• Pucko Buffy

Problem med sköldkörteln? Del 15

Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.

Detta är en ny tråd då den gamla stängts.
    Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Detta är generella värden och kan variera lite mellan olika labb.

Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html
    Del 12 www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html
    Del 13 www.familjeliv.se/Forum-5-95/m43442735.html
    Del 14 www.familjeliv.se/Forum-5-95/m45818055-108.html

Bra länkar:
    www.thyroid.se
    ltarkiv.lakartidningen.se/2002/temp/pda24325.pdf
    www.lakartidningen.se
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 15
  • Pucko Buffy
    AnnelieTyresö skrev 2009-12-16 22:16:37 följande:
    Men PB då :(Tror du att du har en blödning i magen kanske?Då är det lätt att man får dåliga värden, eller om man har blödande magsår, eller hemorojder.
    Jag vet det där och doktorn håller på att utreda det hela. Jag tror dock att den egentliga orsaken är att jag har haft cystor på äggstockarna som gjort att jag blött konstant och inte haft vanlig mens. Sen fick jag tabletter mot detta och det innebar en ordentlig blödning och när den var över gick jag igenom en konicering = blött i snart 3,5 veckor. Inte mycket men tydligen tillräckligt för att få mig under isen. Sen kan det var något med magen ja. Diklofenacen kan göra att man får magsår om man äter den länge... vilket jag gjort. Men jag hoppas på det bästa att jag inte har blödande magsår utan att det är det andra som ställt till det. Nu blir det säkert järntabletter och ordination om att äta massa järnrik mat... hej leverpastej här kommer jag. Sen att man kommer skita kätting av tabletterna är en biverkning man får ta ;)

Nu mår jag dock rätt muggigt. Känner mig trött och matt samt har en malande huvudvärk. Visst är livet härligt ;)

Ps tack bönan för kramen, den värmer.

Kram PB
  • Fragglerock

God morgon damer!

Ja, i går drogs rullgardinen ned igen. Jag är ju helt sänkt. Sov ju nästan hela början på veckan i ett streck. Lämnade ju ett gäng rör med blod i tisdags som jag väntar svar på (hoppas i dag) med en gissning är rätt lågt blod värde igen. Har ju haft huvudvärk över en och en halv vecka igen. Så dags att plocka fram alla vitaminer! :) Jag blev sjukskriven i två veckor till att börja med sedan får jag se. Förra gången räckte det med 2 veckor och sen orkarde jag jobba i alla fall några månader. Ibland undrar jag om jag gör mig själv en otjänst genom att vara så envis...

Jag hoppas att läkaren ringer i dag och lämnar provsvar. Han ville ju att jag skulle sluta med levaxinet en period för att se vad som händer - och det vet vi nu! Nu har korv-fingrarna börjat göra sig påminda igen! I och för sig lagom till jul kan det väl vara fint med matchande prinskorvsfingrar... :) Men jag hoppas att han hör av sig att jag kaaaanske hinner få i alla fall en liten kick av levaxinet innan jul. Vore ju trevligt att kunna vara en "närvarande mamma" en liten stund i alla fall.

Det är faktiskt det som jag tycker är värst med det här. Inte smärtan i leder, trötthet och allt annat skit. Utan det faktum att min 5-åring har en mamma som alltid är trött, ledsen, knappt orkar dra pulkan och som alltid vill vila. Vi har ju märkt en väldigt skillnad och när jag mådde som värst så blev ju även han utåtargerade. Det gör väldigt ont i mammahjärtat. Jag har faktiskt allvarligt funderat på att gå i terapi eller något annat för att bearbeta allt. I början så kände jag att jag tänker inte låta det här påverka mig och jag vääägrar att "bli min sjukdom". Men hur mycket man är försöker och försöker så påverkar det ju både mig och tyvärr de runt omkring mig på ett sätt som jag inte vill.

