• bocabo

Norgetråden del 3

Dax för en ny tråd.
    För alla som bor/har bott/ska flytta, eller har någon annan anknytning till Norge

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-12 16:11
    Här är vi som hänger i tråden:

Jaz1, (ska flytta till) Trondheim, 3 barn: 3 år, 7 mån, 7 mån
    Susodus, Kristiansund, Emelie 2 år och en bebbe (tjej) påväg i nov09
    MamaKlara, Stavanger, 1 dotter 17 månader
    lhanna, Trondheim, Ailinn 6 månader
    Bocabo, Beitostölen, Ida Chantelle, 8 månader
    Janiem, Stjørdal (nära Trondheim, men letar boende inne i Trondheim) 3 barn: Liam snart 6 år, Isak 4 år och Mona 5 månader.
    Fraggelgirl, Aurskog, Ida 9 månader
    Trollet05, Bergen, 2 barn: 4 år och 2 månader
    MaryLi, Bergen, jobbar på första barnet
    Daimstrut, Stavanger, en dotter 7 mån
    MrsQ , Kongsberg, Filip 4 år
    Mortil3, Bergen. 3 barn, gutt 7 år, gutt snart 6 år, jente snart 4 år

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-16 12:02
    Uppdaterad lista:

Jaz1, (ska flytta till) Trondheim, 3 barn: 3 år, 7 mån, 7 mån
    Susodus, Kristiansund, Emelie 2 år och en bebbe (tjej) påväg i nov09
    MamaKlara, Stavanger, 1 dotter 17 månader
    lhanna, Trondheim, Ailinn 6 månader
    Bocabo, Beitostölen, Ida Chantelle, 9 månader
    Janiem, Trondheim. 3 barn: Liam 6år, Isak 4 år och Mona 7 månader
    Fraggelgirl, Aurskog, Ida 9 månader
    Trollet05, Bergen, 2 barn: 4 år och 2 månader
    MaryLi, Bergen, jobbar på första barnet
    Daimstrut, Stavanger, en dotter 7 mån
    MrsQ , Kongsberg, Filip 4 år
    Mortil3, Bergen. 3 barn, gutt 7 år, gutt snart 6 år, jente snart 4 år

• Svar på tråden Norgetråden del 3
  • Mor till 3
    Jaz1 skrev 2009-11-05 13:42:45 följande:
    Blir tokig av budgivningen. Blir så stressad av den akseptfrist som finns i Norge. Nu har vi iofs bara varit med och budat på två hus, men ett hus budade vi på igår och på kvällen hade vi högsta budet och fristen var 9.00 imorse. Kl 8.40 la en annan budgivare ett högre bud och vi höjde en gång till. De höjde och sedan hade vi bara 5 min på oss och bestämma om vi ville fortsätta. Helt hopplöst. Eftersom vi hade bestämt en övre gräns så hoppade vi då av. Någon som har något förslag på taktik när man ska buda i Norge? Kanske vi nästa gång också väntar tills det bara är 20 min kvar och då börjar lägga bud?!
    Ja, jag tror vi väntade en del innan vi la in bud. Vi "vann" ingen budgivning, men den som vann fick inte lån hos banken så då fick vi chansen... ;)

Jobbigt det med att ge bud, men samtidigt spännande!!!
  • MrsQ
    Jaz1 skrev 2009-11-05 13:42:45 följande:
    Blir tokig av budgivningen. Blir så stressad av den akseptfrist som finns i Norge. Nu har vi iofs bara varit med och budat på två hus, men ett hus budade vi på igår och på kvällen hade vi högsta budet och fristen var 9.00 imorse. Kl 8.40 la en annan budgivare ett högre bud och vi höjde en gång till. De höjde och sedan hade vi bara 5 min på oss och bestämma om vi ville fortsätta. Helt hopplöst. Eftersom vi hade bestämt en övre gräns så hoppade vi då av. Någon som har något förslag på taktik när man ska buda i Norge? Kanske vi nästa gång också väntar tills det bara är 20 min kvar och då börjar lägga bud?!
     VI hade tur o inte behövde vara med i någon budgivning. Men är det inte samma som i Sverige?
    Där sätter man ju også tid på budet som är inne.
  • Colapolarn

