• Pucko Buffy

Problem med sköldkörteln? Del 15

Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.

Detta är en ny tråd då den gamla stängts.
    Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Detta är generella värden och kan variera lite mellan olika labb.

Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html
    Del 12 www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html
    Del 13 www.familjeliv.se/Forum-5-95/m43442735.html
    Del 14 www.familjeliv.se/Forum-5-95/m45818055-108.html

Bra länkar:
    www.thyroid.se
    ltarkiv.lakartidningen.se/2002/temp/pda24325.pdf
    www.lakartidningen.se
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 15
  • Pucko Buffy
    lizagirl skrev 2009-12-19 23:06:44 följande:
    Hej, tog lite prover för en viss (privat) sak..Men fick då höra att jag hade lite lågt "värde" (?) .. När det gäller min sköldkörtel.Jag låg på 11,4 Vad betyder det?Kan ngn förklara?
    Det måste var fritt T4 de menar om det var lågt.

Enklast är om du läser på de här länkarna:

om hypofysen och hormonerna
    www.1177.se/artikel.asp&PreView=

om sköldkörtelns funktion och underfunktion av hormoner som den producerar
    www.1177.se/artikel.asp

Fråga gärna om du undrar något mer.

/PB
  • Pucko Buffy

Gahh min skalle vad den värker... någon som har ett bra tipps mot det när varken värktabletterna eller kaffet hjälper?

/PB

• norrlandska1

Vet ej men kanske några glas vatten...hoppas iaf att din värk går över:)

• MammaMys

Hej igen. Jag har ätit levaxin under hela graviditeten och i nov fött en frisk pojke, tack och lov!

En fråga appropå något helt annat. Mitt ärr efter bortop av sköldkörteln är inte vackert, utan rött och stort, hårt och äckligt. Någon som fått göra en sk. ärrkorrigering eller vad det nu kan heta genom landstinget?

• Soffeli
    MammaMys skrev 2009-12-21 13:11:59 följande:
    Hej igen. Jag har ätit levaxin under hela graviditeten och i nov fött en frisk pojke, tack och lov! En fråga appropå något helt annat. Mitt ärr efter bortop av sköldkörteln är inte vackert, utan rött och stort, hårt och äckligt. Någon som fått göra en sk. ärrkorrigering eller vad det nu kan heta genom landstinget?
    Hej MammaMys (Grattis till minstingen!!) och alla andra som genomgått en graviditet o förlossning med hypotyreos och alltså ätit levaxin, och som dessutom åt levaxin redan före graviditeten:

Hade ni någon plan för hur ni skulle hantera dosen när barnet fötts?
    Min läkare har inte sagt någonting, men min mvc säger att de brukar råda att halvera dosen efter förlossningen för att sedan ta prover på TSH/T4 efter ca 4 veckor.
    Jag tycker det låter mystiskt då en halverad dos för mig skulle betyda en lägre dos än jag hade innan jag blev gravid. Jag ska fråga min läkare om saken, men vill ändå höra hur ni har gjort och hur det gick.
  • Strix

buffy - det enda som hjälper när jag får huvudvärk är mycket vätska och att vara still i tysthet och mörker. Men jag antar att det gått över nu?

Mamammys - grattis!

Är det förresten någon som vet något om T4 under graviditet? Jag fick ju höja dosen och TSH är nu 0.8 (skönt) men T4 11. MVC säger att det är ett utmärkt värde och när jag kom dragande med att man som gravid i första trimestern ska ha över 12 så viftar de bort det med att olika lab har olika ref.värden. Det är rätt uppenbart att de går på ref.värden för ickegravida. Någon som har någon mer info? Fattar ni för övrigt varför värdet för T4 inte blir bättre i samma takt som TSH?

www.vgregion.se/upload/SU/omrade_medot/labmed/klinisk_kemi/kemi_nytt/keminytt_4_2005.pdf

I länken står ref.värden för graviditet.

