• Pucko Buffy

Problem med sköldkörteln? Del 15

Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.

Detta är en ny tråd då den gamla stängts.
    Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Detta är generella värden och kan variera lite mellan olika labb.

Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html
    Del 12 www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html
    Del 13 www.familjeliv.se/Forum-5-95/m43442735.html
    Del 14 www.familjeliv.se/Forum-5-95/m45818055-108.html

Bra länkar:
    www.thyroid.se
    ltarkiv.lakartidningen.se/2002/temp/pda24325.pdf
    www.lakartidningen.se
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 15
  • Pucko Buffy
    SannaStina skrev 2009-12-27 20:50:22 följande:
    Jag har haft hypo sedan ca 2005 och ätit levaxin under båda mina graviditeter. Under första grav hände inget  ed mina värden - men de ville bara ta dem vid två tillfällen! - så Levaxindosen ändrades inte. Under min andra graviditet fick jag öka på flera gånger och sista ordinationen innan förlossning + av förlossningsläkaren, var att direkt efter fölossning återgå till min vanliga dos Levaxin.Sedan skulle prover tas ett par veckor efter för att se så alla värden var ok - vilket de var vid första kollen ca 6 v efter men inte andra som togs ca 4-5 mån efter eftersom jag fått en ny sköldkörtelsjukdom som orakade hypertyreos -  men det är en annan historia.
    Det där är lite olika mellan landstingen hur de ordinerar. Ibland får man fortsätta på en högre dos så länge man ammar och ibland behöver man även fortsätta på det efter avslutad ammning eftersom underfunktionen blivit värre helt enkelt.

Hmmm om du fått hyper så har du drabbats av både pest och kolera. Har du fått inflamation i en del av sköldkörteln? Håller tummen att de lyckats stabilisera dig så du inte mår allt för kasst.

/PB
  • SannaStina
    Pucko Buffy skrev 2009-12-28 19:51:58 följande:
    Det där är lite olika mellan landstingen hur de ordinerar. Ibland får man fortsätta på en högre dos så länge man ammar och ibland behöver man även fortsätta på det efter avslutad ammning eftersom underfunktionen blivit värre helt enkelt.Hmmm om du fått hyper så har du drabbats av både pest och kolera. Har du fått inflamation i en del av sköldkörteln? Håller tummen att de lyckats stabilisera dig så du inte mår allt för kasst./PB
    Min hypo hittades under fertilitetsutredning och var inte så att - vad jag vet - den gav mig några symtom ännu. Men vi startade med Levaxin då jag skulle lättare bli gravid och den skulleöka på sig med tiden. Tror jag hade lite antikroppar...
    Men nu så växlade antikropparna över till att angripa på annat sätt efter sista graviditeten och jag har nu fått en diagnos och inte bara hyper (eller hypo). Är Graves sjukdom.

Nu när värdena var som högst under hypertyreosen så hade jag i stort sett "bara" fysiska symtom (hjärtklappning, svettningar, flåsighet, muskeltrötthet). Skönt nog så har jag aldrig upplevt att jag haft de psykiska symtom som många av er andra haft! Jag tror jag har haft enorm tur få min hypo och sedan hyper upptäckt precis i början av sin utveckling!
    Mamma till Max 061104 & Felix 090320
  • Pucko Buffy
    SannaStina skrev 2009-12-28 22:00:34 följande:
    Min hypo hittades under fertilitetsutredning och var inte så att - vad jag vet - den gav mig några symtom ännu. Men vi startade med Levaxin då jag skulle lättare bli gravid och den skulleöka på sig med tiden. Tror jag hade lite antikroppar...Men nu så växlade antikropparna över till att angripa på annat sätt efter sista graviditeten och jag har nu fått en diagnos och inte bara hyper (eller hypo). Är Graves sjukdom. Nu när värdena var som högst under hypertyreosen så hade jag i stort sett "bara" fysiska symtom (hjärtklappning, svettningar, flåsighet, muskeltrötthet). Skönt nog så har jag aldrig upplevt att jag haft de psykiska symtom som många av er andra haft! Jag tror jag har haft enorm tur få min hypo och sedan hyper upptäckt precis i början av sin utveckling!
    Jupp det kan du nog tacka din lyckliga stjärna för. Har du opererat bort sköldkörteln eller bara medicinerat mot överproduktionen?
  • mina två fina

Hm, tror nästan helt säkert att jag glömde min levaxin 50 ug imorse...Men jag är inte helt säker... Är det bättre att riskera dubbel dos eller ska jag avvakta. Jag är gravid oxå så det känns lite känsligare då. Ringde sjukvårdsrådgivningen men ssk kunde inte ge svar. Någon som vet?