Hur har det funkat för er med Försäkringskassan och era sjukskrivningar? Jag är ju så orolig att de ska börja bråka om det blir längre om 2 veckor. Så förra gången gick jag faktiskt tillbaka efter 2 veckor bara för att jag kände att jag hellre såsar lite på jobbet ett tag, än att tjaffsar med dem. Jag orkar liksom inte bråka och förklara och lipa till sig saker funkar väl knappst på dem eller? ;)

• vifyratillsammans

Pucko Buffy skrev 2009-12-16 17:35:27 följande:

By the way.. doktorn ringde... jag har 111 i blodvärde så det är inte konstigt att jag mår mer pyton än vanligt.... nu blir det mer utredning och väntan på de andra och nya prover. När ska detta ta slut?/en trött PB
    Blodvärde, är det järnvärde de mäter då, eller vad innebär det? Du kanske kan dricka blutsaft? Vilka fler prover har du tagit, TSH?

Tycker så synd om dig PB :(
  • vifyratillsammans
    Fragglerock skrev 2009-12-17 10:39:51 följande:
    God morgon damer! Ja, i går drogs rullgardinen ned igen. Jag är ju helt sänkt. Sov ju nästan hela början på veckan i ett streck. Lämnade ju ett gäng rör med blod i tisdags som jag väntar svar på (hoppas i dag) med en gissning är rätt lågt blod värde igen. Har ju haft huvudvärk över en och en halv vecka igen. Så dags att plocka fram alla vitaminer! :) Jag blev sjukskriven i två veckor till att börja med sedan får jag se. Förra gången räckte det med 2 veckor och sen orkarde jag jobba i alla fall några månader. Ibland undrar jag om jag gör mig själv en otjänst genom att vara så envis...Jag hoppas att läkaren ringer i dag och lämnar provsvar. Han ville ju att jag skulle sluta med levaxinet en period för att se vad som händer - och det vet vi nu! Nu har korv-fingrarna börjat göra sig påminda igen! I och för sig lagom till jul kan det väl vara fint med matchande prinskorvsfingrar... :) Men jag hoppas att han hör av sig att jag kaaaanske hinner få i alla fall en liten kick av levaxinet innan jul. Vore ju trevligt att kunna vara en "närvarande mamma" en liten stund i alla fall. Det är faktiskt det som jag tycker är värst med det här. Inte smärtan i leder, trötthet och allt annat skit. Utan det faktum att min 5-åring har en mamma som alltid är trött, ledsen, knappt orkar dra pulkan och som alltid vill vila. Vi har ju märkt en väldigt skillnad och när jag mådde som värst så blev ju även han utåtargerade. Det gör väldigt ont i mammahjärtat. Jag har faktiskt allvarligt funderat på att gå i terapi eller något annat för att bearbeta allt. I början så kände jag att jag tänker inte låta det här påverka mig och jag vääägrar att "bli min sjukdom". Men hur mycket man är försöker och försöker så påverkar det ju både mig och tyvärr de runt omkring mig på ett sätt som jag inte vill. Hur har det funkat för er med Försäkringskassan och era sjukskrivningar? Jag är ju så orolig att de ska börja bråka om det blir längre om 2 veckor. Så förra gången gick jag faktiskt tillbaka efter 2 veckor bara för att jag kände att jag hellre såsar lite på jobbet ett tag, än att tjaffsar med dem. Jag orkar liksom inte bråka och förklara och lipa till sig saker funkar väl knappst på dem eller? ;)
    Kan inte svara på din fråga angående sjukskrivning då jag själv inte vet.

Men jag har läst ditt inlägg och jag tycker definitivt att ni ska gå till en familjeterapeut, din man och du. Jag känner mig precis som dig. Har en fem månaders bebis hemma som jag inte orkar bära. Får mjölksyra och ont i lederna, håller nästan på att tappa ibland. Nu är min man hemma och det är guld värt. Jag har bara ätit Levaxin 2 veckor snart och känner mig redan bättre rent mentalt. Men det går upp och ner under dagen. Jag är glad att detta upptäcktes så pass tidigt och att lilltjejen inte hunnit bli "tyngre"/större.

