• Pucko Buffy

Problem med sköldkörteln? Del 15

Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.

Detta är en ny tråd då den gamla stängts.
    Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Detta är generella värden och kan variera lite mellan olika labb.

Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html
    Del 12 www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html
    Del 13 www.familjeliv.se/Forum-5-95/m43442735.html
    Del 14 www.familjeliv.se/Forum-5-95/m45818055-108.html

Bra länkar:
    www.thyroid.se
    ltarkiv.lakartidningen.se/2002/temp/pda24325.pdf
    www.lakartidningen.se
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 15
  • Pucko Buffy
    palustris skrev 2009-12-12 11:13:50 följande:
    Hej Jag har nyligen fått veta att jag antagligen har hypotyreos -mina värden var inom det normala men i underkant. Har sympom som pirrningar i armar o fötter, trött hela tiden, andfådd mm och skall tillbaka om 3 månader för ny provtagning men läkaren trodde nog det kunde vara hypotyreos.Jag har en autoimmun tarmsjukdom och hypotyreos är tydligen en sk. autoimmun följdsjukdom. Finns det ngn här med denna bakgrund? Jag undrar eftersom det känns som om mitt immunförsvar håller på att "balla ut" eftersom det verkar som om nu även sköldkörteln blivit attackerad. Stannar det här? eller kommer fler organ att bli attackerade? Har hört att diabetes är en följdsjukdom av hypotyreos. Känns som om man är inne i en ond cirkel där en sjukdom ger upphov till en annan osv. Och hur är det med hjärtat. Läste att man kan få förstorat hjärta eller vätska runt hjärtat som en komplikation. Usch det är inte alltid så bra att läsa på nätet... Vore tacksam om någon hade något positivt att säga (har inte läst tråden-hittade den precis).
    Välkommen hit. Ja du har man en autoimmun sjukdom så kan man lätt få en till. Det är inget ovanligt alls. Jag vet flera som har problem med magen och har hypo men om det finns någon här i tråden med liknande diagnos som dig vet jag inte. Det där med förstorat hjärta och vätska runt hjärtat m.m är inte så vanligt. Du har kommit under kontroll i ett tidigt stadie och det du läste om handlar om mycket svåra fall. Oftast är en lätt underfunktion väldigt lätt att behandla och de flesta mår bra efter ett tag. För att lugna dig med det där om hjärtat så hade jag ett TSH värde på 200 och ett icke mätbart T4 samt över 2000 i TPO antikroppar och jag hade INTE fel på mitt hjärta fast jag gått med sjukdomen i många år.

Mitt råd är att du läser på (gäller alla med dessa sjukdomarna) men är källkritisk och tar en hel del med en stor nypa salt. Särskilt det man kan läsa på vissa forum och hemsidor som förespråkar ditten eller datten. För att man ska ta det på allvar brukar jag alltid leta upp den vetenskapliga faktan bakom eventuella påståenden. Därför skrivs det inte om massa alternativa behandlingar här i tråden då jag som trådstartare vill att det ska vara en seriös informationstråd för nya sköldpaddor.

Hoppas du blivit lite lugnare och att du får den hjälp du har rätt till av sjukvården.
    Mvh PB
  • Pucko Buffy

Lite information. Det har kommit nya rekomenderade referensvärden men de är lite luriga. Så här står det i fass om rekomendationerna (jag har inte kopierat hela texten utan lägger in länken)

Diagnos
    Till en början kan sköldkörtelförstoringen kännas på halsen (struma). Så småningom förtvinar körteln och minskar i storlek. Oöm.

S-TSH är stegrat och ger diagnosen. Normalvärde skall ligga mellan 0,2-3,5. Laboratorier anger oftast högre värden men då ingår ofta personer med tyroideasjukdom i ?normalbefolkningen?.

Fritt-T4 är sänkt och ger graden av sjukdom.

T3- nivåerna tillför inget i utredningen, de är opåverkade länge och sjunker först vid uttalad sjukdom. De är dock sänkta vid annan samtidig sjukdom, inkl feber o förkylning.

