• låjsan1

HJÄRTEBARN

Hjärtebarn =)
    Hjärtebarn
    Här fortsätter vi hjärtebarnsföräldrar

Gammla som nya -ligt välkomna

Här inne kan vi stötta varandra genom de tuffa operationerna och oron vi alla genomgår när det gäller våra älskade hjärtebarn.
    Och är ni oroliga för ert barn så bolla gärna tankar med oss MEN det bästa är att ringa ert barns hjärtläkre eller hjärtmottagning.
    Alla barns hjärtfel är väldigt unika så bara för att just ditt barn har samma typ av hjärtfel som någon annans barn så bi inte orolig för det behöver inte betyda att ditt barn har samma problem som det andra barnet. Ingen av oss föräldrar kan något om just ditt barns hjärtfel.
    Hoppas ni förstod allt detta surriga jag skrev

Här kommer lite tips på vad man kan göra under ert barns op:

Gå i stan
    VILA!!!
    Läsa en bok.
    Surfa runt på nätet om ni har dator med er.
    Sen kan ni komma på era egna idéer på hur just NI vill fördriva tiden under op.
    Kommer ni på något bra så säg till så skriver jag in det i listan.

Hoppas ni kommer trivas i tråden. Finns där något mer ni tycker det ska stå här i presentationen så säg bara till så lägger jag till det.

Intressanta länkar:

-------------------------------------------------- --------
    Har gjort som innan och kopierat från start tråd!
    Då fortsätter vi tre månader till då
    Kram Låjsan
    www.barnhjartcentrum.se/www.hjart-lungfonden..../
  • Svar på tråden HJÄRTEBARN
  • hjärtemax

när max fick svår hjärtsvikt, så samlade han mycket vätska, var svullen överallt, han rosslade o hade astma Symptom, det e ett av tecknen på svikt sa de o eftersom att han hade astma fattade vi aldrig hur allvarligt de var.

nu hade ju han den alvarligast sviken då hans hjärta la av o nu har ett nytt hjärta..

nu liten uppdatering av max!!!

Dan innan julafton så började han att gå!!!!"!!
    han e super pigg o e överallt! han har fina rosiga kinder :D
    vi hade magsjukan på besök kom på julnatten, jag o en dotter o pappan blev sjuka men max har klarat sig!!
    tur de för annars hade vi behövt åka in med honom..

han sover hela nätterna i egen säng!

han fick massa paket i jul o de tyckte han var roligt o han var inte alls rädd för tomten som jag trodde han skulle bli :D

ta hand om er alla, o nu hoppas vi att 2010 blir ett kanon år!!!!!

skickar massa hälsningar o önskar er alla ett gott nytt år!!!!

• idamarja

Kaisa Kavat skrev 2009-12-29 09:45:05 följande:

Ni med barn med hjärtsvikt. Vad var de första symptomen? Blev de mycket trötta av detta?Kaisa
    hosta, trötthet, kräkningar, snabbandad, dålig matlust...han hade många o tydliga symtom båda gångerna, ändå tog det båda gångerna flera dagar innan vården fattade att det var svikt. han hostar alltid lite, svikten finns bakom hörnet o lurar hela tiden, medicinerna fungerar o håller det i styr just nu, men man håller ju hela tiden koll på symtom.

att räkna resp är ju ett bra sätt att hålla lite koll
  • Tifastar

Det där med hosta och hjärtsvikt... Julian har haft hosta i flera veckor men när läkaren lyssnat på hans lungor så sa dom att det lät fint i lungorna... men kan Julian ha hjärtsvikt endå? Fast dte låter bra i lungorna menar jag...

• Kaisa Kavat
    Tifastar skrev 2009-12-29 13:13:32 följande:
    Det där med hosta och hjärtsvikt... Julian har haft hosta i flera veckor men när läkaren lyssnat på hans lungor så sa dom att det lät fint i lungorna... men kan Julian ha hjärtsvikt endå? Fast dte låter bra i lungorna menar jag...
    Bara hosta är nog ingen fara. Vad jag förstår är det fler symptom som också skall finnas. Tex trötthet snabbandad mm. Ring läkaren om Du är det minsta orolig.
    Jisses vad man är orolig som mamma...vartenda litet tecken....
  • hjärtemax

max var åxo väldigt trött, ville ej vara på golvet, var i famn hela tiden, andades fort, orkade ej ääta o eftersom vi trodde de var pga astman gav vi hans mediciner utan effekt.. sömnproble, ville bara sitta upp o sova..
    var ju inne me han flera ggr på östra pga astman de märkte inte heller fören efter då han hade börjat samla vätska..
    de lyssnade på hjärat dan innan på barnmedicin, de märkte inget.. det var på ul de såg de..

• Ogi

Ni med barn som varit snabbandade - har de varit det hela tiden eller bara då och då? Och hur är de som snabbandade - andas de lugnt men snabbt eller som om de är uppspelta?

• Emmis80

Hej
    Det var ett tag sen jag skrev här. Vi har varit inlagda på sjukhus igen. Vår dotter kräktes (ej ovanligt) men hon blev väldigt påverkad. Vi fick då åka in och stanna några dagar.
    Hon har också haft problem med viktuppgången. Nu har vi varit hemma över julen och det har gått bra. I går var vi på ALB. Hon syresätter sig bra och hade det inte varit för vikten så hade man väntat med op (Fallots tetrad). Nu blir det op den 12/1 i Lund.

• Jo  anna

Tifastar: Theo hade precis lunginflammatio, med feber och hosta i flera dagar, men ingen läkare hörde. Dom fick göra en lungröntgen för att se det. Fast Julians feber kanske har gått över?

• hjärtemax

Älskade hjärtis föräldrar!!!

Jag har precis suttit o läst igenom förra tråden som var.. o ögonen blir glansiga..
    *NI anar inte hur mycket det betydde för mig/oss att ha er under den svåraste tiden vi var med om me max, all er uppmuntran o era ord, det värmer mitt hjärta!
    Era ord o tankar o kramar, NI är helt underbara..

Jag fattar inte att vi har vart med om detta..

idag e det 2 månader sen max fick sitt nya hjärta!! han e hur pigg som helst o springer omkring hela tiden!
    känns som om det var flera år sen de hände men det e ju precis runt hörnet..

det var så nära att vi förlorade honom, komplikationer som stötte till hela tiden, oro o ångest var min vardag..

vad jag vill få fram är att NI är helt underbara, känner er inte men ni gav mig mod o uppbackning i den svåraste tiden i mitt liv o jag e ER alla tacksamma!!
    får tårar i ögonen när jag tänker på att det finns så underbara människor här!

många kramar från Max mamma! *kärlek i massor till er!*

Svar på tråden HJÄRTEBARN