• bocabo

Norgetråden del 3

Dax för en ny tråd.
    För alla som bor/har bott/ska flytta, eller har någon annan anknytning till Norge

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-12 16:11
    Här är vi som hänger i tråden:

Jaz1, (ska flytta till) Trondheim, 3 barn: 3 år, 7 mån, 7 mån
    Susodus, Kristiansund, Emelie 2 år och en bebbe (tjej) påväg i nov09
    MamaKlara, Stavanger, 1 dotter 17 månader
    lhanna, Trondheim, Ailinn 6 månader
    Bocabo, Beitostölen, Ida Chantelle, 8 månader
    Janiem, Stjørdal (nära Trondheim, men letar boende inne i Trondheim) 3 barn: Liam snart 6 år, Isak 4 år och Mona 5 månader.
    Fraggelgirl, Aurskog, Ida 9 månader
    Trollet05, Bergen, 2 barn: 4 år och 2 månader
    MaryLi, Bergen, jobbar på första barnet
    Daimstrut, Stavanger, en dotter 7 mån
    MrsQ , Kongsberg, Filip 4 år
    Mortil3, Bergen. 3 barn, gutt 7 år, gutt snart 6 år, jente snart 4 år

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-16 12:02
    Uppdaterad lista:

Jaz1, (ska flytta till) Trondheim, 3 barn: 3 år, 7 mån, 7 mån
    Susodus, Kristiansund, Emelie 2 år och en bebbe (tjej) påväg i nov09
    MamaKlara, Stavanger, 1 dotter 17 månader
    lhanna, Trondheim, Ailinn 6 månader
    Bocabo, Beitostölen, Ida Chantelle, 9 månader
    Janiem, Trondheim. 3 barn: Liam 6år, Isak 4 år och Mona 7 månader
    Fraggelgirl, Aurskog, Ida 9 månader
    Trollet05, Bergen, 2 barn: 4 år och 2 månader
    MaryLi, Bergen, jobbar på första barnet
    Daimstrut, Stavanger, en dotter 7 mån
    MrsQ , Kongsberg, Filip 4 år
    Mortil3, Bergen. 3 barn, gutt 7 år, gutt snart 6 år, jente snart 4 år

• Svar på tråden Norgetråden del 3
  • Janiem

Hej allihop,

Lite snabb presentation - Janiem, mamma till 3 barn och nyflyttad till Trondheim från Umeå. Lite motvilligt, men maken fick jobb här i Augusti så det var bara att följa med...

Efter 2 månader i Stjørdal hittade vi boende inne i Trondheim, närmare maken jobb.
    Äldsta pojken, 6 år, började ny skola och trivs bra. Yngsta pojken, 4 år är hemma med mig och bebisen (7mån)för att det finns inga lediga förskoleplatser i närheten (vi har ingen bil)

Personligen tycker jag allt är förvirrande här. Tex, förskoleplatskö - här iaf så avslutas kön varje årskifte och sen får man ställa sig på kö igen. Tycker det är lite opraktiskt...

Bostad är svårt att hitta, för oss i varje fall. Vi var studerande/arbetslösa och hade inte sparpengar och bodde i hyresrätt i Sverige. Vi får ju inte lån i Norge innan vi har bott här några år, och de få hyresföretag och privatpersoner som hyr ut - hyr hellre ut till studenter än familjer. Vi har haft jättetufft att hitta bostad. Speciellt då vi står utan bil och vill bo ganska centralt nära makens arbete. Vi lyckades till slut, men den är egentligen för liten och för dyr, men vi trivs i den.

Sen stod vi utan internet i 6v. Det enda abbonemang vi kunde få (då vi inte bott i Norge i 2 år) var Canal Digital och de tog 6v att skicka modem och sedan få hit installatören.

Hur hamnade ni andra i Norge, och hur trivs ni? Vad saknar ni mest med Sverige?
    Jag är fortfarande lite nere, saknar familjen och vännerna i Umeå, men ska ge Norge en chans. Trondheim är ju jättefint, och förhoppningsvis lär man känna lite trevligt folk här också. :)

/Janiem

• Jaz1

Janiem, så bra tt ni hittat boende inne i Trondheim tillslut. Det där med dagiskö är lite märkligt ja. När jag hörde med kommunen om vi ville ha dagisplats i januari kunde vi dock söka i november, men jag bävar för att vi inte heller får någon plats till vår 3 1/2 åring. Vi flyttar i januari och det blir klart denna vecka var vi kommer bo. Antingen vinner vi budgivningen på ett radhus eller så har vi ett hus som vi tänker hyra till att börja med. Jag inboxar dig för att höra lite närmare om var ni bor osv!