Subklinisk hypotyreos innebär att S-TSH är förhöjt (över 2,5) vid två provtagningar men fritt-T4 är fortfarande normalt. Högt S-TSH talar för en framtida brist på sköldkörtelhormon om samtidigt TPO-antikropparna är stegrade, ett tillstånd som man kan se vid Hashimotos sjukdom (kronisk thyreoidit) se ovan. Observera dock att 10-25% av friska personer har TPO-antikroppar. Vid Hashimotos sjukdom känns en förstorad, oöm körtel (struma). Körteln förtvinar succesivt. Det är viktigt att man kontrollerar tillståndet regelbundet.

www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

PB

• NoMercy

Pucko Buffy skrev 2009-12-13 14:03:07 följande:

Lite information. Det har kommit nya rekomenderade referensvärden men de är lite luriga. Så här står det i fass om rekomendationerna (jag har inte kopierat hela texten utan lägger in länken)DiagnosTill en början kan sköldkörtelförstoringen kännas på halsen (struma). Så småningom förtvinar körteln och minskar i storlek. Oöm. S-TSH är stegrat och ger diagnosen. Normalvärde skall ligga mellan 0,2-3,5. Laboratorier anger oftast högre värden men då ingår ofta personer med tyroideasjukdom i ?normalbefolkningen?. Fritt-T4 är sänkt och ger graden av sjukdom.T3- nivåerna tillför inget i utredningen, de är opåverkade länge och sjunker först vid uttalad sjukdom. De är dock sänkta vid annan samtidig sjukdom, inkl feber o förkylning.Subklinisk hypotyreos innebär att S-TSH är förhöjt (över 2,5) vid två provtagningar men fritt-T4 är fortfarande normalt. Högt S-TSH talar för en framtida brist på sköldkörtelhormon om samtidigt TPO-antikropparna är stegrade, ett tillstånd som man kan se vid Hashimotos sjukdom (kronisk thyreoidit) se ovan. Observera dock att 10-25% av friska personer har TPO-antikroppar. Vid Hashimotos sjukdom känns en förstorad, oöm körtel (struma). Körteln förtvinar succesivt. Det är viktigt att man kontrollerar tillståndet regelbundet.www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp
    Men om man har en sköldis som växer, trots Levaxin behandling och trots att värdena är bra och trots att man inte har antikroppar? Oöm men känner tryck över halsen...
  • Pyris

Pucko Buffy skrev 2009-12-13 13:38:54 följande:

Det är ett symptom på din hypo och inget annat. Medicinen har knappt hunnit börja verka i din kropps alla celler än. Det är bara att vila och ta det lugnt när dessa *monster* angriper dvs trötthetsattackerna. Du kommer bli bättre och piggare igen om ett tag. Men det går inte fort utan tar tid. Man får skynda långsamt med andra ord.
    Tack för svar! Dagen efter kände jag mig mycket piggare på gafen iallafall.

Jag får ingen direkt information av min läkare vad detta innebär så jag kommer nog ställa frågor här inne ganska ofta.

Jag har 3 frågor nu..

1) Yrsel.. är det något som hör till? Vissa dagar har jag fruktansvärd yrsel, andra dagar, ingen alls. Jag har märkt att jag blir yr så fort jag gått en stund ute, precis som om det blir för mycket rörelser och intryck att ta in så jjag blir sjösjuk, känns det som. Hör det till?

2) Att man kan bli förstoppad av hypo har jag förstått, men kan magen bli påverkad över lag av det här? Jag tycker min mage reagerar så fort jag ätit eller druckit och jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det kan vara.
    Min läkare säger att magen inte har något med sköldkörteln att göra.

3)Hur får jag reda på mina värden?
  • Marre79

Intressant det där med att man kan få magproblem om man har hypo.
    Jag har nämligen haft problem med min mage i lite mer än ett år.
    En läkare menade på magkatarr, medan en annan trodde inte att det var magkatarr eftersom jag ofta är väldigt trög och på gränsen till förstoppad.
    Men ingen av dessa läkare har nämt något om att det skulle ha med sköldkörteln att göra!
    Kan glutenintollerans eller laktosintollerans vara en av följdsjukdomarna?

