• Pucko Buffy

Problem med sköldkörteln? Del 15

Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.

Detta är en ny tråd då den gamla stängts.
    Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Detta är generella värden och kan variera lite mellan olika labb.

Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html
    Del 12 www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html
    Del 13 www.familjeliv.se/Forum-5-95/m43442735.html
    Del 14 www.familjeliv.se/Forum-5-95/m45818055-108.html

Bra länkar:
    www.thyroid.se
    ltarkiv.lakartidningen.se/2002/temp/pda24325.pdf
    www.lakartidningen.se
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 15
  • AnnelieTyresö

Försök å ta provet nu direkt, så de vet hur du ligger nu :)

• blomman 2

Någon här som hört talas om kinesiologi i samband med köldkörtelproblem,att det skulle kunna hjälpa när levaxin inte gör det?
    En väninna besökte en för rådgivning och han talade om att han kunde hjälpa henne.

• Pucko Buffy
    blomman 2 skrev 2010-01-16 14:16:00 följande:
    Någon här som hört talas om kinesiologi i samband med köldkörtelproblem,att det skulle kunna hjälpa när levaxin inte gör det?En väninna besökte en för rådgivning och han talade om att han kunde hjälpa henne.
    Här i tråden försöker vi hålla det på en vetenskaplig nivå. Att levaxinet inte hjälper din väninna kan bero på många orsaker men oftast är det att man är underbehandlad eller är i behov av lio som är rent T3. Det finns även de som blir bättre av att äta AT som är sköldkörtelhormon av gris eller nöt. Ibland blir man inte helt bra utan många symptom är kvar. Ibland har man andra sjukdomar gör att man inte mår bra. Tyvärr är det svårt att veta vad man ska göra i sådana situationer och då kan det lätt bli att man griper de halmstrå man kan. Jag läste någonstans att av alla som blir behandlade med levaxin blir 90% friska och resterande 10 % har bestående symptom i olika grad.

Visst kan man prova en alternativ behandling om man vill. Men enligt min åsikt så är det något man gör på eget bevåg. Så länge det inte finns några vetenskapligt godtagbar dokumentation på att det hjälper, är det inget jag rekomenderar.

Mvh PB
  • kev2004
    SannaStina skrev 2010-01-15 17:32:13 följande:
    Någon av er med hyper som behandlats med Tiotil? Vill bara se hur din behandling ser/sett ut.Ni som bor i Skåne - Lunds Univeristetssjukhus bibliotek har föreläsningar varje månad och jag såg på vårens program att den 8/4 blir det om sköldkörtelns sjukdomar! Finns inte så mycket info ännu om plats och så utan ni som är intresserade kan ju hålla koll på följande sida: www.skane.se/templates/Page.aspx?id=141186
    Jag äter Tiotil... vad vill du veta?
    Nörjade med Thacapzol för 1,5 år sedan, fick biverkningar och började istället med Tiotil efter ca 3 mån, åt Tiotil ett par månader men blev rädd då det stod att den kan utlösa sjukdomen SLE, började med Thacapzol igen men fick biverkningar. Så åter till Tiotil och kolla ANA screen som var neg... så glatt kan jag fortsätta med mina Tiotil.
    Äter 2 morg 1 lunch 2 kväll...
    (¯`''?.¸(¯`''?.¸♥ Kevin & Théa ♥¸ .?''´¯)¸.?''´¯)
  • SannaStina
    kev2004 skrev 2010-01-16 21:31:10 följande:
    Jag äter Tiotil... vad vill du veta?Nörjade med Thacapzol för 1,5 år sedan, fick biverkningar och började istället med Tiotil efter ca 3 mån, åt Tiotil ett par månader men blev rädd då det stod att den kan utlösa sjukdomen SLE, började med Thacapzol igen men fick biverkningar. Så åter till Tiotil och kolla ANA screen som var neg... så glatt kan jag fortsätta med mina Tiotil.Äter 2 morg 1 lunch 2 kväll...
    Jag var mest intresserad hur många piller andra åt för jag trodde det skulle sänkas efter någon/några veckor - fick den uppfattningen när jag började.

