• Pucko Buffy

Problem med sköldkörteln? Del 15

Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.

Detta är en ny tråd då den gamla stängts.
    Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Detta är generella värden och kan variera lite mellan olika labb.

Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html
    Del 12 www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html
    Del 13 www.familjeliv.se/Forum-5-95/m43442735.html
    Del 14 www.familjeliv.se/Forum-5-95/m45818055-108.html

Bra länkar:
    www.thyroid.se
    ltarkiv.lakartidningen.se/2002/temp/pda24325.pdf
    www.lakartidningen.se
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 15
  • Pucko Buffy

10*300=30 hahaha var kom nollorna ifrån??? ;)

10*3 skulle det ju vara...

• Pyris
    Pucko Buffy skrev 2010-01-02 12:00:19 följande:
    låter som du inte är färdig inställd än. Det är bara att vänta och ge det tid. Läkarna missar det där med att säga att det tar tiiiiiiiid. Du kommer nog få öka dosen fler gånger tills värdena är stabila och bra. Sen tar det tid för kroppen att landa efter det så räkna med ett bra tag till innan du mår ok. För mig har det tagit mer än 1,5 år att nå hit jag är idag dvs inte frysa, magen funkar och jag är inte supertrött. Jag har dock fortfarande symptom kvar som torr hy, trötthetsatacker, sköra naglar, trögtänkt ibland och tappar ord... men även det har blivit bättre men är inte bra. Ser framemot detta nya året som bara kan bli bättre och inte värre hoppas jag.
    Oj.. 1,5 år *suck*
    Jag är så himla trött på att aldrig må bra. Det har varit så mycket nu dom här åren. Så fort jag är på väg att återhämta mig o komma i form så slår nästa sak till .
    Ja ja.. det är la bara att hänga kvar och vänta på bättre tider.

Förvirringen ja.. den är också hemsk. Jag blir så arg och less på mig själv när jag glömmer. 5 barn som kommer o säger.. men mamma, du skulle ju göra det och det och det och jag kommer inte ihåg alls. Eller när man diskuterar med någon o det blir blankt i huvudet för att man inte kan hitta orden.

Jag måste fråga en sak som jag har tänkt på.
    Förra sommaren så rasade jag jätte mycket i vikt, jag gick med ett ständigt tryck över halsen och kunde få "attacker" då jag skakade och darrade och svettades som en tok. Ingen kunde förstå va felet var o jag sökte själv o kom jämt fram till sköldkörtel. Men det är väl egentligen symtom på hyper, som jag hade då? Jag bad iallafall läkaren ta prover på sköldkörteln, när jag sökte för att jag fick nässelutslag så fort jag fick i mig mjölk.
    Jag fick själv jaga reda på mina prover sen o då sa hon att allting var bra förutom att jag var laktosintolerant. För hon hade tagit laktosprov istället för mjölkproteinprov. Så hon kändes inte så där jätte bra direkt.
    Jag funderar på det här trycket över halsen som jag hade då, det hade jag ju nu med, och det försvann efter 2 veckor med medicin tror jag det var.
    Kan det ha varit problem med sköldkörteln redan då?
  • Pucko Buffy

Det är klassiska symptom på hashimotos sjukdom. Samma som jag hade. Man rasade i vikt och blev överaktiv.

Det blir bättre även om det känns långt bort. Kan bara säga håll ut. Och du är inte ensam.

• Pyris

Men kan det sen ändras så att man får hypo?

