• Pucko Buffy

Problem med sköldkörteln? Del 15

Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.

Detta är en ny tråd då den gamla stängts.
    Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Detta är generella värden och kan variera lite mellan olika labb.

Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html
    Del 12 www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html
    Del 13 www.familjeliv.se/Forum-5-95/m43442735.html
    Del 14 www.familjeliv.se/Forum-5-95/m45818055-108.html

Bra länkar:
    www.thyroid.se
    ltarkiv.lakartidningen.se/2002/temp/pda24325.pdf
    www.lakartidningen.se
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 15
  • nike7
    NoMercy skrev 2010-01-01 18:29:01 följande:
    Hej!Min vc läkare skickade ju remiss till endokrinologen, som nekade mig att få komma. Mina huvudproblem är värk  och domningar i händerna så hon tyckte att jag skulle till neurologen istället. Ok...men min sköldkörtel växer och jag har fler problem, iof ine problem som leder till min sjukskrivning men ändå. Det verkar vara svårt att se till helheten, även om min VC läkare börjat förstå att min situation är lite komplex.Även jag kan känna av yrsel av och till i perioder. Vet att jag har lågt bt men ändå. Läser en del att det kan vara i relation till att våra binjurar blir trötta. Många mår mkt bättre av en kur kortison. Men en fråga. PMS! Hur har ni det med det? Någon som märkt en förbättrning när ni kommit i fas med er grundsjukdom?
    Vad det gäller PMS för mig så har jag aldrig haft det tidigare i mitt liv i nån störande utsträckning. Däremot kan jag säga att jag har det nu när proverna är *bra*.
    Ett tillägg bara till detta med alla symtom: jag läste precis en artikel där en docent i endokrinologi säger att sköldkörteln påverkar hela kroppen och att bara för att proverna är  bra innebär det inte att man mår bra. Man får räkna med att det tar lika lång tid att hämta igen sig i kropp och själ som den tid man varit sjuk innan behandling sattes in. Varje cell påverkas och varje cell ska återställas.. ......det gav i alla mig en bättre förståelse......om bara alla läkare kunde fatta det åxå-----
  • Pyris

Ska man inte känna att man blir bättre när man börjat med medicin?
    Jag tycker jag blir sämre o sämre hela tiden..det är iallafall värre än innan jag började med Levaxinet. Jag är hela tiden supertrött. Mitt hjärta gör extraslag ofta. Jag är alltid iskall. På nätterna vaknar jag och är så kall så det svider i skinnet på mig. Magen är alltid på en ballong. Jag tycker det är jobbigt att andas periodvis. Synen hänger inte med riktigt. Och så denna yrsel...

Jag började på 25 och ökade till 50 efter 2 veckor. Skulle ta nya prover nu i januari tror jag.

Usch.. vill inte må så här längre nu .

• AnnelieTyresö

Håll ut, det kan dröjja månader innan man får resultat. Jag har ätit Levaixn sen i augusti, tycker jag ser en ljusning nu.

• Pucko Buffy
    SannaStina skrev 2009-12-31 11:41:33 följande:
    Vad var det där för pilla... TIonieln? Menar ju Tionil
    Det är rent T3 i syntetisk form. Ges ibland om man har dålig omvandling till just T3 i cellerna. Många mår bättre med det tillskottet men det kan vara lite klurigt att ställa in dosen ihop med levaxinet.
  • Pucko Buffy
    flower79 skrev 2009-12-31 19:52:23 följande:
    Hej på er. Har nu ätit levaxin i 12 år för jag har underproduktion i sköldkörteln. Har haft samma dos 200 mikrogram i flera års tid. Sen blev jag gravid och fick höja min dos till 300. Fick sonen i slutet av november och äter fortfarande 300.Ska till läkare i februari någon gång har inte fått tid och datum ännu. Men nu till min fråga. Om man äter för mycket levaxin vad händer då? Kan man få några symtom? Vet ju vad som hände när jag åt för lite...då gick jag ju upp supersnabbt i vikt (fet är jag ju iaf nu) så jag märker ju inget av det. Tacksam för svar!
    Man får hypersymptom med diarré, rastlöshet, irritation, darrighet m.m.