Jag fick min hyper efter sista graviditeten (varit hypo innan) och började med Tiotil 1x3 för att kunna fortsätta amma. Det gick tyvärr inte då min son fick ett fult utslag i ena armvecket som försvann när jag sedan slutade amma. Jag kunde dock då gå upp i det läkarn akallade för fulldos: 2 tabl x3/dag. Trodde att jag efter et tag skulle gå ner till x2/dag och ännu senare till x1/dag. Hade dock telefonmöte med min ersättningsläkare (min egen är tjänstledig eller nåt) häromdagen och då sa han att jag verkar bra inställd så nu är det bara att käka på med 2 tabl x3 i ca 18 månader...!?

-Vilka besked har du fått? Nu har du förstås "skuttat" mellan de olika sorterna men det blir väl samma som att jag började med "amningsdos" först istället - tagit lite extra få ordning på behandlingen.
    Mamma till Max 061104 & Felix 090320
  • kev2004
    SannaStina skrev 2010-01-16 22:29:23 följande:
    Jag var mest intresserad hur många piller andra åt för jag trodde det skulle sänkas efter någon/några veckor - fick den uppfattningen när jag började.Jag fick min hyper efter sista graviditeten (varit hypo innan) och började med Tiotil 1x3 för att kunna fortsätta amma. Det gick tyvärr inte då min son fick ett fult utslag i ena armvecket som försvann när jag sedan slutade amma. Jag kunde dock då gå upp i det läkarn akallade för fulldos: 2 tabl x3/dag. Trodde att jag efter et tag skulle gå ner till x2/dag och ännu senare till x1/dag. Hade dock telefonmöte med min ersättningsläkare (min egen är tjänstledig eller nåt) häromdagen och då sa han att jag verkar bra inställd så nu är det bara att käka på med 2 tabl x3 i ca 18 månader...!?-Vilka besked har du fått? Nu har du förstås "skuttat" mellan de olika sorterna men det blir väl samma som att jag började med "amningsdos" först istället - tagit lite extra få ordning på behandlingen.
    Nej jag började med 1x3 först men fick ökat till 2morg 1 lunch 2 kväll.
    Och nej jag tror inte att man sänker dosen. Visar proverna bra så bevisa det för mig iallafall att sköldkötreln är helt avstängd...
    (¯`''?.¸(¯`''?.¸♥ Kevin & Théa ♥¸ .?''´¯)¸.?''´¯)
  • 3barnsmor35

Min zombie-trötthet är tillbaka zzzz

Världens bästa mamma till mina barn - Tösen 0403, Lillan 0604 & Lilleman 0906
  • SannaStina
    kev2004 skrev 2010-01-17 21:44:54 följande:
    Nej jag började med 1x3 först men fick ökat till 2morg 1 lunch 2 kväll.Och nej jag tror inte att man sänker dosen. Visar proverna bra så bevisa det för mig iallafall att sköldkötreln är helt avstängd...
    Jo det håller jag med om. Tänkte mig nog dock att man stänger av den med hög dos och äter sedan en "underhållsdos" flera månader som då är lägre men tillräcklig ändå för att hålla sköldkörteln avstängd tills den blir det själv.

Varför började du med 1x3? Var det för att testa om du tålde den?
    Vilken är din diagnos? Min är Graves sjukdom
    Mamma till Max 061104 & Felix 090320
  • Pucko Buffy
    piikachuu skrev 2010-01-15 08:40:59 följande:
    Tack så mycket! Jag är mest rädd för att kroppen kanske ska ha en "bra" dag när jag tar provet, jag låg på gränsen sist men läkaren tyckte jag skulle stanna vid den doseringen jag hade. Men det är väl inte så mkt att göra nåt åt gissar jag.  
    Då ska du be din läkare läsa på lite mer. Du ska inte ligga på gränsen utan ner under 2 i TSH.

Får du inte den hjälpen ska du byta läkare.

Håller tummen att det går bra.
  • Pucko Buffy

Ny tråd startad då denna stänger om någon dag. Varmt välkomna att fortsätta skriva och diskutera i den nya tråden.

vänligen skriv inte mer i denna då den stängs ner inom kort.

Mvh PB

Länk till nya tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m50125024.html

Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 15