TAck.. Det känns skönt att höra att det iallafall blir bättre

• nike7
    Pucko Buffy skrev 2010-01-02 11:55:45 följande:
    Det där stämmer så mycket. Fast då blir jag lite deppig med tanke på att jag nog varit sjuk i över 10 år. Förhoppningsvis blir jag friskare fortare. Träffade någon som sa att man kunde generellt räkna 2-3 månader för varje år man varit sjuk... och tja 10*300=30 månader.... kan stämma ganska bra... den som lever får se.
    Hoppas verkligen det där räknesättet ligger närmare sanningen. Jag gick med hyper i 2, 5 år innan beh sattes in å har ätit medicin 1 år nu, å visst mycket är bättre, men massor kvarstår........de kommer som i skov......hyfsad pigg, däckad.....osv......en sak är iaf säker....man är inte den man en gång var iaf......
  • SannaStina
    Pucko Buffy skrev 2010-01-02 11:46:06 följande:
    Det är rent T3 i syntetisk form. Ges ibland om man har dålig omvandling till just T3 i cellerna. Många mår bättre med det tillskottet men det kan vara lite klurigt att ställa in dosen ihop med levaxinet.
    Nej, det där var min egen kommentar till min felskrivning av min antihypertyreosmedicin iinlägget ovaN

Den tablett jag tar heter Tionil och den är inte T3-substitut utan stänger av sköldkörteln helt...
    Mamma till Max 061104 & Felix 090320
  • Jessica med Seth

Hej!

Jag skriver sällan här men läser en del. Jag opererade mig i november för giftstruma och fick problem med bisköldkörtlarna. Äter ni bla calcitugg men hatar dem! Jag tål inte socker och calcituggen är som att ta en druvsockertablett fyra gånger om dagen. Jag mår jätte dåligt av "sockerkicken" och smaken ger mig rysningar. Finns det någon mer här som äter tabletter för calciumhalten? Tänkte ni kanske hade andra man kunde fråga läkaren om nästa vecka....

• Fragglerock
    Pyris skrev 2010-01-01 20:10:52 följande:
    Ska man inte känna att man blir bättre när man börjat med medicin?Jag tycker jag blir sämre o sämre hela tiden..det är iallafall värre än innan jag började med Levaxinet. Jag är hela tiden supertrött. Mitt hjärta gör extraslag ofta. Jag är alltid iskall. På nätterna vaknar jag och är så kall så det svider i skinnet på mig. Magen är alltid på en ballong. Jag tycker det är jobbigt att andas periodvis. Synen hänger inte med riktigt. Och så denna yrsel...Jag började på 25 och ökade till 50 efter 2 veckor. Skulle ta nya prover nu i januari tror jag.Usch.. vill inte må så här längre nu .
    Hallå där!

Jag har läst lite om det du skriver och du låter ganska mycket som det som jag är mitt uppe i. Anledningen till att du känner det som att hjärtat rusar och att det känns som du inte kan andas är att du nog (min gissning) har höjts för mycket för fort. Då kan det bli så. Jag började med 50 och fick hypersympton (är hypo). Fick då sluta ta medicinen ett tag och sedan börja på 25 stället vilket jag ätit ett tag nu. Hoppas på en höjning i veckan. Å den här gången fick jag ingen hjärtklappning, svettningar, yrsel eller otroligt svårt att andas då det kändes trångt i bröstet. Så jag kommer nog få leva med en långsam höjning för att unvika hypersymptomen (vilka jag avskyr. Får jag välja, hellre vara långt ned i hypo över hyper - alla dagar i veckan!)

Jag har ju själv vid två tidigare tillfällen, med ett års mellanrum, tagit prover på min sköldkörtel då jag mått dåligt länge. Men lyckades otroligt nog pricka in BÅDA proven då de låg inom ramen för bra värden! Jag vet ju att jag mått dåligt och förmodligen gått upp och ned i snart 5 år... men ibland är det bara lagen om alltings jävlighet som gäller. Men rätt vad det var så lyckades de pricka in ett prov när jag var hyper! Då blev det remiss till endo, vilket nog var min räddning. Började på fullaste allvar tro att jag var både inbillningssjuk och annat...

