Fragglerock skrev 2009-12-13 19:23:12 följande:
Hej!Jag är en sådan där som läst ett tag men faktiskt inte orkar skriva. Dels för att min historia är typ trekilometer lång men att det är så joooobbigt. Ja, det där känner väl en hel d.......hypersymptom igen, skakningar, hjärtklappning och lipade hela tiden! Så in akut på SÖS och göra en ny scint och en biopsi (väldigt otrevligt för er som länge av och till så borde jag kunna ha tålamod med att utredningen tar lite tid. Jo, jag tänkte ju fråga en sak också. Nu efter min sista utförsbacke så har jag tappat massor med hår. Kommer håret tillbaka sedan eller ska jag behöva leva med en liten gles panlugg! *hehe* Det är ju inte så snyggt direkt.
Oj vad jag känner igen mig i din berättelse, och vi är många med kilometerlånga berättelser. Du är inte ensam om att ha en hoppande sköldkörtel. Tyvärr kan det vara så där innan den lägger av helt. Och din nålbiopsi visar eg mer att din sköldkörtel inte fungerar runt där de tog provet. Min läkare förklarade nämligen för mig att man kan har underfunktion i en del av sköldkörteln och sedan överproduktion i en anna del. Ibland märker man inte av det men i andra fall så mår man dåligt av både pest och koleran. Att dina värden hoppar tror jag helt enkelt beror på att din sköldkörtel håller på att lägga av men kickar igång ibland, vilket också visat sig i provsvaren. Det är väldigt jobbigt att ha det så och då måste du själv vara vaksam på eventuella hypersymptom och minska ditt levaxin intag så du inte blir överdoserad. Det där borde eg läkaren förklarat för dig samt att du ska gå och ta regelbundna prover för att kunna hålla koll på dina värden. Jag tror att en smart läkare nog skulle vilja att man tog prov var 3:e -4e vecka. En liten fråga jag har är om de har kollat dina TPO och Trak värden? Har du höga sådana endera eller båda så har du en stor anledning till att du mår skit där. Det är antikroppar som gör att man mår jättedåligt.
Sen kan man alltid gräma sig över att man inte gått till doktorn tidigare. Jag har i efterhand konstaterat att jag började få symptom för över 10 år sedan och hade då en inflamation i sköldkörteln (hashimotos). Eftersom det är en smygande sjukdom vänjer man sig vid att må dåligt. Det är inte ovanligt att man hittar olika anledningar till sitt mående och inte går till doktorn på grund av det. Jag tex inbillade mig att min värk i kroppen berodde på att vi köpt nya sängar, eller att min trötthet berodde på att jag inte motionerade så mycket längre, fast det sista berodde på att jag inte orkade.
Nackdelen med den här sjukdomen är att man inte blir bra fort från den. Det tar tid och ibland blir det som för dig massa hoppande värden innan ssk lägger av helt och man kan få stabila värden med hjälp av medicineringen. Din huvudvärk beror nog till hälften på lågt blodvärde och på hypon som i sin tur ger lågt blodvärde när man gått länge med sjukdomen. Nu är det inte vanligt att man opererar bort ssk när man har hypo men i enstaka fall som ex ditt kan det bli så att man gör det.
jag hoppas verkligen att läkarna håller koll på dig. Din värk kan du få hjälp med. Ex äter jag både citodon och diclofenak mot den samt omeoprazol för magen då diclofenaken gör att man lätt får ont i magen. Varmvattenbassäng är också väldigt bra att få träna lätt i om man har mycket värk.
Sen har jag ett råd till dig och det är att ta det lugnt. Känner du att du behöver vila så gör det. Tyvärr är det ofta två steg fram och ett tillbaka med den här sjukdomen. förhoppningsvis blir du bättre snart men räkna med att det kommer ta tid.
Ang ditt hår så kommer det växa ut igen. Bara dina värden blir stabila och kroppen får en chans att återhämta sig. Men innan den gjort det kommer du tyvärr få lida av hårförlusten.
Håller tummen att det går bra för dig och att du snart mår bättre.
Mvh PB