• Pucko Buffy

Problem med sköldkörteln? Del 15

Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.

Detta är en ny tråd då den gamla stängts.
    Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Detta är generella värden och kan variera lite mellan olika labb.

Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html
    Del 12 www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html
    Del 13 www.familjeliv.se/Forum-5-95/m43442735.html
    Del 14 www.familjeliv.se/Forum-5-95/m45818055-108.html

Bra länkar:
    www.thyroid.se
    ltarkiv.lakartidningen.se/2002/temp/pda24325.pdf
    www.lakartidningen.se
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 15
  • norrlandska1

har ätit Levaxin 25 ug i 5 veckor. Fick nu veta mina värden tsh=1,9 sant t4= 9. Läkaren skrev att jag skall fortsätta med samma dos då jag ligger bra. Vad jag har förstått är att man gärna skall ha ett tsh på 1,0 eller gärna under om man planera att bli gravid.

Så jag undrar om 1,9 inte alls är bra?

/Maria

• Strix
    norrlandska1 skrev 2009-12-15 11:58:13 följande:
    har ätit Levaxin 25 ug i 5 veckor. Fick nu veta mina värden tsh=1,9 sant t4= 9. Läkaren skrev att jag skall fortsätta med samma dos då jag ligger bra. Vad jag har förstått är att man gärna skall ha ett tsh på 1,0 eller gärna under om man planera att bli gravid.Så jag undrar om 1,9 inte alls är bra?/Maria
    Allmänna riktilinjer är TSH under 2. Vissa kliniker säger 1.5, men det är ju helt individuellt och borde prövas efter allas olika förutsättningar. Vissa är mer känsliga än andra. T4 är enligt nya rönen det som är viktigast för bebben då det ska visa vad den får. Fostret börjar inte tillverka eget sköldkörtelhormon förrän i v 12-13 och är innan det helt beroende av dina nivåer. Du måste vara beredd på att ta nya prover precis när du plussat för man brukar få höja dosen då.
  • Fridolina76

Hej! Jag undrar om någon av alla er som har problem med sköldkörteln haft problem med mellanblödningar då och då Jag har rosa flytningar som kommer och går Är dessutom trött, varm, kall om vartannat, darrig, hög puls ibland, stickningar och domningar m.m. Kan det vara sköldkörteln tro??

• Pucko Buffy
    Fridolina76 skrev 2009-12-15 13:20:20 följande:
    Hej! Jag undrar om någon av alla er som har problem med sköldkörteln haft problem med mellanblödningar då och då Jag har rosa flytningar som kommer och går Är dessutom trött, varm, kall om vartannat, darrig, hög puls ibland, stickningar och domningar m.m. Kan det vara sköldkörteln tro??
    Välkommen hit
    Tja du.. sköldkörteln påverkar hela kroppen, men mellanblödningar kan bero på helt andra orsaker. Jag tycker du ska gå till gyn och kolla så du inte har en dold infektion eller något annat problem. Dina övriga symptom kan stämma in på hyper men det är svårt att säga om det är det du har utan att du tagit blodprov. Om du går till gyn (vilket jag tycker du genast ska göra med tanke på risken för cellförändringar vid mellanblödningar) kan du ta upp dina misstankar om sköldkörtelproblem och be om ett test på TSH och T4.

Lycka till
  • Pucko Buffy
    norrlandska1 skrev 2009-12-15 11:58:13 följande:
    har ätit Levaxin 25 ug i 5 veckor. Fick nu veta mina värden tsh=1,9 sant t4= 9. Läkaren skrev att jag skall fortsätta med samma dos då jag ligger bra. Vad jag har förstått är att man gärna skall ha ett tsh på 1,0 eller gärna under om man planera att bli gravid.Så jag undrar om 1,9 inte alls är bra?/Maria
    Du ligger inom referensvärdena men på gränsen om man vill skaffa barn för TSH. Sen är ditt T4 på tok för lågt så jag fattar inte vad din läkare menar med att du är ok. Visst kan man vänta någon vecka till och ta ytterligare prover för att se att T4 stiger men en doshöjning på antingen 25 ug eller 12,5 ug är nog att rekomendera för att få upp T4. Håll koll på ditt värde, för du ska generellt ligga mellan 9-19 och då helst på ett värde runt 16 för att det ska vara maximalt optimalt att bli gravid. Får du inte gehör, byt läkare.

