• Pucko Buffy

Problem med sköldkörteln? Del 15

Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.

Detta är en ny tråd då den gamla stängts.
    Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Detta är generella värden och kan variera lite mellan olika labb.

Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html
    Del 12 www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html
    Del 13 www.familjeliv.se/Forum-5-95/m43442735.html
    Del 14 www.familjeliv.se/Forum-5-95/m45818055-108.html

Bra länkar:
    www.thyroid.se
    ltarkiv.lakartidningen.se/2002/temp/pda24325.pdf
    www.lakartidningen.se
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 15
  • Pucko Buffy
    Kimberlicious skrev 2010-01-07 10:20:09 följande:
    Jag vet att många skrivit att de upplever ett tryck över halsen. Om man gör det ska man göra nåt åt det? Hos mig trycker det men det liksom kommer och går under dagen, det är inte konstant. Nu har jag fått ont i vänster sida om halsen också och det skaver när jag sväljer.  Är det sånt man får tåla eller borde jag kontakta endokrinologen?Jag ska operera bort sköldkörteln om en månad så på sätt och vis känns det onödigt att ställa till rabalder...
    Eftersom du ska operera bort den om en månad tror jag inte du behöver kontakta endokrin. Men om du får svåra sväljproblem eller andningsproblem ska du självklart ringa direkt eller om du känner stor oro.

Lycka till med operationen

/PB
  • mona83
    Pucko Buffy skrev 2010-01-09 21:14:35 följande:
    Hur ligger dina värden då? Det kan ju faktiskt vara så att du är lite överdoserad. Annars skulle jag tro att det är din hyper som spökar och stressar kroppen.Håller tummen att det vänder snart./PB
    Ingen aning, har bara ätirt levaxin ett par veckor och skulle inte lämna nåra prover förän efter 2 månader.
  • jessican
    Pucko Buffy skrev 2010-01-09 21:12:33 följande:
    Du har inte missuppfattat något. Däremot så har din läkare inte tagit till sig de senaste rönen och rekomendationerna. Som fertil kvinna ska man ligga under 2 i TSH och runt 16 i T4. De flesta mår dåligt om de ligger högre men inte alltid. Det är aldrig bra att ligga vid gränsen och särkilt inte om man vill skaffa barn i framtiden. Om din läkare inte vill läsa på ska du begära remiss till endokrinologen eller byta vårdcentral.Du har en bit till att gå innan du kommer må hyggligt och sen tar det ytterligare tid innan du landat och faktiskt mår bra. Men det går att må bra med den här sjukdomen, det gäller bara att skynda långsamt och inte ha för bråttom.Lycka till/PB
    Tack för infon!!
  • rudbeckia

Har en fråga till er som varit gravida och ammat och har hypo, när ni slutat amma har ni fått justera levaxin dosen och hur mycket i så fall?
    Jag har precis slutat att amma och kom på att det kanske var en god ideé att kolla upp värderna och ska iväg på onsdag på provtagning. Jag är bara lite nyfiken hur det har varit för andra.

• Soffeli
    rudbeckia skrev 2010-01-11 23:33:15 följande:
    Har en fråga till er som varit gravida och ammat och har hypo, när ni slutat amma har ni fått justera levaxin dosen och hur mycket i så fall? Jag har precis slutat att amma och kom på att det kanske var en god ideé att kolla upp värderna och ska iväg på onsdag på provtagning. Jag är bara lite nyfiken hur det har varit för andra.
    Hej!
    Jag hade samma fråga för ett tag sedan. Har bf 25 januari. De svar jag fick tydde på att man oftast övergår till sin normaldos efter förlossningen. Så står det även på de flesta websidor som behandlar saken.
    Sedan kontrollerar man sina värden ca 4v efter förlossningen.
    Amning kan göra att kroppen kräver en lite högre dos än den man hade före graviditeten.

Jag kommer ajälv återgå till 100ug efter förlossningen. Nu har jag 137,5. 
  • Soffeli
    rudbeckia skrev 2010-01-11 23:33:15 följande:
    Har en fråga till er som varit gravida och ammat och har hypo, när ni slutat amma har ni fått justera levaxin dosen och hur mycket i så fall? Jag har precis slutat att amma och kom på att det kanske var en god ideé att kolla upp värderna och ska iväg på onsdag på provtagning. Jag är bara lite nyfiken hur det har varit för andra.
    oj,ser att jag svarat på fel fråga! SORRY!
    Men då kanske du kan berätta hur det var efter din förlossning, under amningstiden. Hade du en högre dos än du hade innan du blev gravid?
  • rudbeckia
    Soffeli skrev 2010-01-12 10:41:03 följande:
    oj,ser att jag svarat på fel fråga! SORRY! Men då kanske du kan berätta hur det var efter din förlossning, under amningstiden. Hade du en högre dos än du hade innan du blev gravid?
    Jag fick gick mot strömmen och fick sänka min dos under gravidteten från 167,5 mg till 150. Först fick jag höja till 200 men sen var jag tvungen att sänka gradvis och även under amningen har jag fått behålla 150 mg. Så det skulle inte förvåna mig om jag går mot strömmen den här gången också och får höja dosen nu när jag slutat och amma till min normal dos som jag hade innan
  • kev2004

"Men det går att må bra med den här sjukdomen, det gäller bara att skynda långsamt och inte ha för bråttom."

Mycket klok mening och väldigt svår

(¯`''?.¸(¯`''?.¸♥ Kevin & Théa ♥¸ .?''´¯)¸.?''´¯)
  • Pyris

Nu har jag ringt och fått mina värden.
    Jag förstår inte så mycket, men det kanske någon här inne gör.

T4 var 7,5 och TSH var 6,4

Tur jag ringde tror jag för det var inte uppsatt på mig att lämna nya prover, utan läkaren hade sagt vi skulle träffas om 4 månader.

• rudbeckia

T4 är något för lågt och TSH något för högt. När ändrade du dos senast? Om det är mindre än 4 veckor sedan så har nog dosen ändringen inte svängt in sig riktigt ännu.
    Tycker det låter lite länga med 4 månader till nästa besök så länge dina värden inte är ok så ska du ta prover oftare och justera dosen tills värderna är ok. Jag skulle rekommendera att du ringer och frågar dem och begär en tidigare tid.
    När jag ställde in min dos så gick jag på provtagning ca var 6 vecka tills värderna var ok och där efter så glesades provtagningarna ut.

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 15