• Pucko Buffy

Problem med sköldkörteln? Del 15

Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.

Detta är en ny tråd då den gamla stängts.
    Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Detta är generella värden och kan variera lite mellan olika labb.

Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html
    Del 12 www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html
    Del 13 www.familjeliv.se/Forum-5-95/m43442735.html
    Del 14 www.familjeliv.se/Forum-5-95/m45818055-108.html

Bra länkar:
    www.thyroid.se
    ltarkiv.lakartidningen.se/2002/temp/pda24325.pdf
    www.lakartidningen.se
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 15
  • rudbeckia
    mrs jones skrev 2010-01-13 20:53:51 följande:
    hej jag skulle gärna behöva er sakkunnigas hjälp. mina provsvar som jag fick av min läkare igår visade att mitt tsh ligger på 4,1 , och lh på typ 2,2. nu ska jag äta 25 mg levaxin varje dag, och så smånigom även börja med pergo. som jag förstår det så är inte 4,1 för högt i vanlig afall, men vill man bli gravid så är det ingen bra siffra. hur mycket svårare gör förhöjda värden det att bli gravid? brukar folk lyckas förr el senare? 
    Om du är under fertilitest utredning så kollar de alltid ämnesomsättningen och för att ha ultimata förutsättningar så bör TSH ligga 0,4-2,0. Men hur mycket det procentuellt påverkar det vet nog inte en läkarna bara att det förbättrar förutsättningarna.
  • Pucko Buffy
    jessican skrev 2010-01-13 19:49:36 följande:
    Undrar lite hur fort era värden blivit "normala"? Mitt TSH låg på 85 som högst och är nu efter 3 månader nere i 27 men det känns som att det går alldeles för sakta!! Jag vill ha fler barn och som det ser ut nu är det inte ett alternativ... 
    Mitt tog ca 1 år och det låg på 200 i TSH. Du kan nog räkna med en till tre höjningar innan dina värden är ok om man räknar med att höja med 25 ug vid varje tillfälle. Om jag räknar rätt så kan man göra ett överslag genom att gånga antal höjningar som är kvar till en viss dos från den dos man står på idag med 6veckor + 6veckor  så får du reda på hur lång tid det bör ta innan dina värden är nere på vettiga nivåer. Dvs om du  nu äter 75 ug och kan tänkas behöva komma upp till 125 bör det ske med två höjningar där det går 6 veckor emellan varje höjning. höjde du för säg 3 veckor sedan så är det först ytterligare tre veckor innan nästa höjning till 100 ug och ytterligare 6 veckor till 125 ug = 9 veckor innan du är uppe i en vettig dos. Behöver du höja mer så är det bara att plussa på 6 veckor till. Sen får du räkna med 6-8 veckor innan den sista höjningen är stabil. Totalt blir det då upp till 125 ug 15 veckor innan man kan säga att man är på en bra nivå.

Det är ett förenklat sätt att räkna och det är väldigt individuellt hur lång tid det tar att komma ner till bra värden. Vissa människor behöver mer levaxin än andra vilket kan göra att det tar längre tid att ställa in dosen.

Tyvärr är det inget man kan skynda på utan det måste få ta den tid det tar :/ Jag var också väldigt frustrerad över att det tog sådan tid. Så fort man orkade lite så ville man mer. Men det är viktigt att du lyssnar på din kropp och tar det lugnt. Vilar när du behöver och inte tar på dig förmycket. Självklart ska man göra det man orkar och gärna roliga saker då humöret ofta är i botten. Men man ska inte glömma bort vilan för den är jätteviktig. Vilar man inte, utan fortsätter köra på som "vanligt" tar det längre tid för kroppen att återhämta sig. Man får det surt efteråt med ett mående som är sämre än det hade behövt vara.

Var rädd om dig och förvänta dig inga snabba underverk. Du kommer bli bättre men det tar tid.

Mvh PB
  • mrs jones

rudbeckia- min okunskap är stor. vad är det som gör att för högt värde gör det svårare att bli gravid. är det vanligt att man som i itt fall även har problem med lh-värdet och får äta pergo?