Hur gör man egentligen för att flytta till Norge? Gud, vilken dum fråga egentligen.. Vi bor i Sverige, jag är norsk och sambon svensk, men vi har redan bott i Norge förut så han har d-nummer.

det jag undrar är mer det praktiska. Jag är väldigt sugen på att flytta till Oslo, men HUR? Hur får man jobb, lägenhet, skola och dagis att passa perfekt? Just Oslo är ju lite dyrt, så jobb måste vi väl ha innan vi får lägenhet, men hur ska man få allt att gå ihop då..? Är det någon här som flyttade i en sådan situation?

• Jaz1
    MrsQ skrev 2009-11-05 15:55:53 följande:
     VI hade tur o inte behövde vara med i någon budgivning. Men är det inte samma som i Sverige?Där sätter man ju også tid på budet som är inne.
    Men i Sverige kan det ju vara mer att man ska lägga ett bud under dagen eller bestämma sig till imorgon, inte inom 5 minuter...

Colapolarn: Är i liknande situation som du. Sambon norsk, jag svensk, 3 barn födda 06, 09, 09. Sambon började med att söka jobb, när han fick jobb så hade han 3 mån uppsägningstid på nuvarande jobbet. Han börjar jobba i Trondheim i januari. Vi letar boende för fullt. Eftersom vi vill köpa något så har det varit lite knepigt att få lånelöfte osv i Norge. Norge har hårdare regler vad gäller att ta lån, och oftast måste man ju betala större kontantinsats. Verkar också vanligare i Norge att man har medlåntagare eller borgenär. Nu har vi det fixat iallafall. Men nu närmar det sig ju verkligen och vi har fortfarnde inte köp något. Hyra verkar oftast inte något problem i Norge, men de flesta som hyr ut vill gärna att man hyr en längre period, t ex 6 mån eller 1 år. Kanske får vi hyra i ett halvår och sedan köpa. Ang barnehage så verkar det ju lättast om man vet innan 31 mars att barnet/barnen ska börja i augusti vid "huvudintaget". I vårt fall så har jag hört från kommunen att om vi söker i november finns chans att vi får plats i januari. Skola vet jag inget om, men i Sverige så brukar man bara behöva meddela nya skolan med ett par veckors varsel. Jag kommer att vara föräldraledig under hela våren och söka jobb och förhoppningsvis börja jobba i augusti. Men som svar på din fråga så verkar det inte så lätt att få allt att klaffa perfekt, men det hade nog varit likadant om man flyttat till en annan stad i Sverige också. För praktisk info ang flytt så är denna sida perfekt, men den kanske du redan känner till: www.hallonorden.org/forside/se/forside.aspx
  • Jaz1

Flytten närmar sig och allt snurrar i huvudet. Har nog tusen frunderingar, men börjar med de här:
    - upplever ni att det är någon skillnad på kommunala och privata barnehagar? Förutom att de kan ha olika pedagogik, vad mer är skillanden? Prisskillnad?
    - upplever ni att det är dyrare med mediciner i Norge? Ska man börja bunkra alvedon, hostmedicin och nässpray redan nu?! ;)

• MrsQ
    Jaz1 skrev 2009-11-13 10:37:57 följande:
    Flytten närmar sig och allt snurrar i huvudet. Har nog tusen frunderingar, men börjar med de här:- upplever ni att det är någon skillnad på kommunala och privata barnehagar? Förutom att de kan ha olika pedagogik, vad mer är skillanden? Prisskillnad?- upplever ni att det är dyrare med mediciner i Norge? Ska man börja bunkra alvedon, hostmedicin och nässpray redan nu?! ;)
    Vi har bara haft kommunala barnehager (tror jag) o det är stor skillnad på dom !!

Vi bytte till en som var med bara en avdelning emot en som var med 70 barn.
    Stor skillnad på pedagogik. Så det skiljer sig mellan de privata jättemycket.
    Kan dock inte utala mig om kommunala.