• Pucko Buffy

Det är bättre att du struntar i dagens dos då om du är osäker och ta den som vanligt i morgon. Du ska inte ta dubbel dos då det är mer allvarligare än att du missar en gång för det är ingen större fara att glömma tabletten en gång. Men glöm den inte i morgon eller fler dagar på ett tag nu för då kan det påverka lite. Det är intaget under en längre period som styr och det bästa är att ha så jämnt intag som möjligt, dvs en tablett om dagen.

Vissa mår bättre av att ta halva dosen morgon och resten på kvällen men vanligast är att man tar allt antingen eller. Jag tar mitt på morgonen bland det första jag gör. Både för att kicka igång kroppen och för att ta det hyggligt regelbundet varje dag.

/PB

• mina två fina

Tack så mkt för svaret! Då avvaktar jag och tar min tabl imorgon då. Får nog skaffa en dosett :)

• SannaStina
    Pucko Buffy skrev 2009-12-28 22:09:34 följande:
    Jupp det kan du nog tacka din lyckliga stjärna för. Har du opererat bort sköldkörteln eller bara medicinerat mot överproduktionen?
    Är mitt uppe i tablettbehandling med Tionil. Kör fortfarande med maxdos (2x3/dag) och hoppas på att minska tabletterna snart (provtagning om en vecka) då jag har fasligt svårt komma ihåg ta alla gångerna under en dag. Missar nog en dos 2-3 ggr/vecka (ofta mitt på dagendosen) och det är ju inte helt optimalt göra det...
    -Har ändå en dosett som hjälper mig se om jag tagit dem eller ej...
    Mamma till Max 061104 & Felix 090320
  • eija

Hej allihopa! Ni som har Hypothyreos och är inställda på "rätt Levaxindos", har ni behövt ändra er dos efter ett tag? Jag hade ätit 100 ug en längre tid, men sen hade TSH-värdet av någon anledning höjts från 2,9 till 4,9 på bara 4 mån. så då fick jag höja Levaxinet till 125 ug. Undrar om det blivit så för fler och vad det kan bero på?

• kev2004
    SannaStina skrev 2009-12-29 21:16:28 följande:
    Är mitt uppe i tablettbehandling med Tionil. Kör fortfarande med maxdos (2x3/dag) och hoppas på att minska tabletterna snart (provtagning om en vecka) då jag har fasligt svårt komma ihåg ta alla gångerna under en dag. Missar nog en dos 2-3 ggr/vecka (ofta mitt på dagendosen) och det är ju inte helt optimalt göra det...-Har ändå en dosett som hjälper mig se om jag tagit dem eller ej...
    Missade oxå mycket innan tiotildosen på dagen och det har jag fått äta upp med att gå på längre medicinering pga att sköldkörteln inte var HELT avstängd... så skärpning
  • Soffeli

mina två fina skrev 2009-12-29 19:11:47 följande:

Tack så mkt för svaret! Då avvaktar jag och tar min tabl imorgon då. Får nog skaffa en dosett :)
    Ja dosett är en bra ide!
    Jag kör med att lägga morgonens dos i en separat burk kvällen innan. Jag är bättre på att minnas på kvällen och har aldrig glömt att lägga den där. Då ser jag helt enkelt om burken är tom eller inte när jag kommer hem från jobbet :)
    Men jag har peppar peppar aldrig glömt att ta dosen heller sedan jag började med detta arrangemang. Dessförinnan var jag osäker vid flera tillfällen.

Nu tar jag olika doser varannan dag, men tar jag samma dos varje dag har jag ibland valt att lägga en veckas dos på söndagkvällarna i den separata burken. Också bra.

Funderar ibland på om fler håller på och mixtrar som jag (?), men jag vill verkligen inte missa intaget någon dag - det är så jobbigt att gå och fundera på.

Men dosett lär vara det allra bästa.
Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 15