• Pucko Buffy

Problem med sköldkörteln? Del 15

Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.

Detta är en ny tråd då den gamla stängts.
    Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Detta är generella värden och kan variera lite mellan olika labb.

Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html
    Del 12 www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html
    Del 13 www.familjeliv.se/Forum-5-95/m43442735.html
    Del 14 www.familjeliv.se/Forum-5-95/m45818055-108.html

Bra länkar:
    www.thyroid.se
    ltarkiv.lakartidningen.se/2002/temp/pda24325.pdf
    www.lakartidningen.se
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 15
  • SannaStina

Jag fick också betablocklerare i väntan på vilken strumabehandling jag behövde ha. Hade hypersymtom som hjärtklappning och därmed mycket lätt flåsig för minsta lilla och enorma svettningar av att göra ingenting. Det är inte bra för kroppen ha sådana symtom så då skulle jag äta Seloken vid behov (max *3-4/dygn) så länge jag behövde det.
    Tog väl ca 2 veckor in på Tionilbehandlingen innan jag inte behövde äta dem dagligen.

Mamma till Max 061104 & Felix 090320
  • SaraMie

Har ni några synpunkter på detta?

Efter första barnet fick jag flera symptom på hypertyeros. Testades men visade inget. Blev sedan lätt gravid igen, hade inga besvär men efter andra barnet kom symptomen tillbaka. Först nu, några år senare har det visat sig på proverna.

Har det gått över emellan graviditeterna?
    Varför tar det så lång tid innan man kan se det på blodproven?

• mona83
    kev2004 skrev 2009-12-12 21:51:06 följande:
    Nja det är säkert olika när det gäller vikten... hoppas att du inte behöver gå upp så mycket kanske inte alls, vem vet...vad ligger dina värden på? Intressant att veta för dom flesta här tycker jag har hypo.Ja sömnen är jobbig... blir galen på min sambo som alltid vill sova Jag är oxå ofta trött men har inte ro till att gå och lägga mig och sova
    Jag vet inte vad mina värden ligger på, glömt bort att fråga om dom. Har en telefontid på tors så min läkare ringer upp mig då. Så jag ska ta och fråga efter dom då...
    Min vc läkare har redan sagt att värdena är mkt bättre mot vad dom var när jag först sökte i sep...
    Går på vc regelbundet och kollar mitt blod/järn värde. Dom 2 värdena är verkliegn inte på topp dom heller. 105 i blodvärde och järnet var tydligen väldigt lågt, hur lågt sa hon aldrig....
  • mona83
    SannaStina skrev 2009-12-12 21:59:15 följande:
    Det du behöver göra för att motverka viktuppgång är det gamla vanliga: håll koll på vad du stoppar i dig och rör på dig det du kanm och orkar. Problemet vid hyper är ju att samtidigt som man går ner i vikt innan man får behandling är ju att många är så hungriga! Finns faktiskt de som är så hungriga att de går upp i vikt fast ämnensomsättningen går på högvarv. När du sedan börjar äta Thacapzol/Tionil och Levaxin så försvinner inte hungern direkt men ämnesomsättningen sjunker... äter du då mer än du behöver och följer din hunger så är det ju självklart att du kommer gå upp många av dina tappade kilon igen.Jag frågade min läkare och han sa bara att "ja du måste tänka på din kost" - typiskt karlar säger jag! Inte lätt låta bli äta när man hela tiden går omkring och är hungrig!Jag försöker komma igång med LCHF-kost (lågkolhydratkost) då jag tror det är den som kommer hålla mig bra mätt men ändå ge en bra viktnedgång. Sist jag provade den gick jag ner ca 1 kg/v men då hade jag behandling för hypo. Efter sista graviditeten gick jag över till hyoper (graves).Problemet är att jag sedan min första graviditet 2006 småäter mycket och höpjt mitt sockerberoende och har därmed supersvårt bryta det. Men jag börjar jobba igen efter nyår efter min andra graviditet och då får jag ta tag i det mer om inte innan. Har 15 kilo kvar bli av med.
    Jag minns inte att jag åt mer än jag gjorde tidigare, eller rättare sagt var/är hungrigare än förut.
    Innan jag visste om att jag hade hyper så ville jag gå ner i vikt så jag började gå överallt som jag skrev och att det var nog ganska normal viktnedgång i början. tills jag hade gått ner 5 kilo sen rasade jag 1 kg om dagen vissa perioder, jag orkade fortfarande gå mina promenader då.
    Nu orkar jag gå mina promenader igen, men vågar inte riktigt än gå så mkt som jag gjorde när jag var pigg.
    Är trött varje dag ändå och måste vara så pass pigg att jag ändå orkar ta hand om barnen. Är ensam med dom 24 timmar om dygnet utan nån avlastning.
    Försökt få min mamma att ta dom en natt nu under jul/nyår, för jag känner så att jag behöver kunna ta mig en sovmorron. 6-7 timmar sömn varje natt börjar ta ut sin rätt nu... Samtidigt som mitt blod och järnvärde är låga, blir ju inte bättre av det direkt.
  • FrökenFifi

