• Pucko Buffy

Problem med sköldkörteln? Del 15

Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.

Detta är en ny tråd då den gamla stängts.
    Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Detta är generella värden och kan variera lite mellan olika labb.

Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html
    Del 12 www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html
    Del 13 www.familjeliv.se/Forum-5-95/m43442735.html
    Del 14 www.familjeliv.se/Forum-5-95/m45818055-108.html

Bra länkar:
    www.thyroid.se
    ltarkiv.lakartidningen.se/2002/temp/pda24325.pdf
    www.lakartidningen.se
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 15
  • Pucko Buffy
    Pyris skrev 2010-01-02 14:18:05 följande:
    Men kan det sen ändras så att man får hypo?TAck.. Det känns skönt att höra att det iallafall blir bättre
    Hashimotos innebär att man får en inflamation i sköldkörteln som i början kan ge hypersymptom för att sedan övergå i hypo. Sök på hasimotos via din sökmotor så lär du hitta info om det. Och förstå varför du mått så konstigt. Jag hade det precis lika dant som dig. Överaktiv, tryck över halsen och sedan underproduktion. Du har säkert en massa antikroppar som håller på att förstöra din sköldkörtel. De bidrar även till att du mår dåligt. Men det kommer vända du får bara stå ut med att det tar tid.

/PB
  • Pucko Buffy
    SannaStina skrev 2010-01-02 18:24:42 följande:
    Nej, det där var min egen kommentar till min felskrivning av min antihypertyreosmedicin iinlägget ovaN Den tablett jag tar heter Tionil och den är inte T3-substitut utan stänger av sköldkörteln helt...
    Ahh jag tänkte på lio... hahaha trött och virrig...vet mycket väl vad tiotil är för något...
  • Pyris
    Pucko Buffy skrev 2010-01-03 11:44:30 följande:
    Hashimotos innebär att man får en inflamation i sköldkörteln som i början kan ge hypersymptom för att sedan övergå i hypo. Sök på hasimotos via din sökmotor så lär du hitta info om det. Och förstå varför du mått så konstigt. Jag hade det precis lika dant som dig. Överaktiv, tryck över halsen och sedan underproduktion. Du har säkert en massa antikroppar som håller på att förstöra din sköldkörtel. De bidrar även till att du mår dåligt. Men det kommer vända du får bara stå ut med att det tar tid. /PB
    Jag kommer ihåg nu att när dom tog proverna på mig för mjölken så tog hon ju även sänkan på mig eftersom jag rasat så i vikt. Jag fick lämna den 2 gånger för att den inte ville gå ner. Hon tyckte det var konstigt o kunde inte hitta en förklaring till det. Men det kan jag ju göra nu efter att ha läst om hashimotos....
    Aja.. det var väl bra att jag kom till en läkare som tog detta provet. Hade jag gått till min gamla vct så hade dom helt klart inte tänkt på det.
  • SkrutteLi
    Jessica med Seth skrev 2010-01-02 19:42:54 följande:
    Hej! Jag skriver sällan här men läser en del. Jag opererade mig i november för giftstruma och fick problem med bisköldkörtlarna. Äter ni bla calcitugg men hatar dem! Jag tål inte socker och calcituggen är som att ta en druvsockertablett fyra gånger om dagen. Jag mår jätte dåligt av "sockerkicken" och smaken ger mig rysningar. Finns det någon mer här som äter tabletter för calciumhalten? Tänkte ni kanske hade andra man kunde fråga läkaren om nästa vecka....
    Har du provat att ta kalcidon istället, de är inte alls så söta, finns receptfritt.
    Sedan finns det Kalcitena brustabletter också.
  • SkrutteLi

Är det någon som vet hur fort sköldkörteln kan svullna upp? Det känns som om jag har en alldeles för trång polotröja på mig hela tiden. Jag äter levaxin och har enligt det senast provet för ca 5v sedan mycket TPO-antikroppar (660). Ibland känns det också som om någon sticker med en nål på halsen. Hoppas att någon känner igen mina beskrivningr och kanske kan förklara närmare.

• besony

Hej!

Jag undrar om man äter Levaxin, kan man äta multivitamintabletter samtidigt?

Det är så här att vi är inne i IVF-svängen och det har visat sig att jag har förhöjt värde på TSH och således fått en låg dos Lexaxin att börja med, nytt blodprov imorgon. Allt eftersom jag läst på om sköldkörteln och Levaxin, så skrev någon att man inte får ta järntillskott om man äter Levaxin.

Jag har alltså ätit ACO Vitemineral Kvinna dagligen sedan ett par år tillbaka, som bl a innehåller extra folsyra och järn. Och nu äter jag ju Levaxin, men ser till att ta dessa olika tabletter åtskilda från varandra, iaf minst 2 timmar från varann.

