• Pucko Buffy

Problem med sköldkörteln? Del 15

Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.

Detta är en ny tråd då den gamla stängts.
    Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Detta är generella värden och kan variera lite mellan olika labb.

Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html
    Del 12 www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html
    Del 13 www.familjeliv.se/Forum-5-95/m43442735.html
    Del 14 www.familjeliv.se/Forum-5-95/m45818055-108.html

Bra länkar:
    www.thyroid.se
    ltarkiv.lakartidningen.se/2002/temp/pda24325.pdf
    www.lakartidningen.se
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 15
  • palustris

Hej
    Jag har nyligen fått veta att jag antagligen har hypotyreos -mina värden var inom det normala men i underkant. Har sympom som pirrningar i armar o fötter, trött hela tiden, andfådd mm och skall tillbaka om 3 månader för ny provtagning men läkaren trodde nog det kunde vara hypotyreos.
    Jag har en autoimmun tarmsjukdom och hypotyreos är tydligen en sk. autoimmun följdsjukdom. Finns det ngn här med denna bakgrund? Jag undrar eftersom det känns som om mitt immunförsvar håller på att "balla ut" eftersom det verkar som om nu även sköldkörteln blivit attackerad. Stannar det här? eller kommer fler organ att bli attackerade? Har hört att diabetes är en följdsjukdom av hypotyreos. Känns som om man är inne i en ond cirkel där en sjukdom ger upphov till en annan osv. Och hur är det med hjärtat. Läste att man kan få förstorat hjärta eller vätska runt hjärtat som en komplikation. Usch det är inte alltid så bra att läsa på nätet... Vore tacksam om någon hade något positivt att säga (har inte läst tråden-hittade den precis).

• kev2004

Ja betablockerare är nåt helt annat, jag fick det oxå INNAN jag fick komma till min läkare, jag fick det av vårdcentralen eftersom att jag var skakis och hjärtat slog så det håll på att hoppa ur bröstet....

från 1177:
    Så här fungerar betablockerare
    Adrenalin och noradrenalin är hormoner som frisätts när kroppen utsätts för stress, till exempel vid fysisk eller psykisk ansträngning. När halten av dessa så kallade stresshormoner ökar i blodet stiger blodtrycket och belastningen på hjärtat ökar. Då måste hjärtat arbeta hårdare och hjärtmuskeln behöver mer syre.

I kroppens blodkärl och i hjärtat finns mottagare för stresshormonerna, så kallade betareceptorer, som hjälper till att reglera blodtrycket. Betablockerande läkemedel blockerar dessa mottagare så att hormonerna inte kan utöva sin effekt på dem. Då sjunker blodtrycket och pulsen och hjärtat arbetar lugnare och mer effektivt. Man kan säga att de här läkemedlen fungerar som en skyddande broms på hjärtat.

• kev2004
    mona83 skrev 2009-12-11 19:38:07 följande:
    Jo så långt är jag med, att Thapaczolen stänger av sköldkörteln och att kroppen går på lågvarv och att när jag börjar med levaxinet så rättar det till sig. Grejen är den att jag inte vill gå upp i vikt, har redan för mkt övervikt. Skulle inte göra nått alls om jag gick ner 26 kilo till. Då har jag nästan normal vikt, så du kan ju tänka dig....Är oxå en person som hatar att träna men hästar älskar jag. Därför jag funderar på att ta upp ridningen igen Promenader tar jag så gott som varje dag nu när jag orkar det, liksom jag har fått städ dille här hemma. Städar nästan varje dag nu för tiden och jag var en riktig slarver innan jag vart sjuk.
    Jag vill inte göra dig besviken men förmodligen kommer du att gå upp frågan är bara hur mycket?
    Sen är det ju så att man måste ibland bearbeta och acceptera under en lång tid... jag kände som du och var livrädd att gå upp i vikt... det blev en kris (den första)
    Men det du gått ner pga hypertyreosen var ju inte "äkta" och hypofysen ligger och väntar på att få börja jobba och skicka ut högre tsh hormoner... vilket kan medföra att den vill ta i lite extra... kanske.
    Signaler som sköldköteln har skickat till hypofysen är ju att den inte alls behöver jobbar för att sköldkörteln klarar det minsann själv Vilket är en bluff
    Jag har under mina 1,5 år med skiten kännt mycket och jag pratade även med en kurator... NU har jag accepterat sjukdomen och känner att 2010 kommer att bli mitt år
    Nu säger du säkert att du mår jätte bra och vill gärna gå ner mer och så sa jag med, jag behöver inga mediciner jag mår bra, och det är tyvärr så många känner utan att veta att man egentligen inte mår bra för man har lärt sig vara på ett visst sätt en tid... man har vant sig och tror att man är sån.
    Läkarna ska tex erbjuda en sjukskrivning för att oftast kommer inte dom med hyper och säger det själva för man mår så bra inte behöver man sova, man kan äta allt o ändå går ner i vikt... mm
  • sockergryn

Hej!
    Jag gick NER i vikt när jag började äta levaxin.... är det ovanligt, eller?
    Jag har hypo och har haft en övervikt på ca12 kg efter senaste graviditeten (ca 3 år sen) och har gjort många misslyckade försök att gå ner i vikt. Förra hösten började jag plötsligt gå UPP i vikt utan direkt anledning. Sen fick jag många andra symptom och blev diagnostiserad hypo. Började äta levaxin och "rasade" 20 kg på 5 månader. Och nu känns det som om jag kan äta vad som helst utan att gå upp i vikt! Jag hoppas så att det håller i sig!
    Det verkar som om flera av er har gått UPP ivkt av levaxinet...vad är det som avgör om man kommer att gå upp eller ner??

