• Pucko Buffy

Problem med sköldkörteln? Del 15

Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.

Detta är en ny tråd då den gamla stängts.
    Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Detta är generella värden och kan variera lite mellan olika labb.

Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html
    Del 12 www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html
    Del 13 www.familjeliv.se/Forum-5-95/m43442735.html
    Del 14 www.familjeliv.se/Forum-5-95/m45818055-108.html

Bra länkar:
    www.thyroid.se
    ltarkiv.lakartidningen.se/2002/temp/pda24325.pdf
    www.lakartidningen.se
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 15
  • Pucko Buffy
    3barnsmor35 skrev 2009-12-07 21:06:28 följande:
    Imorgon ska jag till endokrin, wish me luck. Sitter här o knåpar på min anamnes. Undrar om han kommer fnysa åt mig eller om jag får ngn hjälp.
    Håller tummen hååååårt gumman. Vad har du skrivit ner för frågor m.m. hittills? Kanske kan vi komma med fler tipps om du skriver här.

Kraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaam
  • Ellabus
    feia skrev 2009-12-07 13:19:21 följande:
    helvete, verkar som om mina sköldkörtelvärden håller på att ge oss vårt femte missfall. Jag hade 50 mikrogram som dos och innan graviditeten var jag nere på 0.64. Gyn tog prover knappt en vecka efter plusset och meddelade sedan att jag skulle höja till 75 mikrogram. Efter det har vi sett hjärtaktivitet på en liten ärta på VUL. Men, ärtan var lite för liten för sin ålder. Idag fick jag veta att mitt TSH var 3,7 när jag fick höja dosen. 3,7 är alldeles för högt för mig så jag borde ha högre dos. Eller automatiskt öka dosen så fort jag plussar. Tror det är därför den inte har växt som den ska. Något som vet något om detta? Kan embryot sätta fart igen om man ökar levaxindosen?
    Hoppas att allt går bra för er den här gången! Mitt TSH låg på drygt 9 någon vecka efter att jag hade plussat, vilket ju är alldeles för högt. Är i vecka 31 nu och hittills ser allt bra ut, så barnet kan överleva trots en lite skakig start. Vet tyvärr inget om tillväxten.
  • Strix

Mama Bean - lycka till!

Tack för lugnande info Ellabus! Det jobbiga är att lilla ärtan var för liten på VUL så jag vet inte om missfallet redan är i gång. Men, bara att vänta och se. VUL igen om drygt en vecka.

• 3barnsmor35

Jag roade mig med att skriva ner hur de senaste åren varit - ingen kul läsning.
    Det jag skrev ner som funderingar är:
    Min hormonella status?
    Armour Thyroid?
    Svampmedel till magen, galla?
    Binjurefunktion/medicin mot detta?
    Klimakteriebesvär?

Världens bästa mamma till mina barn - Tösen 0403, Lillan 0604 & Lilleman 0906
  • 3barnsmor35
    3barnsmor35 skrev 2009-12-07 22:39:26 följande:
    Jag roade mig med att skriva ner hur de senaste åren varit - ingen kul läsning. Det jag skrev ner som funderingar är: Min hormonella status? Armour Thyroid? Svampmedel till magen, galla? Binjurefunktion/medicin mot detta? Klimakteriebesvär?
    Typ 1 eller 2?
    Urinprover?
    Världens bästa mamma till mina barn - Tösen 0403, Lillan 0604 & Lilleman 0906
  • NoMercy

Hej!
    Har inga planer på att bli gravid men har läst om TSH på runt 1,5. Är det så att om man börjar på utredning då man inte blir spontant gravid, är TSH på 1,5 ett värde som eftersträvas, eller är det så att det är värdet som eftersträvas när man redan äter Levaxin?

• DamnCat
    NoMercy skrev 2009-12-07 22:57:40 följande:
    Hej!Har inga planer på att bli gravid men har läst om TSH på runt 1,5. Är det så att om man börjar på utredning då man inte blir spontant gravid, är TSH på 1,5 ett värde som eftersträvas, eller är det så att det är värdet som eftersträvas när man redan äter Levaxin?
    Det jag hört och läst är att endokrinologer vill ha TSH under 2,0 under graviditet, så jag skulle nog säga att 1,5 är ett värde som eftersträvas då ja. Sen vilket värde som eftersträvas när man äter Levaxin är nog upp till läkaren men så som jag fattat det så skiter många läkare i vad värdet säger, bara det är inom referens. Jag har det problemet nu t ex, jag är inom referens men ligger för högt i TSH för mig personligen så jag mår inte bra. Men det struntar min läkare i för värdet är ju bra... Man ska alltså ha tur med sin läkare också.
  • Pucko Buffy

Vilka av er i tråden har hyper?

• kev2004

Hej!
    Länge sedan jag var inne... jag vet...
    Uppdatering:
    Har käkat Tiotil/levaxin i ca 1,5 år... dom hade svårt att ställa in men nu är värderna ganska bra.
    Ska kolla Trak nu i december oxå... Kommer säkert att få äta ett halvår till och inte mig emot för jag vårgar inte sluta med medicinen nu när jag äntligen mår bättre
    Jag får operation av sköldkörteln om jag vill... men är rädd för narkosen
    Jag har oxå tjatat mig till en ögonlocksoperation som troligtvis kommer att bli av i januari Och den kommer att ge mig mitt liv tillbaka tror jag...

Jag vill bara säga till alla att det här med medicinering tar väldigt lång tid... man kan inte räkna med att det går snabbt bara för att man vill... TÅLAMOD är det ända man kommer nån vart med i denna sjukdomens helvete... och att acceptera att man inte är frisk... Och om man fortfarande har en familj efter att man blivit frisk så är det ett plus

Kram på er!

• caribeza

Hej alla!
    Ny här. 33 år och har ätit Levaxin sedan jag var runt 16... Jag och min man har haft svårt att bli gravida och gjorde fertilitetsutredning och de rekommenderar IVF. TSH var på 3,3 och även om det är fullt normalt (det borde vara under 4) då är det för högt om man försöker bli gravid. Fick ökad dos (från 100 till 150 mk)och nu väntar vi ett par månader för att se om det ger resultat.
    De första två dagar efter att jag ökade mådde jag skit dåligt. Grät i princip hela tiden och var super deprimerad. Är detta normalt? tack för svar!

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 15