TA hand om dig och som sagt, man ska inte vara rädd att söka hjälp. Jag sökte hjälp och det hjälpte mig och min man, framför allt min man, att förstå hur jag känner det. Det är svårt för utomstående att förstå vad man går igenom.

Kram till dig.
  • Soffeli
    vifyratillsammans skrev 2009-12-17 11:32:34 följande:
    Pucko Buffy skrev 2009-12-16 17:35:27 följande:
    Blodvärde, är det järnvärde de mäter då, eller vad innebär det? Du kanske kan dricka blutsaft? Vilka fler prover har du tagit, TSH?Tycker så synd om dig PB :(
    Jag måste hålla med - om järnvärdet ska upp har jag på senare tid tagit blutsaft eller dess motsvarighet som Life säljer. Väldigt bra o skonsamt mot magen.
    Antar att de kollar järndepåerna också. När jag hade dålig hb senast hade jag ändå bra järnnivåer, men det kan också vara tvärtom har jag förstått...
  • NoMercy

Fragglerock!
    Får jag fråga: varför ville läkaren att du skulle sluta med Levaxin? Hur är din historia? Det där med utåtagerande känner jag så väl igen och blev lite nyfiken.

• NoMercy
    NoMercy skrev 2009-12-17 12:54:36 följande:
    Fragglerock!Får jag fråga: varför ville läkaren att du skulle sluta med Levaxin? Hur är din historia? Det där med utåtagerande känner jag så väl igen och blev lite nyfiken.
    Nu har jag läst din historia. Inte mkt som stämmer med min förutom humöret
  • AnnelieTyresö

Aha PB, det är där blodet har försvunnit :(
    Jag satte in en kopparspiral, å blödde som en stucken första gången, men nu andra gången var det lite mer lindrigt, skönt!
    Har tillsatt järntabl iaf, hade en halv burk hemma, får se om jag köper till en förp sen oxå, om man blir det minsta piggare så är dte ju värt det :)

• Pucko Buffy

Jag har ätit både vitamineral från apoteket och B-vitaminer för att hålla värdena uppe men det har visst inte hjälpt ändå. Kosten är varierad och jag äter ofta leverpastej, broccoli och annan järnrik mat om jag kan. Blutsaft har jag funderat på men först vill jag veta vad doktorn säger innan jag börjar med något.

Jag hoppas på snabb behandling och att det hjälper fort. Orkar inte gå runt och må så här, med skallebank, trötthet och allmän tröghet.

/PB

• Fragglerock
    NoMercy skrev 2009-12-17 12:54:36 följande:
    Fragglerock!Får jag fråga: varför ville läkaren att du skulle sluta med Levaxin? Hur är din historia? Det där med utåtagerande känner jag så väl igen och blev lite nyfiken.
    Jag tror att de försöker förstå vad som händer i min kropp eftersom mina värden pendlar från extremt höga till extremt låga med en pågående inflammation. Nu fick jag ju höga värden trots låg dos levaxin. Men nu var jag på väg ner igen så vi ska börja med 25 mikrogram istället för 50 den här gången. Men det verkar faktiskt som att något hände med mig och mina värden när jag tog sprutan med svininfluensa?!?! Eller så var det bara en sammanträffande. Jaja, skit samma. Nu börjar jag med levaxin i morgon, och ser fram emot att slippa ha så förbenat ont i bäckenet och att slippa mina korvfingrar!

Ibland önskar man konstiga saker, men min önskan inför nya året är att min sköldskörtel skall slockna, snabbt. Då kommer mitt liv bli så mycket lättare genom att slippa berg och dalbanan. Tänk vilka märkliga önskningar!
Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 15