• Pucko Buffy

Problem med sköldkörteln? Del 15

Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.

Detta är en ny tråd då den gamla stängts.
    Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Detta är generella värden och kan variera lite mellan olika labb.

Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html
    Del 12 www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html
    Del 13 www.familjeliv.se/Forum-5-95/m43442735.html
    Del 14 www.familjeliv.se/Forum-5-95/m45818055-108.html

Bra länkar:
    www.thyroid.se
    ltarkiv.lakartidningen.se/2002/temp/pda24325.pdf
    www.lakartidningen.se
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 15
  • 3barnsmor35

Tänkte prova Valerina natt, har så svårt att varva ner på kvällen och när jag ska sova tar det lätt en timme innan jag kan somna. Tror ni det kan påverka medicinerna?

Världens bästa mamma till mina barn - Tösen 0403, Lillan 0604 & Lilleman 0906
  • Pucko Buffy
    eija skrev 2009-12-29 21:23:54 följande:
    Hej allihopa! Ni som har Hypothyreos och är inställda på "rätt Levaxindos", har ni behövt ändra er dos efter ett tag? Jag hade ätit 100 ug en längre tid, men sen hade TSH-värdet av någon anledning höjts från 2,9 till 4,9 på bara 4 mån. så då fick jag höja Levaxinet till 125 ug. Undrar om det blivit så för fler och vad det kan bero på?
    så var det för mig. Det hänger på fler saker hur mycket levaxin man behöver ta. Det första är vikten, sen beror det på hur mycket man rör sig, om man har någon egen produktion kvar, om man förändrat sin kost den senaste tiden (ex lagt till mer järn eller kalcium i maten).

I mitt fall var det nog så att jag började kunna röra på mig mer. Har du inte gjort liknande så är det nog så att du haft en liten egen hormonproduktion som minskat ytterligare.

Mvh PB
  • Pucko Buffy
    3barnsmor35 skrev 2009-12-30 10:26:14 följande:
    Tänkte prova Valerina natt, har så svårt att varva ner på kvällen och när jag ska sova tar det lätt en timme innan jag kan somna. Tror ni det kan påverka medicinerna?
    Tror inte det påverkar. Tar du levaxinet på morgonen så är det defenitivt ingen fara. Jag har ätit dem förr och de är faktiskt bra.

Kram PB
  • mona83

Här verkar det som om viktuppgången stannat av Bara 4 kilo upp sen jag började med Thapaczol . Har ätit det 2 månader nu eller nått sånt. Levaxin har jag nu med, 100 ug.

Så jag är nöjd med att inte ha gått upp mera än så . Jag målade upp en bild att jag skulle gå upp alla kilon jag hade gått ner .

• 3barnsmor35

Hm, jag tar ju den på kvällen, tillsammans med p-piller, kanske får byta till morgondosering istället med båda då? En kompis blev preggo när hon tog valerina, tog ut effekten på p-pillerna.

Världens bästa mamma till mina barn - Tösen 0403, Lillan 0604 & Lilleman 0906
  • kev2004
    3barnsmor35 skrev 2009-12-30 10:47:04 följande:
    Hm, jag tar ju den på kvällen, tillsammans med p-piller, kanske får byta till morgondosering istället med båda då? En kompis blev preggo när hon tog valerina, tog ut effekten på p-pillerna.
    Valerina bra???
    Tänkte oxå testa något sånt... fast jag gillar inte att blanda hälsokost och mediciner...
    Måste ha nåt som dämpar mig lite
  • SaraMie

Blir så trött på kroppen! När jag började äta thapaczolen mådde jag ganska bra, men nu när jag börjat med levaxinet har hela kroppen börjat tok-klia! Går levaxin att byta ut mot någon annan medicin?

• Soffeli
    SaraMie skrev 2009-12-30 12:57:22 följande:
    Blir så trött på kroppen! När jag började äta thapaczolen mådde jag ganska bra, men nu när jag börjat med levaxinet har hela kroppen börjat tok-klia! Går levaxin att byta ut mot någon annan medicin?
    Jag har aldrig hört att levaxin ska ha klåda som biverkning. Undrar hur det kommer sig?
    Har själv eksem som blev bättre när huden blev mindre torr efter ett tag på levaxin - när ämnesomsättningen blivit bättre blev huden alltså mindre torr. Nu är dessa eksem ganska dåliga igen trots ok ämnesomsättningsnivåer. Kanske är nåt med levaxinet ändå??
    Nån mer med erfarenhet av klåda?

Annars skulle jag råda dig att ge det lite mer tid. Egentligen borde du efter ett tag på levaxin bli bättre i huden, liksom hår, naglar mm mm. Kan det vara en reaktion på denna förändringsprocess?

spekulerar bara...
  • SaraMie

Ja nånting borde det vara för jag har inte känt av detta förut. Men det kan säkert ha med omställningen att göra. Att kroppen kanske reagerar på det som händer.
    Operation känns ju inte så lockande så jag hoppas verkligen på att tabletterna ska funka!

• MillyMollyMandy

vet någon om man antikropparna TPO påverkar hur man mår när man har hypo? Jag fick reda på att jag har hypo i mars och hade då TSH 12 och TPO 462. Nu har jag TSH 1.8 men mår fortfarande inte helt bra. TPO har jag ingen aning om vad jag har nu för läkaren säger att det inte spelar någon roll och har inte kollat det sedan i mars.

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 15