• låjsan1

HJÄRTEBARN

Hjärtebarn =)
    Hjärtebarn
    Här fortsätter vi hjärtebarnsföräldrar

Gammla som nya -ligt välkomna

Här inne kan vi stötta varandra genom de tuffa operationerna och oron vi alla genomgår när det gäller våra älskade hjärtebarn.
    Och är ni oroliga för ert barn så bolla gärna tankar med oss MEN det bästa är att ringa ert barns hjärtläkre eller hjärtmottagning.
    Alla barns hjärtfel är väldigt unika så bara för att just ditt barn har samma typ av hjärtfel som någon annans barn så bi inte orolig för det behöver inte betyda att ditt barn har samma problem som det andra barnet. Ingen av oss föräldrar kan något om just ditt barns hjärtfel.
    Hoppas ni förstod allt detta surriga jag skrev

Här kommer lite tips på vad man kan göra under ert barns op:

Gå i stan
    VILA!!!
    Läsa en bok.
    Surfa runt på nätet om ni har dator med er.
    Sen kan ni komma på era egna idéer på hur just NI vill fördriva tiden under op.
    Kommer ni på något bra så säg till så skriver jag in det i listan.

Hoppas ni kommer trivas i tråden. Finns där något mer ni tycker det ska stå här i presentationen så säg bara till så lägger jag till det.

Intressanta länkar:

-------------------------------------------------- --------
    Har gjort som innan och kopierat från start tråd!
    Då fortsätter vi tre månader till då
    Kram Låjsan
    www.barnhjartcentrum.se/www.hjart-lungfonden..../
  • Svar på tråden HJÄRTEBARN
  • Underlig

Är nyfiken varför det blir lund eller göteborg?

Dom sa här i skellefteå att det skulle bli lund om det vart allvarligare än att vi behövde dom i umeå men sen vid första undersökningen i umeå sa dom att det skulle bli göteborg om det blev så dom inte kunde ta hand om barnet.

Tack och lov så blir det umeå.

• Farbror Matik
    Underlig skrev 2010-01-12 20:10:14 följande:
    Är nyfiken varför det blir lund eller göteborg? Dom sa här i skellefteå att det skulle bli lund om det vart allvarligare än att vi behövde dom i umeå men sen vid första undersökningen i umeå sa dom att det skulle bli göteborg om det blev så dom inte kunde ta hand om barnet. Tack och lov så blir det umeå.
    Är inte säker på om det beror på landsting (men jag tror det) men beroende på var man bor hör man till antingen Lund eller Göteborg. Umeå hör till Göteborg och jag gissar att de här i Skellefteå inte har koll på att det är Göteborg vi hör till.
  • Tifastar

Ja är beroende av i vilket landsting man tillhör. Här i Gävleborg tillhörde vi Lund fram tills nån månad innan vår son föddes.... så nu mere är det Gbg som gäller här.

• 2små2stora

Sörmland som vi tillhör har avtal med Gbg medan stockholm har avtal med Lund.

~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • theesi
    Underlig skrev 2010-01-12 20:10:14 följande:
    Är nyfiken varför det blir lund eller göteborg? Dom sa här i skellefteå att det skulle bli lund om det vart allvarligare än att vi behövde dom i umeå men sen vid första undersökningen i umeå sa dom att det skulle bli göteborg om det blev så dom inte kunde ta hand om barnet.Tack och lov så blir det umeå.
    Västerbotten och Ja Hela Norrland hör till Göteborg. Men vi är i Lund, började i göteborg. men är nu i Lund pga att min sons halvbror/storebror är så pass gammal att han hör till Lund(också hjärtfel men ej samma) Och då blev vi flyttade till Lund ifall deras operationer skulle krocka så att inte Pappan till barnen skulle måsta välja barn.

Men jag tror att det bara är Skåne med omnejd som hör till Lund. Sen även utomlandsbarn. resten hör till göteborg.
    ♥ Vincent 070925 ♥ BF 100809 ♥
  • Gunsan75

Vi bor i Uppsala läns landsting, men har även fått gått på ALB i Stockholm på grund av Alice ovanliga hjärtmuskelsjukdom. Där frågade de vem jag ville skulle skicka remissen. För Uppsala hör till Göteborg och Stockholm till Lund så vi fick välja vilket sjukhus vi ville till för transplantation. Jag valde Göteborg för jag hade hört positivt om båda sjukhusen så jag valde det som låg närmast, sen har Göteborg gjort flest transplantationer på barn hitills.
    Så det beror på vilket landsting man tillhör och vem som skickar remissen.

• norpansnorpan

theesi:
    Är det så att hjärtebarn som får vård i Sverige bara kommer till Lund?
    Vi bor i Uppsala län och hör till Göteborg och där har det funnits barn bla från London som hjärtopererats i Göteborg..

• Gunsan75

Nä det vårdas människor från andra länder även i Göteborg och i Lund. Sverige i sig är uppdelat så c.a hälften av landet tillhör Lund och andra hälften Göteborg. För människor från andra länder är det väl plassituationen och vilken typ av operation som styr vilket av sjukhusen de kommer till om inte deras hemland skrivit avtal med något av sjukhusen.

• låjsan1
    Emmis80 skrev 2010-01-12 15:44:26 följande:
    HejNu är hjärtoperationen för vår lilla tjej över och allt har gått bra än sålänge. Det var så härligt att få träffa henne igen. Nu ligger hon i respirator på baniva. Vilken underbar personal det är här i Lund.
    Hej! Undrar om vi sprang på varann på Biva, vi låg på rum 4. Nu är vi nere på 67:an så vi ses kanske här sen! Låjsan
Svar på tråden HJÄRTEBARN