Urmakarn skrev 2009-12-09 22:52:58 följande:
Hej alla!Jag har lite funderingar, det är så att vid min senaste graviditet mådde jag uselt å då upptäckte min Dr att mitt T4 låg lågt (7), men ville avvakta. Så efter förlossning såg värderna bra ut igen. Nu efter 1/2 år mår jag värre än någonsin. Ny Dr påstår att det är stress relaterad sänkning av T4 igen (7)! Grejen är den att jag nu även har så förbannat ont i kroppen oxå, mjölksyra, muskelvärk å ledvärk, vi har dividerat mellan olika orsaker bla om Fibro.Fick efter lite övertalning prova Levaxin, men jag undrar lite om mina symtom är enbart från Hypothyreosen eller har jag Fibro! Eller får jag Fibro som symtom av Hypon? Tacksam för svar...
Hmm jag är inte riktigt med... men du hade en underfunktion under din graviditet och jag förstår inte att läkaren inte satte in levaxin då för 7 är på tok för högt och inte konstigt att du mådde dåligt. Det jag tror du menar är att ditt TSH har stigit igen och det låter faktiskt som att du fått en bestående underfunktion. Om ditt TSH är 7 och du har ont i kroppen m.m kan det mycket väl bero på underfunktionen. Är det ditt t4 som är 7 så är även det för lågt och då bör ditt TSH vara högt.
När började du äta levaxin? det tar minst 3 veckor innan man märker någon skillnad och ytterligare 3 veckor innan dosen är stabil i blodet. Där till tar det ytterligare tid för kroppen att återhämta sig. Vilken dos står du på idag?
Dina fibro symptom misstänker jag beror på sköldkörteln. Jag har liknande problem och det är inte ovanligt att man får en diagnos fibromyalgi när det är sköldkörteln som strular. Värk i kroppen både muskler och leder hör till ssk problem. Vid hypo får många ont i fötterna och särskilt i fotsulorna. Men även höfter, ländrygg axlar och armar samt handleder och händer drabbas utöver den förlamande tröttheten och glasbubblekänslan. Sen kan en autoimmun sjukdom trigga igång ytterligare. Och fibro räknas delvis dit idag. Har du väldigt ont bör du kunna få smärtlindrande tabletter utskrivna. Jag har under en längre tid ätit både citodon och diklofenac i kombination mot mina smärtor. Diklofenacen är här den viktigaste då den är antiinflamatorisk. Nackdelen med den tabletten är att man oftast behöver äta omeoprazol för att inte få ont i magen av den på grund av magkatarr och magsår. Vill inte läkaren skriva ut tabletter åt dig kan du prova egen smärtlindring med alvedon och ipren. Tål man båda så kan man ta full dos av dem samtidigt. Då blir smärtlindringen bättre. Voltaren finns också på apoteket att köpa receptfritt. Det är samma sak som diklofenacen men lägre dos. När jag tar dem så tar jag två istället för en max 3 ggr/dag.
hoppas du mår bättre snart.
/PB