• låjsan1

HJÄRTEBARN

Hjärtebarn =)
    Hjärtebarn
    Här fortsätter vi hjärtebarnsföräldrar

Gammla som nya -ligt välkomna

Här inne kan vi stötta varandra genom de tuffa operationerna och oron vi alla genomgår när det gäller våra älskade hjärtebarn.
    Och är ni oroliga för ert barn så bolla gärna tankar med oss MEN det bästa är att ringa ert barns hjärtläkre eller hjärtmottagning.
    Alla barns hjärtfel är väldigt unika så bara för att just ditt barn har samma typ av hjärtfel som någon annans barn så bi inte orolig för det behöver inte betyda att ditt barn har samma problem som det andra barnet. Ingen av oss föräldrar kan något om just ditt barns hjärtfel.
    Hoppas ni förstod allt detta surriga jag skrev

Här kommer lite tips på vad man kan göra under ert barns op:

Gå i stan
    VILA!!!
    Läsa en bok.
    Surfa runt på nätet om ni har dator med er.
    Sen kan ni komma på era egna idéer på hur just NI vill fördriva tiden under op.
    Kommer ni på något bra så säg till så skriver jag in det i listan.

Hoppas ni kommer trivas i tråden. Finns där något mer ni tycker det ska stå här i presentationen så säg bara till så lägger jag till det.

Intressanta länkar:

-------------------------------------------------- --------
    Har gjort som innan och kopierat från start tråd!
    Då fortsätter vi tre månader till då
    Kram Låjsan
    www.barnhjartcentrum.se/www.hjart-lungfonden..../
  • Svar på tråden HJÄRTEBARN
  • ÄnglaFilip06 och MiniBrowni11

Nu är lilla hjärtat hemma igen, Han är trött men rätt ok. på Ons 23 är det nytt UL på Filips hjärta. Idag kommer Pappa Jim och hälsar på.
    Annars mår jag rätt bra för tillfället.

• norpansnorpan

FinaFilip06:
    Men va skönt vännen!
    Måste vara härligt för Filip att slippa sjukhuset lite och vara HEMMA !

Kramar från hela familjen.
    //Sandrine

• theesi

Små Hjärtan skrev 2009-12-16 16:14:46 följande:

Jag kommer vara i vecka 19 då om jag inte räknat helt fel.
    förstår jag rätt då. är det för att kolla om den lilla i magen också har hjärtfel eller?Är det inte tidigt i vecka 19?
  • Små Hjärtan
    theesi skrev 2009-12-19 14:44:21 följande:
    Små Hjärtan skrev 2009-12-16 16:14:46 följande: förstår jag rätt då. är det för att kolla om den lilla i magen också har hjärtfel eller?Är det inte tidigt i vecka 19?
    Jag vet inte men läkaren på MVC som skrev remissen till Lund sa att Lund kallar när dom tycker det är lagom att kolla.
  • Ogi

Små Hjärtan skrev 2009-12-19 15:02:55 följande:

Jag vet inte men läkaren på MVC som skrev remissen till Lund sa att Lund kallar när dom tycker det är lagom att kolla.
    Nu är jag absolut inte påläst om detta, men vår son föddes med VSD och det syntes inte på hjärtultraljudet som gjordes när jag var i vecka 34. Men andra, mer allvarliga hjärtfel syns kanske.
  • lillan71
    Ogi skrev 2009-12-19 17:27:11 följande:
    Små Hjärtan skrev 2009-12-19 15:02:55 följande: Nu är jag absolut inte påläst om detta, men vår son föddes med VSD och det syntes inte på hjärtultraljudet som gjordes när jag var i vecka 34. Men andra, mer allvarliga hjärtfel syns kanske.
    ASD och VSD tror jag inte syns på ultraljud.
    Däremot syns det om det saknas en kammare eller om aorta alt pulmonalis har förträgningar etc.

Theesi: När jag väntade Elias så gjordes det riktade UL med organscreening i v.19. Jag tror inte man ser mer senare i graviditeten och gör man så tidigt kan man välja att avbryta om det skulle vara väldigt stora fel.
  • Små Hjärtan
    Ogi skrev 2009-12-19 17:27:11 följande:
    Små Hjärtan skrev 2009-12-19 15:02:55 följande: Nu är jag absolut inte påläst om detta, men vår son föddes med VSD och det syntes inte på hjärtultraljudet som gjordes när jag var i vecka 34. Men andra, mer allvarliga hjärtfel syns kanske.
    Nu kan jag inget om VSD men vår dotters hjärtfel (väldigt tydligt egentligen) upptäcktes inte förrän vecka 34-35 det heller.Hennes hjärtfel är en av de allvarligare hjärtfelen. Hon har enkammarhjärta m.m
    Många hjärtfel man egentligen kan missa med ultraljud
  • 2små2stora

Johannas hjärtfel är ett av de man kan se på UL, arytmin syns tydligt om det är ett totalt AV-block som hon har. Det vanligaste är tydligen att man upptäcker det på UL eller under graviditeten om inte annat strax efter förlossningen om det är medfött. Att som på J upptäcka det vid 2 års ålder är mycket ovanligt det har de aldrig varit med om i Gbg utan att kunna visa på någon orsak till att det kommit senare i livet.

~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • Golvmoppen

Kommer göra riktat HjärtUL 7/1-10 och är då 18+5. Gjorde ungefär samma tidsperiod för 4år sedan och då kunde de se bra, men hittade tack och lov inga avvikelser.

4/1-10 ska jag göra RUL med organscreening, så då borde de ju även se om det är ngt. Det är en läkare på SpecMVC som skall göra detta, Gbg.
    Förra ggn gjordes ingen organscreening och RUL:et gjordes av BM.

Visst allt kan man inte se, men de stora felen och det är ju dem man vill åt och ev. kanske gå vidare med FVP. Hjärtfel höra ju ihop med många olika syndrom.

Svar på tråden HJÄRTEBARN