• Pucko Buffy

Problem med sköldkörteln? Del 15

Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.

Detta är en ny tråd då den gamla stängts.
    Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Detta är generella värden och kan variera lite mellan olika labb.

Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html
    Del 12 www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html
    Del 13 www.familjeliv.se/Forum-5-95/m43442735.html
    Del 14 www.familjeliv.se/Forum-5-95/m45818055-108.html

Bra länkar:
    www.thyroid.se
    ltarkiv.lakartidningen.se/2002/temp/pda24325.pdf
    www.lakartidningen.se
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 15
  • Fragglerock

Hej gott folk!

Såg att någon pratade om piller och att komma i håg... jag har köpt en ny, lite roligare pillerburk från en här sidan. Funkade skitbra och kom inom en vecka. Ska man leva resten av livet med medicin så kan man ju få ha en lite roligare pillerburk i alla fall!
    http://www.forgettingthepill.com/

Själv mår jag bra. Ska ta nya prover på måndag men har inte fått hypersymtom av medicinen den här gången. Mycket skönt. Dessvärre så har en del av svullnanden hängt kvar i både ansikte och händer. Men jag har också märkt att jag blir VÖLDIGT mörk under ögonen och det har jag inte blivit tidigare. Är det någon som vet varför eller som har något liknande. Både svullen och mörk, inte utan att det nästan såg ut som blåtitor häromdagen..

• SannaStina
    kev2004 skrev 2009-12-29 22:20:57 följande:
    Missade oxå mycket innan tiotildosen på dagen och det har jag fått äta upp med att gå på längre medicinering pga att sköldkörteln inte var HELT avstängd... så skärpning
    Räknar ändå med att få äta den höga dosen lite längre med tanke på att jag fick äta halv dos första veckorna då jag ville försöka amma vidare. Sonen fick dock utslag som jag kopplade ihop med TIonieln så jag slutade amma och gick upp till full dos (2*3/dag).

-Men helt rätt... skärpning gäller!
    Mamma till Max 061104 & Felix 090320
  • SannaStina

Vad var det där för pilla... TIonieln? Menar ju Tionil

• nike7

Är det  någon fler som känner igen detta med yrsel och att det skulle ha med sköldkörtelproblemen att göra?

• FrökenFifi
    nike7 skrev 2009-12-31 14:44:51 följande:
    Är det  någon fler som känner igen detta med yrsel och att det skulle ha med sköldkörtelproblemen att göra?
    Absolut!

Skrev tidigare i tråden att jag hade hyper har jag för mig men vill passa på att rätta till mig då jag har hypotyreos tydligen. Känner yrsel ofta.
  • flower79

Hej på er. Har nu ätit levaxin i 12 år för jag har underproduktion i sköldkörteln. Har haft samma dos 200 mikrogram i flera års tid. Sen blev jag gravid och fick höja min dos till 300. Fick sonen i slutet av november och äter fortfarande 300.
    Ska till läkare i februari någon gång har inte fått tid och datum ännu. Men nu till min fråga. Om man äter för mycket levaxin vad händer då? Kan man få några symtom? Vet ju vad som hände när jag åt för lite...då gick jag ju upp supersnabbt i vikt (fet är jag ju iaf nu) så jag märker ju inget av det.
    Tacksam för svar!

• SannaStina
    flower79 skrev 2009-12-31 19:52:23 följande:
    Hej på er. Har nu ätit levaxin i 12 år för jag har underproduktion i sköldkörteln. Har haft samma dos 200 mikrogram i flera års tid. Sen blev jag gravid och fick höja min dos till 300. Fick sonen i slutet av november och äter fortfarande 300.Ska till läkare i februari någon gång har inte fått tid och datum ännu. Men nu till min fråga. Om man äter för mycket levaxin vad händer då? Kan man få några symtom? Vet ju vad som hände när jag åt för lite...då gick jag ju upp supersnabbt i vikt (fet är jag ju iaf nu) så jag märker ju inget av det. Tacksam för svar!
    Du får symtom på hypertyreos om du får för mycket Levaxin. Så läs in dig på de symtomen om du fått något av dem. Kanske får du främst de fysiska (hjärtklappning, svettningar, viktförlust, orkeslöshet, muskeltrötthet, flåsighet osv) då jag gissar det kan ta längre tid utveckla flera av de psykiska om man äter för mycket tabletter...
  • Pyris
    nike7 skrev 2009-12-31 14:44:51 följande:
    Va skönt att jag läser här fler o fler som också lider av yrsel.
    Min läkare säger att det har inget med hypon att göra.
    Men jag ser ju här inne att det finns fler än jag som lider av denna j-a yrsel. Jag hatar den. Vissa dagar är det bra och vissa dagar är hemska.
  • nike7
    Pyris skrev 2010-01-01 16:32:49 följande:
    Va skönt att jag läser här fler o fler som också lider av yrsel.Min läkare säger att det har inget med hypon att göra. Men jag ser ju här inne att det finns fler än jag som lider av denna j-a yrsel. Jag hatar den. Vissa dagar är det bra och vissa dagar är hemska.
    det känns oerhört skönt även för mej, för jag får också det svaret av min endokrin läkare men ändå så läser man både här och på thyroid om massvis med andra som har yrsel mm. Fruktansvärt jobbigt är det iaf. Det finns ju mängder med konstiga symtom som många läkare nekar till att det skulle ha nåt samband med sköldkörteln och ändå är vi så många som har dom. Så trött på å höra att *dina prover är bra*...indirekt *du ska nu må bra* men riktigt så enkelt är det inte. Det verkar vi vara  många som kan intyga iaf. Kämpa på alla.
  • NoMercy

Hej!
    Min vc läkare skickade ju remiss till endokrinologen, som nekade mig att få komma. Mina huvudproblem är värk  och domningar i händerna så hon tyckte att jag skulle till neurologen istället. Ok...men min sköldkörtel växer och jag har fler problem, iof ine problem som leder till min sjukskrivning men ändå. Det verkar vara svårt att se till helheten, även om min VC läkare börjat förstå att min situation är lite komplex.
    Även jag kan känna av yrsel av och till i perioder. Vet att jag har lågt bt men ändå. Läser en del att det kan vara i relation till att våra binjurar blir trötta. Många mår mkt bättre av en kur kortison.

Men en fråga. PMS! Hur har ni det med det? Någon som märkt en förbättrning när ni kommit i fas med er grundsjukdom?

Äcklak
Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 15