• mona83
    kev2004 skrev 2009-12-12 15:25:36 följande:
    Jag vill inte göra dig besviken men förmodligen kommer du att gå upp frågan är bara hur mycket?Sen är det ju så att man måste ibland bearbeta och acceptera under en lång tid... jag kände som du och var livrädd att gå upp i vikt... det blev en kris (den första)Men det du gått ner pga hypertyreosen var ju inte "äkta" och hypofysen ligger och väntar på att få börja jobba och skicka ut högre tsh hormoner... vilket kan medföra att den vill ta i lite extra... kanske.Signaler som sköldköteln har skickat till hypofysen är ju att den inte alls behöver jobbar för att sköldkörteln klarar det minsann själv Vilket är en bluff Jag har under mina 1,5 år med skiten kännt mycket och jag pratade även med en kurator... NU har jag accepterat sjukdomen och känner att 2010 kommer att bli mitt år Nu säger du säkert att du mår jätte bra och vill gärna gå ner mer och så sa jag med, jag behöver inga mediciner jag mår bra, och det är tyvärr så många känner utan att veta att man egentligen inte mår bra för man har lärt sig vara på ett visst sätt en tid... man har vant sig och tror att man är sån.Läkarna ska tex erbjuda en sjukskrivning för att oftast kommer inte dom med hyper och säger det själva för man mår så bra inte behöver man sova, man kan äta allt o ändå går ner i vikt... mm
    Vadå menar du att jag kommer gå upp dessa 26 kilo som var mitt mål att gå ner från början? .
    Jag tyckte ju att det var för lät att gå ner dom kilona, dom 5 första dom jobbade jag bort vet jag. Jag gick precis överallt med syskonvagnen och sen en dag bara poff var krafterna borta och jag rasade i vikt ändå. Nu orkar jag gå igen så nu går jag mkt igen.
    Och ja jag skulle väldigt gärna gå ner mera i vikt.
    Medicinen vet jag att jag behöver för det är inte normalt att benen dör efter 2 trappsteg, det är inte normalt att gå runt och bli as arg för minsta lilla, det är inte normalt att inte orka städa och det är inte normalt att inte kunna somna på kvällen.
    Sömnen har varit ett ganska stort problem och är fortfarande här. Kommer ALDRIG i säng förän tidigast halv 12 på natten och upp tjugo i 7 varje morron. Är jag trött på kvällen och lägger mig tidigare ja då ligger jag vaken istället.
    Däremot så om jag sätter mig stilla i soffan mitt på dagen så kan jag bara tvär slockna. Någor som min mamma började fundera över och tycka var onormalt.
    Och jag är väldigt väldigt trött alltjämnt. Har som sagt hyper men jag har oxå lågt blod/järn värde som jag äter järntabletter för. Hade b-vitamin brist oxå från början, men b vitaminet har blivikt bättre.
  • 3barnsmor35
    sockergryn skrev 2009-12-12 18:44:49 följande:
    Hej! Jag gick NER i vikt när jag började äta levaxin.... är det ovanligt, eller? Jag har hypo och har haft en övervikt på ca12 kg efter senaste graviditeten (ca 3 år sen) och har gjort många misslyckade försök att gå ner i vikt. Förra hösten började jag plötsligt gå UPP i vikt utan direkt anledning. Sen fick jag många andra symptom och blev diagnostiserad hypo. Började äta levaxin och "rasade" 20 kg på 5 månader. Och nu känns det som om jag kan äta vad som helst utan att gå upp i vikt! Jag hoppas så att det håller i sig! Det verkar som om flera av er har gått UPP ivkt av levaxinet...vad är det som avgör om man kommer att gå upp eller ner??
    Nope, inte om du har hypo, då är det vanligt att gå ner.
    Världens bästa mamma till mina barn - Tösen 0403, Lillan 0604 & Lilleman 0906
  • mona83
    kev2004 skrev 2009-12-12 15:25:36 följande:
    Jag vill inte göra dig besviken men förmodligen kommer du att gå upp frågan är bara hur mycket?Sen är det ju så att man måste ibland bearbeta och acceptera under en lång tid... jag kände som du och var livrädd att gå upp i vikt... det blev en kris (den första)Men det du gått ner pga hypertyreosen var ju inte "äkta" och hypofysen ligger och väntar på att få börja jobba och skicka ut högre tsh hormoner... vilket kan medföra att den vill ta i lite extra... kanske.Signaler som sköldköteln har skickat till hypofysen är ju att den inte alls behöver jobbar för att sköldkörteln klarar det minsann själv Vilket är en bluff Jag har under mina 1,5 år med skiten kännt mycket och jag pratade även med en kurator... NU har jag accepterat sjukdomen och känner att 2010 kommer att bli mitt år Nu säger du säkert att du mår jätte bra och vill gärna gå ner mer och så sa jag med, jag behöver inga mediciner jag mår bra, och det är tyvärr så många känner utan att veta att man egentligen inte mår bra för man har lärt sig vara på ett visst sätt en tid... man har vant sig och tror att man är sån.Läkarna ska tex erbjuda en sjukskrivning för att oftast kommer inte dom med hyper och säger det själva för man mår så bra inte behöver man sova, man kan äta allt o ändå går ner i vikt... mm
    Och ja, bara tanken att jag kanske snart är tillbaka på ruta 1 med vikten som jag ville ha bort, den tanken gör det inte lättare direkt
  • sockergryn

