• Pucko Buffy

Problem med sköldkörteln? Del 15

Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.

Detta är en ny tråd då den gamla stängts.
    Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Detta är generella värden och kan variera lite mellan olika labb.

Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html
    Del 12 www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html
    Del 13 www.familjeliv.se/Forum-5-95/m43442735.html
    Del 14 www.familjeliv.se/Forum-5-95/m45818055-108.html

Bra länkar:
    www.thyroid.se
    ltarkiv.lakartidningen.se/2002/temp/pda24325.pdf
    www.lakartidningen.se
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 15
  • Soffeli
    Låter inget kul alls Jag gick upp 33 kg när jag var gravid och du har gått upp dubbelt... stackars dig!Visst är det inte kul med varken hyper el hypo men om jag skulle välja så tar jag nog hyper
    Fast jag måste säga att hypo verkar mycket lättare att behandla än hyper. En sorts medicin och väldigt rättframt.

Men när man är sjuk, innan behandling kanske det känns bättre att ha en sjukdom där man går ner i vikt än att ha en som gör att man går upp... ?
  • Pucko Buffy

Håller med soffeli i hennes resonemang. Fast jag gick ju ner i början av min sjukdom, men fattade inte varför (hashimotos kan ha den påverkan i början). Jag hade gått upp på grund av preventivmedel och när jag slutade så rasade jag i vikt något jag trodde berodde på att jag fick tillbaka mensen igen. Att jag sedan hade tryck över halsen och var korkad nog att inte gå till doktorn för det är en helt annan sak..... =oS

/PB

• mina två fina

Å, vill gärna fråga en sak ang det jag läser om vikten ovan. Jag har det senaste året gått upp drygt 10 kg fast jag tränar regelbundet och äter helt ok. Nu har jag fått levaxin mot lätt hypotyreos, tror ni att det kan hjälpa mig att vända viktkurvan lite? Är väldigt mån om att gå ner lite då jag har mycket diabetes i familjen och ligger själv (nu efter viktuppgången) lite på gränsen. Jag är "bara" 29 och vill verkligen inte drabbas av diabetes redan, men har som sagt supersvårt att gå ner något nu för tiden. Funderade nu på om levaxinet kan vara en hjälpande faktor, eller om jag snarare kommer gå upp mer i vikt?

Sen har jag läst att man tidigast kan känna någon verkning av levaxinet efter tre veckor, men sedan jag började för snart 2 veckor sedan har jag bara mått bättre och bättre, är piggare, har mer ork och energi, tappar inte humöret lika lätt och den största förändringen är min hy som har varit riktigt illa sedan några år tillbaka, full med finnar. Nu har jag inte någon! Hyn är helt slät:)! Funderar om det är levaxinet...

• Pyris

Hejsan!
    Har en liten fråga.
    Jag har fått reda på att jag har hypo. Jag kände inte direkt av något förutom "trycket" över halsen som jag hade och att jag var blurrig i huvudet, glömsk o så.
    Jag började med Levaxin för 2 veckor sedan och idag har jag höjt dosen som dom sa jag skulle göra.
    Men har igår och idag känt en oförklarig trötthet. Vill bara sova, sova, sova. Har ingen ork alls.
    Detta kan, om jag förstått det rätt vara ytterligare ett symtom på hypon, men undrar lite om man blir sämre trots man börjat sin medicinering?
    Jag vet att det kan ta lång tid innan kroppen ställer in sig på rätt dos.

Kan denna vidriga trötthet vara ett symtom trots jag äter medicin?

• Marre79

mina två fina:
    Jag vet inte om jag är rätt person att svara....
    Jag började äta levaxin när jag fortfarande ammade, men jag gick ner 7 kilo när jag började med levaxinet. Så jag vet inte riktigt om det beror på ammningen eller levaxinet då jag gick ner.
    Jag gick inte upp något efter slutat amma, det var först vid andra graviditeten som det var svårare att gå ner.

• mona83
    kev2004 skrev 2009-12-10 22:52:39 följande:
    Men du har ju Hyper... alltså kommer din vikt gå uppåt nu inte pga av levaxinet utan pga av Thacapzol som "stänger" av din sköldkörtel i 1-1,5 år för att vila... allså ska den vara avstängd och därför äter du levaxin för att höja din ämnesomsättning som annars blir för låg eftersom att den är avstängd...Själv gick jag ner 8 kg men jag var smal innan... nu efter 1,5 år har jag gått upp ca 10-12 kg sen dess... så jag väger ca 4 kg mer än vad jag gjort innan i mitt liv.Om det nu går att rämna så eftersom att jag inte hade vetat hur mycket jag hade vägt efter 2:a barnet egentligen ftersom att jag fick hyper...Jag var oxå livrädd för att gå upp en massa... men idag är jag inte det på samma sätt... jag är bara glad att jag har börjat känna igen mig igen... så hellre några kilon för mycket (jag hatar att träna) än att må skit... vilket jag gjorde tills dom ströp åt sköldkörteln lite till för ett par månader sedan... Du kommer inte att se din viktuppgång förrän säkert efter ca 4 mån.
    Jo så långt är jag med, att Thapaczolen stänger av sköldkörteln och att kroppen går på lågvarv och att när jag börjar med levaxinet så rättar det till sig.
    Grejen är den att jag inte vill gå upp i vikt, har redan för mkt övervikt. Skulle inte göra nått alls om jag gick ner 26 kilo till. Då har jag nästan normal vikt, så du kan ju tänka dig....
    Är oxå en person som hatar att träna men hästar älskar jag. Därför jag funderar på att ta upp ridningen igen
    Promenader tar jag så gott som varje dag nu när jag orkar det, liksom jag har fått städ dille här hemma. Städar nästan varje dag nu för tiden och jag var en riktig slarver innan jag vart sjuk.
  • AnnelieTyresö

Var å tog prover idag, hoppas att få öka Levaxinet på måndag :)

• 3barnsmor35
    Soffeli skrev 2009-12-11 09:42:33 följande:
    Fast jag måste säga att hypo verkar mycket lättare att behandla än hyper. En sorts medicin och väldigt rättframt. Men när man är sjuk, innan behandling kanske det känns bättre att ha en sjukdom där man går ner i vikt än att ha en som gör att man går upp... ?
    Jag vet inte så mkt om hyper, men min kompis fick det och blev bra på en gång.
    Jag har kämpat med rätt dos i 2,5 år och mått skit hela tiden. Så lätt är det nog inte för alla utan väldigt individuellt.
    Världens bästa mamma till mina barn - Tösen 0403, Lillan 0604 & Lilleman 0906
  • norrlandska1

Jag tog prover igår och antar att jag kommer att få öka, efter att ha ätit levaxin i 5 veckor på lägsta styrkan 25 ug. Vad jag har försått så får man alltid börja på lägsta styrkan för att ej chocka kroppen.

• FrökenFifi

hej på er.
    ännu en sköldpadda. Fick diagnosen för 5-6 år sen.
    Går på 125 mkg levaxin.

Jag fick höra av min läkare att det är rätt dos med en liten viss marginal, men att jag ska nu ta denna dos i ett år framöver.
    Tyvärr känner jag ingen förändring och jag har gått på denna dos rätt länge nu, 4 månader kanske...

Har nån erfarenheter av betablockerare?
    Hört att det kan vara bra?

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 15