Pucko Buffy skrev 2009-12-14 13:36:09 följande:
Välkommen hit.Jag förstår verkligen att du mår dåligt och vet vilken resa du har framför dig.Jag hade ett TSH på 200 och ett T4 som inte var mätbart. Har man över 100 så bör man bli remiterad till endokrin tycker jag. Att du fått börja på 25 ug är för att inte chocka kroppen så du får hypertymptom och mår dåligt för det. Har du blivit sjukskriven? Mår du super kasst så ska de sjukskriva dig så du får möjlighet att vila. Har du småbarn hemma så kan din man ta ut föräldrapenning om du är sjukskriven och vara hemma med barnen. När jag var som sjukast sov jag 20 av dygnet 24 timmar i fyra månader. Att få sin diagnos och att den innebär så höga värden betyder ofta att man tappar fotfästet. Man får en orsak på varför man mått så konstigt och man slappnar av. Det innebär ofta att man rasar ihop helt och hållet vilket inte är så konstigt. Du har gått på reserverna länge. Det du ska göra är att vila vila och åter vila. Motion och massa aktiviteter är inte att tänka på. Tillåt dig vara sjuk nu så minskar du risken för bakslag. Att ha hypotyreos innebär att skynda långsamt i sitt tillfrisknande. Inget går fort och man kan inte skynda på kroppens återhämtning.När det gäller dina värden så ska du stå på dig att komma under 2 i TSH och runt 16 i fritt T4. Du kommer nog inte må bra om du inte kommer ner i de värdena. Vi med hypo bör många gånger ligga riktigt lågt i TSH för att må ok. Nu har du fått börja försiktigt med levaxin och det brukar ta ca 3 veckor innan man märker av det (för mig tog det 4) sen tar det ytterligare 3 veckor innan man brukar få ta nya prover för att se att medicinen gjort verkan och eventuellt höja dosen, något du kommer få göra i omgångar tills du är uppe i en bra dos för din kropp. Var observant på eventuella hypersymptom så som hjärtklappning, svettningar, yrsel, darriga händer m.m. Får du det ska du genast kontakta behandlande läkare, eventuellt behöver du då sänka dosen ett litet tag för att sedan höja den igen.Det är vanligt att man känner en kick någon vecka efter doshöjningarna. Den planar efter någon vecka ut och man kan känna det som att man inte kommer någon stans i sitt mående. Det är normalt att känna så. Man kan i början tycka att man mår lika dåligt som förut men efter några höjningar kommer det vara som att dra upp en rullgardin för ögonen och man blir mycket piggare, gladare och mår allmänt bättre. Men du kommer få räkna med månader innan du mår helt bra. Har de tagit TPO antikroppar på dig? Har du hashimotos sjukdom så ligger de högt och då är det en ren autoimmun sjukdom du har i botten, dvs kroppen har gått till angrepp mot den kroppsegna vävnaden och förstör den.Har du frågor så ställ dem gärna här. Vi svarar så fort och väl vi kan. Vi är dock inga experter eller läkare utan svarar utefter egna kunskaper och erfarenheter. Det är alltid läkarens ordination som gäller och är du orolig för något ska du kontakta vården i första hand.Ta hand om dig och glöm inte vila.Mvh PB
Åh, tack så mycket för ditt svar. Fick tårar i ögonen. Du räddade min kväll. Känner mig verkligen inte ensam nu. Var helt förvirrad innan.
Har tagit reda på mina exakta värden nu
T3 0,6
T4 2
TSH + 100 (de ville inte säga hur mkt utan sa bara över 100. konstigt?!)
Kan nämna lite symtom jag har som är mer eller mindre besvärliga.
?Stor trötthet
?Viktökning (gick ner efter graviditeten men började gå upp igen för en månad sen. 4 kg på en månad)
?Kalla händer och fötter
?Långsamma rörelser
?Långsamt tal
?Stickningar/domningar
?Yrsel
?Känslighet för solljus
?Brist på koordination
?Sömnlöshet
?Tunga ögonlock
?Skovlig röst
?Struma=(förstorad sköldkörtel)
?Muskelkramper
?Ledstelhet
?Förlorad uthållighet
?Värmekänslighet
?Känslighet för kyla
?Låg kroppstemperatur på morgonen
?Intolerans mot fysisk aktivitet
?Sug efter söta saker
?Svimningar
?Sömn gör inte att man känner sig piggare
?Reumatoid artrit
?Tappar hår på huvudet
?Svullen på händerna, fötterna, ansiktet, ögonlock
?Torr mun
?Torr hud, sprickor
?Blek hy
?mörka ringar under ögonen
Avdomningar och pirrande Ben Fötter Armar Händer
?Smärta
?Rygg- och ländryggssmärta
?Handledssmärta
?Muskel- och ledsmärta
?Matsmältningsproblem
?Avsaknad av/minskad aptit under dagen, stor matlust på kvällen
?Förstoppning
?Hemorrojder
?IBS/Irritable Bowel Syndrome/Colon irritable
?Utspänd mage, gaser
?Problem med synen
?Svårt att fokusera
?Dubbelseende
?Torra ögon
?"Grus" i ögonen
?Suddig syn
?Mentalt
?Minnsesförlust
?Förvirring
?Mentalt slö
?Dålig koncentration
?Förlust av motivation
Dessa går från och till. På kvällen brukar jag få "energikick" i cirka 1-2 timmar. Då fungerar jag som vanligt nästan. Sen blir det värre.. Symtomen kommer och går på dagen alltså..