mama Bean: Okej...kommer jag alltså att kunna behålla min nya vikt om mina värden är under kontroll med levaxin?? Vore ju en dröm....
    Tack för ditt svar!

• kev2004
    mona83 skrev 2009-12-12 19:17:20 följande:
    Och ja, bara tanken att jag kanske snart är tillbaka på ruta 1 med vikten som jag ville ha bort, den tanken gör det inte lättare direkt
    Nja det är säkert olika när det gäller vikten... hoppas att du inte behöver gå upp så mycket
    kanske inte alls, vem vet...
    vad ligger dina värden på? Intressant att veta för dom flesta här tycker jag har hypo.
    Ja sömnen är jobbig... blir galen på min sambo som alltid vill sova
    Jag är oxå ofta trött men har inte ro till att gå och lägga mig och sova
  • SannaStina
    mona83 skrev 2009-12-12 19:12:59 följande:
    Vadå menar du att jag kommer gå upp dessa 26 kilo som var mitt mål att gå ner från början? . Jag tyckte ju att det var för lät att gå ner dom kilona, dom 5 första dom jobbade jag bort vet jag. Jag gick precis överallt med syskonvagnen och sen en dag bara poff var krafterna borta och jag rasade i vikt ändå. Nu orkar jag gå igen så nu går jag mkt igen. Och ja jag skulle väldigt gärna gå ner mera i vikt. Medicinen vet jag att jag behöver för det är inte normalt att benen dör efter 2 trappsteg, det är inte normalt att gå runt och bli as arg för minsta lilla, det är inte normalt att inte orka städa och det är inte normalt att inte kunna somna på kvällen. Sömnen har varit ett ganska stort problem och är fortfarande här. Kommer ALDRIG i säng förän tidigast halv 12 på natten och upp tjugo i 7 varje morron. Är jag trött på kvällen och lägger mig tidigare ja då ligger jag vaken istället. Däremot så om jag sätter mig stilla i soffan mitt på dagen så kan jag bara tvär slockna. Någor som min mamma började fundera över och tycka var onormalt. Och jag är väldigt väldigt trött alltjämnt. Har som sagt hyper men jag har oxå lågt blod/järn värde som jag äter järntabletter för. Hade b-vitamin brist oxå från början, men b vitaminet har blivikt bättre.
    Det du behöver göra för att motverka viktuppgång är det gamla vanliga: håll koll på vad du stoppar i dig och rör på dig det du kanm och orkar.
    Problemet vid hyper är ju att samtidigt som man går ner i vikt innan man får behandling är ju att många är så hungriga! Finns faktiskt de som är så hungriga att de går upp i vikt fast ämnensomsättningen går på högvarv. När du sedan börjar äta Thacapzol/Tionil och Levaxin så försvinner inte hungern direkt men ämnesomsättningen sjunker... äter du då mer än du behöver och följer din hunger så är det ju självklart att du kommer gå upp många av dina tappade kilon igen.

Jag frågade min läkare och han sa bara att "ja du måste tänka på din kost" - typiskt karlar säger jag! Inte lätt låta bli äta när man hela tiden går omkring och är hungrig!

Jag försöker komma igång med LCHF-kost (lågkolhydratkost) då jag tror det är den som kommer hålla mig bra mätt men ändå ge en bra viktnedgång. Sist jag provade den gick jag ner ca 1 kg/v men då hade jag behandling för hypo. Efter sista graviditeten gick jag över till hyoper (graves).
    Problemet är att jag sedan min första graviditet 2006 småäter mycket och höpjt mitt sockerberoende och har därmed supersvårt bryta det. Men jag börjar jobba igen efter nyår efter min andra graviditet och då får jag ta tag i det mer om inte innan. Har 15 kilo kvar bli av med.
    Mamma till Max 061104 & Felix 090320
Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 15