Jag har ju gått mellan att vara hyper till hypo, till hyper igen och nu hypo... min sköldis skjuter ju ut rester ibland och det gör ju att det blir hyper tillsammans med medicin. Kan det vara så för dig också? Jag tycker i alla fall att du ska ringa din läkare och berätta, det är viktigt att han vet hur du reagerar på medicinen och framförallt kolla så att inte skölkörteln fått fnatt.
  • Pyris
    Fragglerock skrev 2010-01-02 20:18:02 följande:
    Hallå där! Jag har läst lite om det du skriver och du låter ganska mycket som det som jag är mitt uppe i. Anledningen till att du känner det som att hjärtat rusar och att det känns som du inte kan andas är att du nog (min gissning) har höjts för mycket för fort. Då kan det bli så. Jag började med 50 och fick hypersympton (är hypo). Fick då sluta ta medicinen ett tag och sedan börja på 25 stället vilket jag ätit ett tag nu. Hoppas på en höjning i veckan. Å den här gången fick jag ingen hjärtklappning, svettningar, yrsel eller otroligt svårt att andas då det kändes trångt i bröstet. Så jag kommer nog få leva med en långsam höjning för att unvika hypersymptomen (vilka jag avskyr. Får jag välja, hellre vara långt ned i hypo över hyper - alla dagar i veckan!) Jag har ju själv vid två tidigare tillfällen, med ett års mellanrum, tagit prover på min sköldkörtel då jag mått dåligt länge. Men lyckades otroligt nog pricka in BÅDA proven då de låg inom ramen för bra värden! Jag vet ju att jag mått dåligt och förmodligen gått upp och ned i snart 5 år... men ibland är det bara lagen om alltings jävlighet som gäller. Men rätt vad det var så lyckades de pricka in ett prov när jag var hyper! Då blev det remiss till endo, vilket nog var min räddning. Började på fullaste allvar tro att jag var både inbillningssjuk och annat... Jag har ju gått mellan att vara hyper till hypo, till hyper igen och nu hypo... min sköldis skjuter ju ut rester ibland och det gör ju att det blir hyper tillsammans med medicin. Kan det vara så för dig också? Jag tycker i alla fall att du ska ringa din läkare och berätta, det är viktigt att han vet hur du reagerar på medicinen och framförallt kolla så att inte skölkörteln fått fnatt.
    Oj stackare!
    Jag har inga rusningar.. längre. Det hade jag för ca 1½ år sedan, men då fick jag till svar att det troligtvis var min ångest, fastän jag kände att det inte var det alls. Jag fick då ordination att ta propanololen. Men nu när jag har läst lite om hashimotos så tror jag ganska säkert att det var det som det rörde sig om förra året.

Men nu har jag bara att som om hjärtat slår till ett extra slag och att det är hårdare elelr hur man ska förklara och det tycker jag har blivit oftare sen jag började med medicinen.
  • mona83

Jag hade glömt bort hur man kunde bli så gråtmild av hypern. Var ett tag sen nu då jag grinade som en tok av att se nått sorgligt på tv.
    Nu ikväll kollade jag på Törnfåglarna, sista delen. Har grinat som en tok under den delen och känner mig fortfarande så lessen över att Ralph dog så att Meggie inte fick honom {#lang_emotions_cry}.

Var nån månad eller 2 sen jag grinade efter att ha sett en film.
    Sist var nog när This is it hade haft premär, såg den på premärdagen och efter filmen när jag satte mig i bilen med mamma. Först inte en tår, men när folk undrade hur den var och man svarade på sms vilken stjärna han var och vad man hade förlorat när Mj dog. Då bröt jag ihop verkligen, grinade så in i skogen.

Så även efter att Mj dött så har man grinat massor, jag har tyckt att det varit så kontigt med tanke på att han var en idol. En okänd människa. Helt sjukt att gråta över nån man inte träffat. Nu vet jag ju att det var hypern som gjorde det.

Så även ikväll....
    Men jag antar att det är bra, har så många års tårar inom mig att dom numera kommer ut på ett eller annat sätt. Har lagt locket på så länge....

Vart ju ot det här....

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 15