Mvh PB
  • SaraMie

Pucko Buffy skrev 2009-12-14 22:02:44 följande:

Just nu står det still och har gått tillbaka lite, dvs jag mår sämre. Men jag vet inte riktigt vad det beror på då jag ganska nyligen var förkyld och eventuellt ska ha den trevliga tanten på besök snart. Då blir jag knockad i några dagar innan men inte i en hel månad. Så nu är det doktorn som gäller i veckan. Sen återstår det att se vad han säger. Jag måste i alla fall ha hjälp med den här jäkla värken för jag är så trött på den och på tröttheten som inte vill ge med sig. Men sen ska man ju inte glömma hur dålig man har varit och hur taskigt man har mått. Jag blev diagnostiserad i maj 2008 och har gjort stora framsteg sedan dess. Jag hade nämligen oturen att drabbas av en djävulsk värk i hela kroppen vilket gjorde mig rörelsehindrad - jag kunde inte gå för jag hade så ont i mina höfter, ben, fötter, armar, axlar m.m. Det är bättre idag och jag kan röra mig hyggligt väl, men värken är där ändå. Ibland är det skit med andra ord och det är bara att gilla läget... jag är åtminstonde gladare och det är alltid något /PB
    Det är ju förjävligt att du fortfarande håller på och kämpar efter så lång tid. Men jag förstår att du har ett positivt perspektiv på det hela. Du är ju liksom på rätt sida nu :).
  • Pucko Buffy
    SaraMie skrev 2009-12-15 20:19:07 följande:
    Pucko Buffy skrev 2009-12-14 22:02:44 följande:
    Det är ju förjävligt att du fortfarande håller på och kämpar efter så lång tid. Men jag förstår att du har ett positivt perspektiv på det hela. Du är ju liksom på rätt sida nu :).
    så sant.. man kan inte göra så mycket mer än gilla läget. ´Fast jag gnäller ganska mycket till min älskade make och alla andra som känner mig. Jag har kanske en fördel av att jag kan prata öppet om min sjukdom och mitt mående. Min make kan tycka att det är lite jobbigt ibland så jag har försökt förklara för honom hur jag funkar.

Sen är jag lite obstinat mot den svenska kulturen att när man får frågan hur man mår eller hur det är att man alltid ska svara jo då det är bra när det inte är det ;)

Ibland när jag inte orkar förklara för nytt folk så kan jag säga något i stil med har du en timme över så kan jag berätta eller du vill inte höra... hahahaha.

Men du har helt rätt i att jag är på rätt sida men att det tar tid... en jäkla tid. Men det var något läkarna sa till mig att det kommer göra. Jag tror det är så att ju sjukare man har varit desto längre tid tar det att komma tillbaka. Sen hänger det också på vilka delar i kroppen som tar stryk av själva underfunktionen och det är helt individuellt. Därför kan någon med samma värden må helt olika.

Nä he, dags för frukost och sedan förberedelser för att åka till doktorn.

Kämpa på nu....

Kram PB
  • AnnelieTyresö

Fick mina provsvar idag, å nu behöver jag tydl inte öka mer, ligger bara på 75 ug, blev lite besviken, hade hoppats att allt inte fungerade som det skulle än. Men det kanske kommer nu, har ju upplevet att jag inte behöver sova lika mkt nu iaf, så det är väldigt skönt, har så mkt mer tid varje dag :D
    Ska ta nya prover om 6 mån, å se om körtlen då minskat sin egen produktion.

• Pucko Buffy
    AnnelieTyresö skrev 2009-12-16 13:44:00 följande:
    Fick mina provsvar idag, å nu behöver jag tydl inte öka mer, ligger bara på 75 ug, blev lite besviken, hade hoppats att allt inte fungerade som det skulle än. Men det kanske kommer nu, har ju upplevet att jag inte behöver sova lika mkt nu iaf, så det är väldigt skönt, har så mkt mer tid varje dag :DSka ta nya prover om 6 mån, å se om körtlen då minskat sin egen produktion.
    Det kan mycket väl bli så att du får öka då istället. Sen tar det ju tid för återhämtningen, ofta mycket längre tid än för proverna att bli bra. Kroppen hänger liksom inte riktigt med i svängarna och halkar efter.

Jag har precis varit hos doktorn och lämnat totalt 9 rör med blod för tester. Inom en vecka skulle jag få svar på de flesta proven. Tyvärr slutar min doktor på VC så då får man se vem det blir efter honom. Han tyckte dock att hittade de inget så ansåg han att endo borde titta på mig igen. *suck* jag vill ju bara bli frisk nu.

/PB
  • AnnelieTyresö

Ahhh, jag förstå det PB, e så trött på detta jag med. Det stjäl av mitt liv!

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 15