisverkstan tar fart och blir lyckad. Har vi tur kanske vi blir två när jag väl får klartecken från doktorn ;)
    Tack!! Jag håller tummen för dig med, det är verkligen dags för ett par bebisar nu!
    Ska försöka gå ner lite i vikt också, förhoppningsvis blir allt lättare då.

Kram ;)
    ♪♫
  • Pucko Buffy
    Jmia skrev 2009-12-04 17:02:12 följande:
    Tack!! Jag håller tummen för dig med, det är verkligen dags för ett par bebisar nu! Ska försöka gå ner lite i vikt också, förhoppningsvis blir allt lättare då. Kram ;)
    Ja verkligen.. åh jag ska oxå försöka gå ner några kilon jag oxå... gick upp ytterligare några när jag började med levaxinet och har där efter legat stadigt på samma antal kg. Spelar fn ingen roll vad jag gör för vågen rör sig fasen inte all som jag vill *suck* men så fort det blir väder för det ska jag försöka ge mig ut och gå, gå och åter gå för att komma igång. Förhoppningsvis kommer jag kunna börja jogga lätt till sommaren. Till våren åker även cykeln fram... ska bli spännande att se hur mycket värk jag får utöver eventuell träningsvärk, av att nyttja den ;)
  • AnnelieTyresö

Har oxå gjort en matreformation, men inget händer på vågen, de gånger jag gjort det tidigare har jag alltid fått resultat, men nu står det bara still.
    Jag har iofs inte kommit upp i rätt dos än, håller på å ökar ff.

• norrlandska1

Vaknade halv 8 efter ha sovit ca 7,5 timme. Men det känns som jag sovit nästan ingenting men kunde ej somna om heller...Jobbigt att ha det så här...Men det finns helger då jag vaknat efter 5-6 timmars sömn så detta är ju bättre. Men det verkar ändå som att antalet timmars jag sover ej spelar så stor roll., lika trött ändå och denna matthet i kroppen.
    Vet ej om det är inbillning men det känns som det blivit lite sämre sedan jag började äte Levaxinet, har ätit det sedan 5/11. Har vad jag förstått en lätt Hypo.

Jag fungerar på dagarna och går bra att jobba även om jag är lite trött så är det inga problem. När jag är ledig på helgen sover jag inte något under dagen men lägger mig tidigare än jag gjort förr. Kan lägga mig vid 23-tiden, för mig tidigt då jag förr vart uppe till 1 tiden.

Vet ej vad jag ville med detta men behövde bara få ute det och inte bara beklaga mig inför familj och vänner.
    Och kanske är det fler här som känner igen sig...

//M

• Pucko Buffy
    norrlandska1 skrev 2009-12-05 08:58:57 följande:
    Vaknade halv 8 efter ha sovit ca 7,5 timme. Men det känns som jag sovit nästan ingenting men kunde ej somna om heller...Jobbigt att ha det så här...Men det finns helger då jag vaknat efter 5-6 timmars sömn så detta är ju bättre. Men det verkar ändå som att antalet timmars jag sover ej spelar så stor roll., lika trött ändå och denna matthet i kroppen.Vet ej om det är inbillning men det känns som det blivit lite sämre sedan jag började äte Levaxinet, har ätit det sedan 5/11. Har vad jag förstått en lätt Hypo.Jag fungerar på dagarna och går bra att jobba även om jag är lite trött så är det inga problem. När jag är ledig på helgen sover jag inte något under dagen men lägger mig tidigare än jag gjort förr. Kan lägga mig vid 23-tiden, för mig tidigt då jag förr vart uppe till 1 tiden.Vet ej vad jag ville med detta men behövde bara få ute det och inte bara beklaga mig inför familj och vänner. Och kanske är det fler här som känner igen sig...//M
    Du har helt enkelt inte ätit levaxinet tillräckligt länge för att märka någon större skillnad. Det tar 3-4 veckor innan man överhuvudtaget känner något och ytterligare veckor innan det planar ut och kroppen återhämtar sig. Vad hade du i TSH och T4?

Det skulle inte förvåna mig om du får öka din dos ytterligare lite för att du ska må bra. Tröttheten och oförmågan att ändå kunna sova hör till sjukdomen. När du kommer upp i en lagom dos kommer segheten försvinna och du kommer sova bättre. Men du får ge det lite tid.

Beroende på hur höga värden du hade bör du nog kallt räkna med 6 månader innan du är någerlunda återställd. Det kan gå fortare men med tanke på vad du skriver så anar jag att det kan ta lite tid. Har du bara en sund och vettig läkare som låter dig hitta din dos där du mår bra så kommer du bli frisk. Men det kommer ta tid som sagt vad.

Mvh PB
  • norrlandska1

Vet ej vad jag hade för värden när proverna togs men skall ta nya prover nu till veckan och då resultaten kommer skall jag ta reda på de förra och de jag får nu.
    Äter ju Levaxinet 25 mikrogram, börar de alltid med den styrkan eller förekommer det att man får starta på en högre styrka. Vad är det som avgör vilken styrka man får börja med. Har förstått att det börjar med en lägre styrka för att hitta den rätta men startar det alldti med 25 mikrogram? Trötthet, att jag sover mer(sover mer nu än jag har gjort tidigare), matthet samt lite ont är det jag känner sedan har jag läst om en massa symptom jag inte alls känner.

Jag fick ju som sagt veta detta då det togs prover för att kolla min fertilitet. Och då de andra proverna var ok känns det bara för jävligt att detta skall skjuta fram mina planer att åka till Köpenhamn och försöka få ett barn. Jag har ej all tid i värden och även 6 månader låter länge att vänta:(
    Hur stort samband har detta med chanserna att bli gravid, ev ökad missfallsrisk att göra?
    Jag tänker så här fhs etc var ok men sköldkörtel krånglar vs fhs etc blir sämre sköldkörteln bätte. Vad är bättre vad är sämre av dessa.

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 15