• Pucko Buffy

Problem med sköldkörteln? Del 15

Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.

Detta är en ny tråd då den gamla stängts.
    Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Detta är generella värden och kan variera lite mellan olika labb.

Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html
    Del 12 www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html
    Del 13 www.familjeliv.se/Forum-5-95/m43442735.html
    Del 14 www.familjeliv.se/Forum-5-95/m45818055-108.html

Bra länkar:
    www.thyroid.se
    ltarkiv.lakartidningen.se/2002/temp/pda24325.pdf
    www.lakartidningen.se
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 15
  • kev2004
    caribeza skrev 2009-12-08 10:22:15 följande:
    Hej alla!Ny här. 33 år och har ätit Levaxin sedan jag var runt 16... Jag och min man har haft svårt att bli gravida och gjorde fertilitetsutredning och de rekommenderar IVF. TSH var på 3,3 och även om det är fullt normalt (det borde vara under 4) då är det för högt om man försöker bli gravid. Fick ökad dos (från 100 till 150 mk)och nu väntar vi ett par månader för att se om det ger resultat. De första två dagar efter att jag ökade mådde jag skit dåligt. Grät i princip hela tiden och var super deprimerad. Är detta normalt? tack för svar!
    Vet inte men kan tänka mig att det är normalt med tanke på att det är något som händer i din kropp... när du höjer levaxinet så påverkar ju det många organ och det borde märkas på ett eller annat sätt
    Sen kanske det inte bara hade med levaxinet att göra fast du förknippade det till det för att du just höjt...
  • caribeza

Hej Kev2004. Tack för svaret! Jag brukar alltid vara på ganska bra humör och var väldigt ledsen och nere. Trodde att det var för allt som ha med IVF besked att göra men när jag tänkte lite närmare på det så upptäckte jag att jag började må dåligt precis samma dag som jag ökade dosen. och sedan mådde dåligt två dagar till och sen glad igen... det är säkert som du säger att det måste märkas på något sätt.
    tack igen

• na96gen

Hej alla, får jag fråga en fråga
    Nu när man äter Levaxin och vill gå ner i vikt
    Måste man fundera över detta med förbränning då ?
    jag menar tabletten tar jag ju varje dag så ... eller tänker jag helt fel

• Pucko Buffy
    na96gen skrev 2009-12-08 13:50:15 följande:
    Hej alla, får jag fråga en fråga Nu när man äter Levaxin och vill gå ner i viktMåste man fundera över detta med förbränning då ? jag menar tabletten tar jag ju varje dag så ... eller tänker jag helt fel
    Välkommen hit

Ja du det är många av oss som äter levaxin och har svårt att gå ner i vikt. En del lyckas andra inte. Jag är en av de som står stadigt på samma vikt efter att ha gått upp si så där en 10 kg (15 om man ska räkna från då jag mådde riktigt bra) och nu är det lögn att gå ner. Saken är den att ökar man sin förbränning kan man behöva mer levaxin, men samtidigt kan behovet också minska då man minskar i vikt. Det är knepigt det där. Levaxinet hjälper ju inte heller enbart till med fettförbränningen i kroppen utan styr all energiutvinning som sker. Dvs när du tänker, ditt hjärta som slår, det du rör dig och alla andra funktioner kroppen har som du både styr och inte styr över. Man får helt enkelt prova sig fram. Märker man att man stora förändringar i sitt mående till det sämre så bör man kontakta läkare för en dosjustering. Håller tummen att du lyckas åtminstonne bättre än jag och helst fullt ut =)

Mvh PB
  • Pucko Buffy
    caribeza skrev 2009-12-08 13:06:28 följande:
    Hej Kev2004. Tack för svaret! Jag brukar alltid vara på ganska bra humör och var väldigt ledsen och nere. Trodde att det var för allt som ha med IVF besked att göra men när jag tänkte lite närmare på det så upptäckte jag att jag började må dåligt precis samma dag som jag ökade dosen. och sedan mådde dåligt två dagar till och sen glad igen... det är säkert som du säger att det måste märkas på något sätt. tack igen
    Välkommen hit du oxå.

Ja du visst kan det varit lite på grund av de nya hormonerna men det skulle nog aldrig en läkare säga. Levaxin tar ca 3 veckor innan man märker någon direkt skillnad av det men vissa märker ex en dosändring snabbare än andra. De flesta får en kick som sedan planar ut och i slutänden så mår man lite bättre än man gjorde tidigare. Att du fått öka din dos är bra för du ligger lite högt för att ert ivf försök ska ha optimal chans att funka. Det tar ca 6 veckor innan den nya dosen är stabil i blodet. Beroende på hur väl du svarar på höjningen kommer ni nog kunna dra igång med ivf:andet för fullt. Att äta levaxin ska inte utgöra någon ökad risk för en lyckad graviditet så länge man är rätt inställd. Och det sista är du påväg att bli

Lycka till med bebisverkstan /PB
  • Pucko Buffy

Bönan hur har det gått? vi är många som vill veta.

Kram

• NoMercy

Jag har fått remiss till endokrinolog. Min läkare insåg att nåt är inte bra....det känns...ok, glad att bli tagen på allvar, samtidigt som jag vet att enokrinologer kan vara lite suspekta i sina bedömningar dom med....

• 3barnsmor35

Hej!

Fick en kanonbra dr, han lyssnade och förstod precis vad jag menade. Halleluja!
    Jag hade mkt förhöjda värden, TSH 8,8 (tidigare 0,19) och T4 12 som inte heller var bra.

Nu skulle vi få ordning på mig, sa han! Kändes jättebra! Dubbla dosen omgående och sen kontroller var 6:e vecka till han och jag var nöjd.

Sen fick jag även ett namn till en dr som jag skulle kontakta ang min mage, så jag ska ringa o boka en telefontid med honom. Toppen, toppen!

Glädjedans!
    Världens bästa mamma till mina barn - Tösen 0403, Lillan 0604 & Lilleman 0906
  • Amaria

JAg hoppar in i detta gäng! Opererade bort sköldkörteln pga giftstruma i torsdags och går nu på 125 mikrogram levaxin. Ska så småningom försöka oss på en bebbe till. Ska bli spännande och få känna hur det är att vara gravid utan hyperthyreos!

Unde rmin tredje grav upptäcktes det att jag får en form av tillfällig hyperthyreos under mina graviditeter och blir tokdålig. Jag åt då Tiotil fram till v 20 då jag hade normala värden igen. Min trea är född frisk och fin! Min endokrinolog på ds sa att det går allra oftast bra att äta Tiotil under graviditeten. Men att det är inget drömläge för gynekologerna.

ÄR vi fler som har bortopererade sköldkörtlar? Vilken dos går ni andra på?

• SannaStina
    Pucko Buffy skrev 2009-12-08 09:04:09 följande:
    Vilka av er i tråden har hyper?
    Jag är en av de som har hyper. De som äter/har ätit Tiotil/Thacapzol (?) är de som har/haft hypertyreos.
    Mamma till Max 061104 & Felix 090320
Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 15