Jaha, så om jag uppfattat er rätt så får man inte betablockerare om man redan går på en dos på levaxin?

Hört att ginseng kan vara bra också? Tror ni det är värt att man ska börja ta det?

• NoMercy
    FrökenFifi skrev 2009-12-12 23:31:16 följande:
    Jaha, så om jag uppfattat er rätt så får man inte betablockerare om man redan går på en dos på levaxin? Hört att ginseng kan vara bra också? Tror ni det är värt att man ska börja ta det?
    Betablockare har inget med sköldkörteln i sig att göra, utan den får man om man har symtom som ex tackycardi (snabb puls).
    Vad ska ginseng vara bra mot?
  • grådis
    palustris skrev 2009-12-12 11:13:50 följande:
    Hej Jag har nyligen fått veta att jag antagligen har hypotyreos -mina värden var inom det normala men i underkant. Har sympom som pirrningar i armar o fötter, trött hela tiden, andfådd mm och skall tillbaka om 3 månader för ny provtagning men läkaren trodde nog det kunde vara hypotyreos. Jag har en autoimmun tarmsjukdom och hypotyreos är tydligen en sk. autoimmun följdsjukdom. Finns det ngn här med denna bakgrund? Jag undrar eftersom det känns som om mitt immunförsvar håller på att "balla ut" eftersom det verkar som om nu även sköldkörteln blivit attackerad. Stannar det här? eller kommer fler organ att bli attackerade? Har hört att diabetes är en följdsjukdom av hypotyreos. Känns som om man är inne i en ond cirkel där en sjukdom ger upphov till en annan osv. Och hur är det med hjärtat. Läste att man kan få förstorat hjärta eller vätska runt hjärtat som en komplikation. Usch det är inte alltid så bra att läsa på nätet... Vore tacksam om någon hade något positivt att säga (har inte läst tråden-hittade den precis).
    Jag har mb Crohns samt nåt vajsing med sköldkörteln, upptäcktes vid ivfutredning.
    tarmsjukdomen har jag haft i 25 år, sköldkörtelproblemen ingen aning hur länge? Har nu käkat Levaxin sen i våras.
    Enl vissa läkare (bl a tarmdoktorn) så låg jag normalt, med ett värde på 4,4-4,6, men de på ivfenheten sa att de ej gör ivf om man ligger över 2. Så det verkar skilja jättemycket på vad för bedömning o hjälp man får.
  • SannaStina
    mona83 skrev 2009-12-12 23:02:42 följande:
    Jag minns inte att jag åt mer än jag gjorde tidigare, eller rättare sagt var/är hungrigare än förut. Innan jag visste om att jag hade hyper så ville jag gå ner i vikt så jag började gå överallt som jag skrev och att det var nog ganska normal viktnedgång i början. tills jag hade gått ner 5 kilo sen rasade jag 1 kg om dagen vissa perioder, jag orkade fortfarande gå mina promenader då. Nu orkar jag gå mina promenader igen, men vågar inte riktigt än gå så mkt som jag gjorde när jag var pigg. Är trött varje dag ändå och måste vara så pass pigg att jag ändå orkar ta hand om barnen. Är ensam med dom 24 timmar om dygnet utan nån avlastning. Försökt få min mamma att ta dom en natt nu under jul/nyår, för jag känner så att jag behöver kunna ta mig en sovmorron. 6-7 timmar sömn varje natt börjar ta ut sin rätt nu... Samtidigt som mitt blod och järnvärde är låga, blir ju inte bättre av det direkt.
    Håll bara koll på att du inte äter det du gått upp så mycket i vikt på då du kommer gå upp ännu lättare nu när man stryper din sköldkörtel och det kan ta ett tag få den ämnesomsättning normal igen. Eftersom din ämnesomsättning nu sjunker så går du ju upp betydligt lättare och måste verkligen tänka på hur mycket energi per dag du får i dig.