• Pucko Buffy
    mrs jones skrev 2010-01-13 20:53:51 följande:
    hej jag skulle gärna behöva er sakkunnigas hjälp. mina provsvar som jag fick av min läkare igår visade att mitt tsh ligger på 4,1 , och lh på typ 2,2. nu ska jag äta 25 mg levaxin varje dag, och så smånigom även börja med pergo. som jag förstår det så är inte 4,1 för högt i vanlig afall, men vill man bli gravid så är det ingen bra siffra. hur mycket svårare gör förhöjda värden det att bli gravid? brukar folk lyckas förr el senare? 
    Välkommen
    Du har en bra läkare som tar detta på allvar och behandlar dig.
    Man ska ligga under 2 i TSH om man som kvinna vill bli gravid. 4.1 är inte högt men ändå för högt och ja det påverkar möjligheterna att bli gravid. Eller snarare så ökar det risken för missfall om man går obehandlad. Nu har du fått levaxin och då minskar riskerna allt eftersom dina TSH värden sjunker. När du väl är nere på bra värden så föreligger det inte större risk för missfall hos dig som hos andra friska gravida kvinnor. Alltså utgör en väl behandlad underfunktion i sköldkörteln ingen ökad risk för problem att bli gravid eller genomgå en fullgod graviditet.

Du kommer nog få ta nya prover om 6-8 veckor för att se om ditt TSH värde har sjunkt och om du behöver ytterligare en doshöjning. När ditt värde är ok så är det bara att köra på med pergo och bebisverkstan för fullt. Det finns massor av kvinnor här inne som fått barn eller är gravida nu och har en underfunktion i sköldkörteln. Har du inga andra problem är chanserna stora att det går bra.

Lycka till/PB
  • mrs jones

tack pucko buffy. ja han är bra min läkare;) på ett sätt är det ju bra att vara under behandling, men man hade ju hellre tillhört dem som plussar med en gång. men livet är som det är.

läste precis på din sida och jag hoppas du snart får börja i verkstaden igen.

• piikachuu

Örk! Jag har aldrig varit så trött i hela mitt liv som jag är nu. När klockan ringer på morgonen känns det som om jag precis lagt mig, även om jag sovit 10-12 timmar. Hela dagen känner jag mig som en sömngångare. Äter jag något så kan jag knappt hålla mig vaken efteråt för blodsockret sjunker så himla lågt. Och på kvällarna slocknar jag vid 20. Skulle lätt kunna gå och lägga mig nu!

Ska kolla mina värden igen om två veckor. Hoppas hoppas jag får höja dosen lite! =(

• Pucko Buffy
    piikachuu skrev 2010-01-14 19:57:20 följande:
    Örk! Jag har aldrig varit så trött i hela mitt liv som jag är nu. När klockan ringer på morgonen känns det som om jag precis lagt mig, även om jag sovit 10-12 timmar. Hela dagen känner jag mig som en sömngångare. Äter jag något så kan jag knappt hålla mig vaken efteråt för blodsockret sjunker så himla lågt. Och på kvällarna slocknar jag vid 20. Skulle lätt kunna gå och lägga mig nu! Ska kolla mina värden igen om två veckor. Hoppas hoppas jag får höja dosen lite! =(
    Håller tummen.. man mår skrutt när dosen är för låg. Man orkar inget och hjärnan blir sååå trög.
  • Kimberlicious
    piikachuu skrev 2010-01-14 19:57:20 följande:
    Örk! Jag har aldrig varit så trött i hela mitt liv som jag är nu. När klockan ringer på morgonen känns det som om jag precis lagt mig, även om jag sovit 10-12 timmar. Hela dagen känner jag mig som en sömngångare. Äter jag något så kan jag knappt hålla mig vaken efteråt för blodsockret sjunker så himla lågt. Och på kvällarna slocknar jag vid 20. Skulle lätt kunna gå och lägga mig nu! Ska kolla mina värden igen om två veckor. Hoppas hoppas jag får höja dosen lite! =(
    Det där känns som något jag kunde ha skrivit. Rakt av! :S
  • the80girl

Jag börjar starkt misstänka att jag har någon rubbning i sköldkörteln(?). Jag har hjärtklappning, hög puls därav kan jag omöjligt sova vissa nätter,har senaste tiden varit extremt hungrig och måste äta hela tiden men går inte upp i vikt, är växlande frusen och svettig,humörväxlingar som heter duga och ibland bara så oerhört trött! Det har blivit värre senatse veckorna och nu kan jag inte sova och måste upp om två timmar(!) för att gå till jobbet. Jag misstänker detta eftersom min mamma haft struma och har förstått att det är ärftligt.
    MEN, när jag väntade sonen (nu ett år ) togs ett prov för att kolla med tanke på ärftligheten men det visade ingenting. Fast då mådde jag bra iofs. Men nu är jag rädd att det inte visar något heller och att jag måste dras me detta. Tycker att många symtom stämmer in på mig men jag kanske är ute och cyklar?
    Ursäkte svammlet men jag är dödstrött:(
    Jag känner också av ett svagt tryck på halsen som jag inte gjort förut. jag ska söka läkare och be att få detta kollat igen.....:(

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 15