Vi köpte mycket flytande alvedon till sonen då vi flyttade hit. Mest för att vi visste inte vad som fanns här o hur sonen skulle ta det.
    Det ha räckt i 2 år nu så jag vet ej priser. O vanliga huvudvärkstabletter tänker jag inte på vad de kostar när jag köper dom. Man köper det samman med tidningen eller lite godis
  • Leiah

Hej, la ut en tråd men fick dåligt med svar. Så jag testar här i Norge-tråden istället =)

Jag undrar helt enkelt vad ni har för telefonabonnemang.

Fick barn för ett halvår sen och vill gärna ringa hem till Sverige oftare numera. Just nu har jag tele2 på mobilen och det är ok, men i längden blir det väldigt dyrt!

Har hört om ip-telefoni men vet inte riktigt vad det är. Skype är gratis ja, men att ha en liten som snart kryper och samtidigt prata med andra kompisar i Sverige som också har barn som försvinner iväg är det lite svårt att sitta låst vid datorn.

Kan ni som bor i Norge tipsa om hur ni gör?

Kram Linda

• Mor till 3
    Jaz1 skrev 2009-11-13 10:37:57 följande:
    Flytten närmar sig och allt snurrar i huvudet. Har nog tusen frunderingar, men börjar med de här:- upplever ni att det är någon skillnad på kommunala och privata barnehagar? Förutom att de kan ha olika pedagogik, vad mer är skillanden? Prisskillnad?- upplever ni att det är dyrare med mediciner i Norge? Ska man börja bunkra alvedon, hostmedicin och nässpray redan nu?! ;)
    Det kan vara stora skillnader i kommunala och privata bhg. Mina barn går i en privat bhg, det är en tjej som äger 3-4 bhg och som styr dem tillsammans. Vi är jättenöjda. Mitt äldsta barn gick en kort period i en kommunal bhg och jag ser ingen skillnad i hur det var i de kommunala och privata.

Priset från kommunala och privata bhg ska väl vara detsamma. Det är ju ett maxpris på 2330 kr/mnd ialla fall.

Alvedon är billigare i sverige, det hade jag hamstrat med mig. ;) Nässpray också.
  • MrsQ
    Leiah skrev 2009-11-13 12:38:33 följande:
    Hej, la ut en tråd men fick dåligt med svar. Så jag testar här i Norge-tråden istället =) Jag undrar helt enkelt vad ni har för telefonabonnemang.Fick barn för ett halvår sen och vill gärna ringa hem till Sverige oftare numera. Just nu har jag tele2 på mobilen och det är ok, men i längden blir det väldigt dyrt!Har hört om ip-telefoni men vet inte riktigt vad det är. Skype är gratis ja, men att ha en liten som snart kryper och samtidigt prata med andra kompisar i Sverige som också har barn som försvinner iväg är det lite svårt att sitta låst vid datorn.Kan ni som bor i Norge tipsa om hur ni gör?Kram Linda
    Jag ringer från mobilen. Har tele2 kontantkort men nu har de höjt priserna så det är inte så billigt nu som då

Skype är ip telefoni. Du kan ha en vanlig bärbar iptelefon och ringa med. Då är taxan väldigt låg. Har nar ingen själv dock (dumt!) men några komposar har o de ringer släktan i spanien o Sverige.

Det ringer i den som en vanlig telefon
  • Leiah
    MrsQ skrev 2009-11-13 13:21:29 följande:
    Jag ringer från mobilen. Har tele2 kontantkort men nu har de höjt priserna så det är inte så billigt nu som då Skype är ip telefoni. Du kan ha en vanlig bärbar iptelefon och ringa med. Då är taxan väldigt låg. Har nar ingen själv dock (dumt!) men några komposar har o de ringer släktan i spanien o Sverige. Det ringer i den som en vanlig telefon
    Okej, det lät ju smidigt!

Har du nån aning om vart man kan köpa en sån telefon? =)
Svar på tråden Norgetråden del 3