Kanske är en viktdagbok en idé eftersom du då kan se hur mycket kalorier du stoppar i dig per dag? Helst på internet så du direkt får se hur mycket du ätit.
    -Funkar för mig de dagar jag gör det eftersom jag direkt ser om jag börjar klättra iväg i kalorier. Jag gör det på gratissajten Viktpejl.
    Det enda är att jag har svårt hålla mig motiverad och verkligen fylla i den och att hålla igen på allt jag äter mellan målen - framför allt på kvällen. De dagar jag fyller i min mat på Viktpejl så äter jag lite mindre och även verkligen tänker efter om jag skall tatex en glass på kvällen osv.

Ser nu själv att jag sakta börjar krypa uppåt igen på vågen och som du: vill jag INTE! Skönt nog så har jag inte så jobbiga symtom på min hypertyreos nu när mina symtom på hög ämnesomsättning klingat av (snabb puls, flåsighet vid MINSTA ansträgning, blodtrycksfall, svettningar och liknande) så jag borde kunna sätta igång med att tex promenera mer. Jag har ju det enklare än dig som är ensamstående mamma att få barnpassning i alla fall!
    Mamma till Max 061104 & Felix 090320
  • Pucko Buffy
    Pyris skrev 2009-12-11 18:40:59 följande:
    Hejsan!Har en liten fråga.Jag har fått reda på att jag har hypo. Jag kände inte direkt av något förutom "trycket" över halsen som jag hade och att jag var blurrig i huvudet, glömsk o så.Jag började med Levaxin för 2 veckor sedan och idag har jag höjt dosen som dom sa jag skulle göra.Men har igår och idag känt en oförklarig trötthet. Vill bara sova, sova, sova. Har ingen ork alls.Detta kan, om jag förstått det rätt vara ytterligare ett symtom på hypon, men undrar lite om man blir sämre trots man börjat sin medicinering? Jag vet att det kan ta lång tid innan kroppen ställer in sig på rätt dos.Kan denna vidriga trötthet vara ett symtom trots jag äter medicin?
    Det är ett symptom på din hypo och inget annat. Medicinen har knappt hunnit börja verka i din kropps alla celler än. Det är bara att vila och ta det lugnt när dessa *monster* angriper dvs trötthetsattackerna. Du kommer bli bättre och piggare igen om ett tag. Men det går inte fort utan tar tid. Man får skynda långsamt med andra ord.
  • Pucko Buffy
    Pyris skrev 2009-12-11 18:40:59 följande:
    Hejsan!Har en liten fråga.Jag har fått reda på att jag har hypo. Jag kände inte direkt av något förutom "trycket" över halsen som jag hade och att jag var blurrig i huvudet, glömsk o så.Jag började med Levaxin för 2 veckor sedan och idag har jag höjt dosen som dom sa jag skulle göra.Men har igår och idag känt en oförklarig trötthet. Vill bara sova, sova, sova. Har ingen ork alls.Detta kan, om jag förstått det rätt vara ytterligare ett symtom på hypon, men undrar lite om man blir sämre trots man börjat sin medicinering? Jag vet att det kan ta lång tid innan kroppen ställer in sig på rätt dos.Kan denna vidriga trötthet vara ett symtom trots jag äter medicin?
    Det är ett symptom på din hypo och inget annat. Medicinen har knappt hunnit börja verka i din kropps alla celler än. Det är bara att vila och ta det lugnt när dessa *monster* angriper dvs trötthetsattackerna. Du kommer bli bättre och piggare igen om ett tag. Men det går inte fort utan tar tid. Man får skynda långsamt med andra ord.
Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 15