Man kan också få benskörhet om man äter förstor dos under längre tid. Men drick och ät kalciumrik kost så minskar man risken för det.
  • Pucko Buffy
    nike7 skrev 2009-12-31 14:44:51 följande:
    Är det  någon fler som känner igen detta med yrsel och att det skulle ha med sköldkörtelproblemen att göra?
    Yrsel hör mest till hypersymptom men man kan även få det vid hypo. Jag blev väldigt "gungig" dvs marken rörde på sig som när man gungar eller åker i en bergodalbana... inge kul alls. Men det försvinner för det mesta när man blir stabil i värdena.
  • Pucko Buffy
    NoMercy skrev 2010-01-01 18:29:01 följande:
    Hej!Min vc läkare skickade ju remiss till endokrinologen, som nekade mig att få komma. Mina huvudproblem är värk  och domningar i händerna så hon tyckte att jag skulle till neurologen istället. Ok...men min sköldkörtel växer och jag har fler problem, iof ine problem som leder till min sjukskrivning men ändå. Det verkar vara svårt att se till helheten, även om min VC läkare börjat förstå att min situation är lite komplex.Även jag kan känna av yrsel av och till i perioder. Vet att jag har lågt bt men ändå. Läser en del att det kan vara i relation till att våra binjurar blir trötta. Många mår mkt bättre av en kur kortison. Men en fråga. PMS! Hur har ni det med det? Någon som märkt en förbättrning när ni kommit i fas med er grundsjukdom?
    Mina pms har blivit myyyyycket mindre sedan jag kom i fas med mina värden. Så skönt att inte behöva ligga i sängen och kvida i flera dagar för man har mensvärk eller blir vansinnig på prinsen för bagateller.
  • Pucko Buffy
    nike7 skrev 2010-01-01 18:56:43 följande:
    Vad det gäller PMS för mig så har jag aldrig haft det tidigare i mitt liv i nån störande utsträckning. Däremot kan jag säga att jag har det nu när proverna är *bra*. Ett tillägg bara till detta med alla symtom: jag läste precis en artikel där en docent i endokrinologi säger att sköldkörteln påverkar hela kroppen och att bara för att proverna är  bra innebär det inte att man mår bra. Man får räkna med att det tar lika lång tid att hämta igen sig i kropp och själ som den tid man varit sjuk innan behandling sattes in. Varje cell påverkas och varje cell ska återställas.. ......det gav i alla mig en bättre förståelse......om bara alla läkare kunde fatta det åxå-----
    Det där stämmer så mycket. Fast då blir jag lite deppig med tanke på att jag nog varit sjuk i över 10 år. Förhoppningsvis blir jag friskare fortare. Träffade någon som sa att man kunde generellt räkna 2-3 månader för varje år man varit sjuk... och tja 10*300=30 månader.... kan stämma ganska bra... den som lever får se.
  • Pucko Buffy
    Pyris skrev 2010-01-01 20:10:52 följande:
    Ska man inte känna att man blir bättre när man börjat med medicin?Jag tycker jag blir sämre o sämre hela tiden..det är iallafall värre än innan jag började med Levaxinet. Jag är hela tiden supertrött. Mitt hjärta gör extraslag ofta. Jag är alltid iskall. På nätterna vaknar jag och är så kall så det svider i skinnet på mig. Magen är alltid på en ballong. Jag tycker det är jobbigt att andas periodvis. Synen hänger inte med riktigt. Och så denna yrsel...Jag började på 25 och ökade till 50 efter 2 veckor. Skulle ta nya prover nu i januari tror jag.Usch.. vill inte må så här längre nu .
    låter som du inte är färdig inställd än. Det är bara att vänta och ge det tid. Läkarna missar det där med att säga att det tar tiiiiiiiid. Du kommer nog få öka dosen fler gånger tills värdena är stabila och bra. Sen tar det tid för kroppen att landa efter det så räkna med ett bra tag till innan du mår ok. För mig har det tagit mer än 1,5 år att nå hit jag är idag dvs inte frysa, magen funkar och jag är inte supertrött. Jag har dock fortfarande symptom kvar som torr hy, trötthetsatacker, sköra naglar, trögtänkt ibland och tappar ord... men även det har blivit bättre men är inte bra. Ser framemot detta nya året som bara kan bli bättre och inte värre hoppas jag.
  • Pucko Buffy

Pyris: Jag glömde säga att det tar 6-8 veckor innan dosen är någerlunda stabil i kroppen och man kan höja igen. Du kommer få vänta den tiden från det att du började med 50 ug/dag, innan du får ta nya prover och kolla hur värdena ligger till för ny höjning. Sen är det vänta ytterligare 6-8 veckor innan ny provtagning ovs tills värdena är bra. Där efter tar det ytterligare tid för kroppen att landa och läka ut.

Som kvinna ska du ligga under 2 i TSH och runt 16 i T4 begär dina provsvar så du kan hålla koll själv och låt ingen tuta i dig något annat ang provsvaren, för du kommer inte må bra innan du är nere ganska lågt i TSH. Försök få läkaren att sträva mot 1 i TSH. Först då kommer du märka en väsentlig skillnad och må bättre. För mig blev det som att dra upp en rullgardin framför ögonen.

/PB

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 15