• Janiem

Två andra ämnen när jag ändå sitter här ;)

1) Hur ser ni alla på detta med svininfluensan? Tar ni alla vaccinationen? Varför/Varför inte?

Personligen är vi osäkra. Har redan haft nån influensa där jag hade alla symptom, men sjukhuset ville inte kolla mig, men jag blev bättre och helt frisk nu efter 2 veckor så jag vet inte vad det var...

Vaccineringar oroar mig alltid. Min bror fick en felaktig vaccinering '75 och blev handikappad (hjärnskada). Trots det har mina barn fått sina vanliga vaccinationer och jag välkomnar epidural vid förlossningarna. Men just detta skrämmer mig lite. Rädd för att ta vaccineringen. Rädd att inte ta vaccinering. Hur är det med Er?

2) Föräldrarpengar. Får ni det från Sverige? Jag var arbetslös och fick lägsta belopp för dottern född i april (i Sverige), men de avbröt det när vi flyttade i Augusti, och jag får inget heller från Norge. Det ska väl ändå inte vara så? Tänkte försöka skriva ihop ett brev till Försäkringskassan, men vet inte riktigt vad jag ska skriva...
    Hur har ni gjort?

Ni som inte vill skriva här kan ju skicka privat mejl om ni vill

Mvh Janiem

• Jaz1

Janiem: Ang FP så ska du få fr Sverige. Har inte tid att skirva just nu. Återkommer senare idag eller imorgon.

• Bibi84

Hej hej!
    hoppar in här! bor i norge nu sen 3,5 år tillbaka. Bor i Larvik 1,5 timma söder från oslo. ser inte ut att det är så många gravida svenskar omkring här :)

ang. vaccinering jeniem: Har vaccinerat mig och det har gått väldigt bra, visst fick jag lite biverkningar, men det får jag på alla vacciner jag tar. :) men jobbar på dagis och bestämde mig då för att ta den, annars hade jag inte tagit den. :)
    Nu har vi också barn som har svininfluensan och har haft vuxna som har haft den, så det är ju upp till en själv vad man vill göra.

• Jaz1

Janiem. Jag har pratat med FK många gånger ang FP. Klistrar in några av mina egna inlägg här som jag skrev i den förra Norgetråden:

Verkar ordna sig för mig med den svenska föräldrapenningen nu i allafall. Efter att ha pratat med Försäkringskassan säkert 5 gånger så fick jag nu prata med en på FK i Sunne (där de är experter på Norge-frågor) och hon sa tvärtemot alla andra och att jag visst kan vara folkbokförd i Norge och samtidigt fortsätta att ta ut min svenska FP. Jag som har hållt på att tjafsat med FK, Nav och Skatteverket och så verkar det nu helt plötsligt så enkelt. Så tråkigt att man hela tiden får olika bud och att det ska vara så svårt att få prata med rätt person.

Det jag fick höra när jag pratade med kundtjänst på FK och "vanliga" handläggare var att om jag folkbokförde mig i norge så skulle jag bli helt utskriven från den svenska socialförsäkringen och alltså inte få FP. Men jag hade läst någonstans om Europeiska samordningeregeler (EU och EES) och att man därmed inte skulle kunna hamna mellan två stolar och bli utan ersättning bara för att man flyttar mellan länder. Men på FK hade de ingen aning... FK:s expert på Norge-frågor sa att så länge jag fortsätter att ta full (5dgr/v) FP och inte tar något uppehåll så kan jag ta ut svensk FP så länge jag har dagar kvar och detta även fast jag folkbokför mig i Norge. Kommer däremot få norsk barnetrygd + en del från Sverige tipsade hon om eftersom för vår del barnbidraget är större (flerbarnstillägg som inte finns i Norge) så får vi någon slags mellanskillnad från Sverige. Låter för bra för att vara sant.

Janiem: Kanske blir det annorlunda eftersom du inte fick ersättning enligt SGI? Men ring FK (0771-524 524 ) och be dem att en handläggare från Sunne ringer upp dig. Du får nog tjata lite... Det med sv barnbidrag borde du också kolla eftersom du också har 3 barn. Annars kan du maila Grensetjänsten också, de kan hjälpa dig med var du ska vända dig i olika svensk-norska frågor: info@gtm.nu

• Janiem

Jaz1 - Tack för all hjälp. Ska genast kolla upp det där. Håll tummarna :)

Svar på tråden Norgetråden del 3