• Fragglerock

Hej!

Jag är en sådan där som läst ett tag men faktiskt inte orkar skriva. Dels för att min historia är typ trekilometer lång men att det är så joooobbigt. Ja, det där känner väl en hel del igen :)

Min historia börjar med ett syskon som helt enkelt inte ville bli till. Några blodprov och remiss senare med värden som visade på hyper så är jag stammis på SÖS. Jag har gått på utredning sedan slutet på sommaren och verkar ha ett väldigt ovanligt problem. Mina första prov visade på överaktiv sköldkörtel. Uppföljningsproven en månad senare visade underfunktion! Som tur är så fick jag en riktigt bra läkaren som körde hela faderuttan på mig och scinten visade att min sköldkörtel totalt har lagt av.

Så efter en resa till USA kom jag hem (fortfarande under utredning och omedicinerad) med ett TSH på 56. Jag mådde väl inte sådär prima, men jag föredrar helt klart hypo framför hyper - alla dagar i veckan. Jag började medicineras med 50 mikrogram levaxin. Efter tre veckor visar min prov att alla värden är superbra :O !!! Alla ligger inom ramen så fint och skvalpar... och hur mår jag då??? SKIT!!!! Ungefär en vecka innan sista provtagningen så började jag få hypersymptom igen, skakningar, hjärtklappning och lipade hela tiden! Så in akut på SÖS och göra en ny scint och en biopsi (väldigt otrevligt för er som inte gjort den). Å fortfarande visar scinten att det inte finns någon aktivitet i sköldkörteln. Läkaren hade väl räknat med att jag skulle ha ett THS på ungefär 30 (från att ha haft 56 3 veckor tidigare) med dosen på 50. Så han blev väl också ganska förvånad över finfina provsvar.

Det enda som har hänt är att jag tog influesavaccineet veckan innan vilket även läkaren trodde kunde ha påverkat värdena.

Så just nu går jag omedicinerad, igen, för att ta nya prover på tisdag och se vad som har hänt. Men fingrarna börjar redan svullna upp så jag gissar på provsvar som visar att jag håller på att gå nedåt igen.

Tydligen har jag någon ovanlig åkomma som är en blandning av hyper och hypo...jag har haft sympton ganska länge men inte förstått (vilket verkar vara vanligt). Redan 4 månader efter att sonen föddes feb -05 så började jag bli deprimerad och det höll i ganska länge. Alla kallade det för "baby blues" men det var nog inte fallet. Efter ett år började jag må lite bättre, gick ned i vikt och började renovera hemma som en stolle (jajamensan, uppåt igen). Sen gick det ungefär ett år och hej och hå så började 15 kilo sakta smyga sig på, sexlivet dog ut och orken likadå. I somras så sov jag ofta mellan 19-05 och gärna längre på helgen om maken tillät. Jag hade enorm värk i kroppen och tappade hår... men gick inte till doktorn ändå. Jag kopplade samman det med stress på jobbet. När jag sedan skulle lämna blod och blodvärdet var 104 så började jag bli orolig, men trodde ju att huvudvärken som jag hade berodde på det. Men nu i efterhand så hade jag nog en rejäl hyper under sommaren då vi också inledde fertilitetsutredningen där provsvaren kom tillbaka höga.

Så det har verkligen varit upp och ned under året. Just nu så känns det bara som att jag vore glad om de tog bort skölkörteln eftersom de faktiskt inte verkar veta riktigt hur de skall behandla mig. Men jag får väl försöka hålla ut lite till. Med tanke på att jag egentligen mått dåligt ganska länge av och till så borde jag kunna ha tålamod med att utredningen tar lite tid.

Jo, jag tänkte ju fråga en sak också. Nu efter min sista utförsbacke så har jag tappat massor med hår. Kommer håret tillbaka sedan eller ska jag behöva leva med en liten gles panlugg! *hehe* Det är ju inte så snyggt direkt.

• SannaStina

Fragglerlock - oj vilken uppochnedvärld du fått leva med!