Hur bör man egentligen göra?

• Kimberlicious

Hej!

Jag fick diagnosen Graves för drygt ett år sedan. Hade redan en autoimmun leversjukdom och läkaren förklarade för mig att har man redan en autoimmun sjukdom så löper man större risk för flera så voila! nu står jag här med två! :S
    Jag ska operera bort sköldkörteln i början av februari och skulle vilja komma i kontakt med de som också opererat bort hela sköldkörteln. Fick ni några problem efter operationen? Jag oroar mig särskilt för rösten... Hur snabbt mådde ni bättre? Hur länge var ni sjukskrivna?
    Jag hade tänkt att resa bort till sol och värme när jag återhämtat mig. Har haft ett riktigt tufft år med båda mina sjukdomar. Tror ni det är optimistiskt att tro att man ska kunna resa bort 3-4 veckor efter operation?
  • Pucko Buffy
    SkrutteLi skrev 2010-01-03 14:13:03 följande:
    Är det någon som vet hur fort sköldkörteln kan svullna upp? Det känns som om jag har en alldeles för trång polotröja på mig hela tiden. Jag äter levaxin och har enligt det senast provet för ca 5v sedan mycket TPO-antikroppar (660). Ibland känns det också som om någon sticker med en nål på halsen. Hoppas att någon känner igen mina beskrivningr och kanske kan förklara närmare.
    Den kan nog växa ganska så fort. Om du äter levaxin och den fortsätter växa ska du kontakta din vc om du har problem med tryck över halsen. Har man hypo och körteln växer mycket kan man behöva operera bort den även om det är ovanligt att man gör det. Eftersom du har antikroppar så har du en pågående reaktion i kroppen immunförsvar mot själva sköldkörteln och det kan ta tid innan de minskar. Är du orolig ska du ringa din vc för konsultation så de ev kan skicka dig vidare till endokrin om du nu inte redan går där.

/PB
  • Pucko Buffy
    sabelis skrev 2010-01-03 14:21:34 följande:
    Hej!Jag undrar om man äter Levaxin, kan man äta multivitamintabletter samtidigt?Det är så här att vi är inne i IVF-svängen och det har visat sig att jag har förhöjt värde på TSH och således fått en låg dos Lexaxin att börja med, nytt blodprov imorgon. Allt eftersom jag läst på om sköldkörteln och Levaxin, så skrev någon att man inte får ta järntillskott om man äter Levaxin.Jag har alltså ätit ACO Vitemineral Kvinna dagligen sedan ett par år tillbaka, som bl a innehåller extra folsyra och järn. Och nu äter jag ju Levaxin, men ser till att ta dessa olika tabletter åtskilda från varandra, iaf minst 2 timmar från varann.Hur bör man egentligen göra?
    Du gör helt rätt. vänta minst två timmar mellan de olika intagen så stör inte vitamintabletten upptaget av levaxinet. Det är bättre att vänta en stund än att ta dem samtidigt. Risken är att man kanske får ta mer levaxin än man egentligen behöver för att få rätt på värdena om man tar järn och kalcium tillskott samtidigt. skulle man sedan ändra på detta så är risken att man överdoserar och får hypersymptom som inte är så roligt att ha. Jag tar mina tillskott på kvällen och levaxinet på morgonen.

/PB 
  • Pucko Buffy
    Kimberlicious skrev 2010-01-03 14:59:13 följande:
    Hej! Jag fick diagnosen Graves för drygt ett år sedan. Hade redan en autoimmun leversjukdom och läkaren förklarade för mig att har man redan en autoimmun sjukdom så löper man större risk för flera så voila! nu står jag här med två! :S Jag ska operera bort sköldkörteln i början av februari och skulle vilja komma i kontakt med de som också opererat bort hela sköldkörteln. Fick ni några problem efter operationen? Jag oroar mig särskilt för rösten... Hur snabbt mådde ni bättre? Hur länge var ni sjukskrivna? Jag hade tänkt att resa bort till sol och värme när jag återhämtat mig. Har haft ett riktigt tufft år med båda mina sjukdomar. Tror ni det är optimistiskt att tro att man ska kunna resa bort 3-4 veckor efter operation?
    välkommen. Jag har hypo så jag är dålig på att svara på dina frågor. Men här är flera som har opererat bort sin sköldkörtel. Om du kan åka bort eller inte tycker jag du ska ta med din läkare. Trist att du fått ytterligare en autoimmun sjukdom, det är dock inte allt för ovanligt. Diabetes och sköldkörtelproblem brukar nästan gå hand i hand, men även andra autoimmuna sjukdomar är vanliga när man har en.

Mvh PB
Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 15