• Pucko Buffy

Problem med sköldkörteln? Del 15

Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.

Detta är en ny tråd då den gamla stängts.
    Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Detta är generella värden och kan variera lite mellan olika labb.

Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html
    Del 12 www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html
    Del 13 www.familjeliv.se/Forum-5-95/m43442735.html
    Del 14 www.familjeliv.se/Forum-5-95/m45818055-108.html

Bra länkar:
    www.thyroid.se
    ltarkiv.lakartidningen.se/2002/temp/pda24325.pdf
    www.lakartidningen.se
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 15
  • AnnelieTyresö

Testa igen, på 1 år kan det hända mkt!

• piikachuu
    Pucko Buffy skrev 2010-01-14 21:07:12 följande:
    Håller tummen.. man mår skrutt när dosen är för låg. Man orkar inget och hjärnan blir sååå trög.
    Tack så mycket!

Jag är mest rädd för att kroppen kanske ska ha en "bra" dag när jag tar provet, jag låg på gränsen sist men läkaren tyckte jag skulle stanna vid den doseringen jag hade. Men det är väl inte så mkt att göra nåt åt gissar jag.  
  • Kimberlicious
    the80girl skrev 2010-01-15 03:30:42 följande:
    Jag börjar starkt misstänka att jag har någon rubbning i sköldkörteln(?). Jag har hjärtklappning, hög puls därav kan jag omöjligt sova vissa nätter,har senaste tiden varit extremt hungrig och måste äta hela tiden men går inte upp i vikt, är växlande frusen och svettig,humörväxlingar som heter duga och ibland bara så oerhört trött! Det har blivit värre senatse veckorna och nu kan jag inte sova och måste upp om två timmar(!) för att gå till jobbet. Jag misstänker detta eftersom min mamma haft struma och har förstått att det är ärftligt.MEN, när jag väntade sonen (nu ett år ) togs ett prov för att kolla med tanke på ärftligheten men det visade ingenting. Fast då mådde jag bra iofs. Men nu är jag rädd att det inte visar något heller och att jag måste dras me detta. Tycker att många symtom stämmer in på mig men jag kanske är ute och cyklar?Ursäkte svammlet men jag är dödstrött:(Jag känner också av ett svagt tryck på halsen som jag inte gjort förut. jag ska söka läkare och be att få detta kollat igen.....:(
    Det låter ju troligt att det kan vara hyper du har. Alla symtomen stämmer in. Men boka tid hos läkare för att få besked och för att påbörja behandling. Jag har själv hyper.
  • Pucko Buffy

the80girl: jag håller med de tidigare som svarat. Boka genast en tid för så där kan du ju inte må. Många av symptomen stämmer in på hyper så gå inte och dra på det. Ju snabbare du kommer under behandling om det är hyper du har, desto snabbare blir du frisk. Det är inte ovanligt att man får sådana här problem några månader upp till 1,5 år efter en förlossning.

Fler symptom vid hyper är darriga händer, yrsel, huvudvärk, feber, ilska utan anledning, smärtor i ögonen (tryck), ömhet över halsen m.m.

Eftersom du har tryck över halsen skulle det inte förvåna mig om du har en pågående inflamation.

Du kan göra ett test genom att ta ställa dig framför en spegel och ta en stor klunk vatten och sträcka upp armarna över huvudet och sedan svälja. Då ser du om sköldkörteln är förstorad (känns när du sväljer om den växer innåt). Det kan ge en liten indikator på om det är sköldkörteln som kanske strular. Dock är det blodprov som gäller för att ställa eventuell diagnos.

Mvh PB

• SannaStina

Någon av er med hyper som behandlats med Tiotil? Vill bara se hur din behandling ser/sett ut.

Ni som bor i Skåne - Lunds Univeristetssjukhus bibliotek har föreläsningar varje månad och jag såg på vårens program att den 8/4 blir det om sköldkörtelns sjukdomar! Finns inte så mycket info ännu om plats och så utan ni som är intresserade kan ju hålla koll på följande sida: 
    http://www.skane.se/templates/Page.aspx?id=141186

Mamma till Max 061104 & Felix 090320
  • Pucko Buffy
    SannaStina skrev 2010-01-15 17:32:13 följande:
    Någon av er med hyper som behandlats med Tiotil? Vill bara se hur din behandling ser/sett ut.Ni som bor i Skåne - Lunds Univeristetssjukhus bibliotek har föreläsningar varje månad och jag såg på vårens program att den 8/4 blir det om sköldkörtelns sjukdomar! Finns inte så mycket info ännu om plats och så utan ni som är intresserade kan ju hålla koll på följande sida: www.skane.se/templates/Page.aspx?id=141186
    Här finns flera som behandlas med tiotil, så du lär säkert få svar. Orkar du så gå tillbaka i tråden och läs så ser du vilka som har hyper och är aktiva i tråden.
  • Pucko Buffy

Liten påminnelse från lilla mig.

snart stänger denna tråden så jag startar en ny om någon dag så håll utkik efter länk.

När ny länk är upplagd ber jag alla nya och aktiva skribenter att inte fortsätta skriva här utan gå över till den nya tråden med frågor och svar.

Mvh PB

• the80girl

tack att ni tar er tid och svarar:)
    Efter lite strul hos läkaren(de glömde bort mig) igår fick jag träffa en läkare och han trodde också att det var en överfunktion. Prover ska tas på måndag eftersom det var försent i går. Fick hem betablockerare och sömntabletter och har nyss tagit mina första betabl. för hjärtat rusar på nu.
    Hoppas att det visar något på provsvaren så behandling kan sättas in. Ska försöka hänga med i nya tråden:)

• miss nöjd

Lämnade prover igår för att utreda min sköldkörtel. Är så hemskt nervös och orolig för svaret... Visserligen beter sig min kropp alltså som att jag är stressad och nervös så det är ju ingen större skillnad där, mer psykiskt.
    Återkommer om jag är en skölpadda...

• Ziitoo

Jag har nyss fått reda på att jag är gravid och har en överfunktion i min sköldkörtel. Jag går nu på tiotil 3 tabletter/dag + Levaxin.

Ni som varit/är gravida och har en överfunktion, hur har graviditeten gått för er? Hur har era värden utvecklat sig? samt gick ni upp/ner mycket i vikt?

Mina värden låg på 6.8 i december och det var innan jag blev gravid. Ska ta provet på spec.MVC om två veckor.

Emmi Isabell ♥ Mammas och pappas lilla älskling!
Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 15