Efter min sista graviditet (sonen föddes 090320) där jag efteråt flög över till kraftig hyper (hade som mest TSH på 57, som du) från att ha varit lätt hypo, tappade jag massor med hår. Betydligt mer än efter förra graviditeten. 

Nu har det börjat komma tillbaka och jag har nästan som en liten lugg framtill på 2-3 cm nu (har axellångt hår annars). Enligt min frissa så har jag framför allt tappat framtill och det är där det växer nu.

Jag har läst runt på många ställen, inklusive mina sjuksköterskeböcker, om hypertyreos och inte hittat något om att man förblir utan det tappade håret. När man fått pli på sköldkörtelhormonerna borde håret få chansen komma tillbaka utan att ramla av igen.

Mamma till Max 061104 & Felix 090320
  • SannaStina

Fragglerock - förlåt det var ju inte mitt TSH som var 57 utan T4. Mitt TSH har varit <0.01 sedan T3/T4 varit för högt.

Mamma till Max 061104 & Felix 090320
  • kev2004
    mona83 skrev 2009-12-12 23:02:42 följande:
    Jag minns inte att jag åt mer än jag gjorde tidigare, eller rättare sagt var/är hungrigare än förut. Innan jag visste om att jag hade hyper så ville jag gå ner i vikt så jag började gå överallt som jag skrev och att det var nog ganska normal viktnedgång i början. tills jag hade gått ner 5 kilo sen rasade jag 1 kg om dagen vissa perioder, jag orkade fortfarande gå mina promenader då. Nu orkar jag gå mina promenader igen, men vågar inte riktigt än gå så mkt som jag gjorde när jag var pigg. Är trött varje dag ändå och måste vara så pass pigg att jag ändå orkar ta hand om barnen. Är ensam med dom 24 timmar om dygnet utan nån avlastning. Försökt få min mamma att ta dom en natt nu under jul/nyår, för jag känner så att jag behöver kunna ta mig en sovmorron. 6-7 timmar sömn varje natt börjar ta ut sin rätt nu... Samtidigt som mitt blod och järnvärde är låga, blir ju inte bättre av det direkt.
    Glömde säga det innan att du har rätt att be din läkare skriva remiss till en dietist som kanske kan hjälpa dig
  • Pucko Buffy
    Pyris skrev 2009-12-13 15:33:51 följande:
    Pucko Buffy skrev 2009-12-13 13:38:54 följande:
    Tack för svar! Dagen efter kände jag mig mycket piggare på gafen iallafall.Jag får ingen direkt information av min läkare vad detta innebär så jag kommer nog ställa frågor här inne ganska ofta. Jag har 3 frågor nu..1) Yrsel.. är det något som hör till? Vissa dagar har jag fruktansvärd yrsel, andra dagar, ingen alls. Jag har märkt att jag blir yr så fort jag gått en stund ute, precis som om det blir för mycket rörelser och intryck att ta in så jjag blir sjösjuk, känns det som. Hör det till?2) Att man kan bli förstoppad av hypo har jag förstått, men kan magen bli påverkad över lag av det här? Jag tycker min mage reagerar så fort jag ätit eller druckit och jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det kan vara.Min läkare säger att magen inte har något med sköldkörteln att göra.3)Hur får jag reda på mina värden?
    Svar på dina frågor.

Yrsel hör i hop med både hypo och hyper men mest med hyper då hela kroppen rusar och hjärtat jobbar för högtryck ofta. Vid hypo så kan man bli yr men det är inte alla som blir det.

2. Din läkare verkar inte ha full koll. Man blir helt jäkla skum i magen. Jag har konstant magvärk, innan mina värden blev bra hade jag konstanta förstoppningar varierat med diarreer och fruktansvärd gasighet. Jag reagerade också ofta i magen med knip och gasighet så fort jag ätit. Men allt det där har blivit bättre men är inte helt bra än.

3.Dina värden får du reda på genom att ringa till ex den vårdcentral du varit och tagit proverna på. Antingen får man dem över telefon eller så bara begär man att få dem hemskickade. knorrar de och inte vill så säg att du vill ha dem och det är din rättighet.

Mvh PB
Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 15