• Pucko Buffy
    feia skrev 2009-12-22 09:47:04 följande:
    buffy - det enda som hjälper när jag får huvudvärk är mycket vätska och att vara still i tysthet och mörker. Men jag antar att det gått över nu?Mamammys - grattis!Är det förresten någon som vet något om T4 under graviditet? Jag fick ju höja dosen och TSH är nu 0.8 (skönt) men T4 11. MVC säger att det är ett utmärkt värde och när jag kom dragande med att man som gravid i första trimestern ska ha över 12 så viftar de bort det med att olika lab har olika ref.värden. Det är rätt uppenbart att de går på ref.värden för ickegravida. Någon som har någon mer info? Fattar ni för övrigt varför värdet för T4 inte blir bättre i samma takt som TSH?www.vgregion.se/upload/SU/omrade_medot/labmed...I länken står ref.värden för graviditet.
    Läs igenom länkarna i trådstarten, där hittar du info om T4 och vad som är normalt under graviditet.

Ang min huvudvärk så har den inte gått över. Den beror på låga blodvärden så jag får nog dras med den i någon vecka till. Äter nu extra järn och extra b-vitaminer samt massa apelsiner.

Tack för omtanken.
  • Soffeli
    feia skrev 2009-12-22 09:47:04 följande:
    buffy - det enda som hjälper när jag får huvudvärk är mycket vätska och att vara still i tysthet och mörker. Men jag antar att det gått över nu?Mamammys - grattis!Är det förresten någon som vet något om T4 under graviditet? Jag fick ju höja dosen och TSH är nu 0.8 (skönt) men T4 11. MVC säger att det är ett utmärkt värde och när jag kom dragande med att man som gravid i första trimestern ska ha över 12 så viftar de bort det med att olika lab har olika ref.värden. Det är rätt uppenbart att de går på ref.värden för ickegravida. Någon som har någon mer info? Fattar ni för övrigt varför värdet för T4 inte blir bättre i samma takt som TSH?www.vgregion.se/upload/SU/omrade_medot/labmed...I länken står ref.värden för graviditet.
    Jag har tyvärr inget direkt att komma med, men jag är rätt säker på att t4 på 11 inte är något att oroa sig för. Ditt TSH visar ju på att kroppen är "nöjd". Dessutom får bebis helt säkert tillräckligt t4 när du har 11, är det någon som får för lite så är det du. Känn efter hur du mår först o främst och känner du av hypon kan det vara värt att försöka få en dosökning.
    Varför det inte går över 11 är ändå en bra fråga... med så bra TSH...
    Kan bara tänka mig att det är individuellt hur kroppen reagerar och vad den behöver ??

Själv låg jag som lägst i t4 i v. 11 (13) vilket sedan gick upp till 16 och åter ner till 14 där det legat större delen av graviditeten. Dock låg mitt TSH högre än vanligt rätt länge, på 1,3-1,4. Trots rätt bra T4. Det är ju också rättså mystiskt...
    Nu däremot är det ca 0,7 på TSH som gäller, i slutet av graviditeten. Fortf . T4 på 14.
    Lurigt det där med värdena under graviditeten. Hela kroppen är ju lite kaiko.
  • Strix

Tack för svar! Det verkar klurigt med värdena under graviditet. Och kroppen påverkas tydligen negativt av hormonstimulering i samband med IVF. Det jag tycker är lite läskigt är att vissa forskare tror att T4 är det som talar om vad barnet får (se bl.a. en av länkarna i trådens intro). Jag har en så liten avvikelse och bryr mig mest om hur fostret har det. Konstigt att dina värden inte heller följts åt hela tiden Soffeli. Man undrar ju vad det beror på. Det skulle ju kunna vara en viktig faktor att veta för fertiliteten och barnets skull.

• Pucko Buffy

God jul i tråden. Hoppas alla haft en riktigt bra julafton. Jag önskar även alla en fortsatt god julhelg.

Kram PB

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 15