• Malia75

Dagis

Så länge som min sons "dagisfröknar" kallar datorn för DATAN så kommer jag att kalla förskolan för dagis.

För övrigt känns det rätt töntigt att det är så viktigt att dagis inte ska kallas dagis utan förskola.

Det handlar ju inte om att man medvetet vill såra någon, det går ju bara av gammal vana. Precis som att man alltid säger negerboll, inte för att vara rasist utan för att det har kallats så under hela ens uppväxt så det är svårt att ändra.

Men nu för tiden är det viktigt att vara så himla korrekt och duktig ena stunden, bara för att bete sig som ett svin mot sina medmänniskor i en annan situation.

• Svar på tråden Dagis
  • Schnooglewookiemush

Klart man får säga dagis.

• Familjenärlivet
    Tant Green skrev 2009-11-04 20:34:56 följande:
    Vi kan väl kalla det för "DAGlig pedagogik för barn" - förkortat dagis, så borde man inte trampa någon på tårna?
    Bra ide! Dagis är ju så kort och vant att säga.
  • Jossa 79

Min dotter kommer börja på DAGIS i januari. Kommer inte kalla det förskola, så det så!

Kommer alltid säga städerska till en lokalvårdare eller hygientekniker. Kommer säga fröken om pedagogen på DAGIS.

Men bara för att jag säger DAGIS, så betyder inte det att jag underskattar det som fröknarna gör och lär ut efter den läroplanen som gäller.

Varför ska folk vara så titelfixerade?

• susannemalmö

Jag är inte ett dugg titelfixerad. Men det heter förskola, varför säger man inte det då?
    Vad ska vi mer kalla för något helt annat än vad det heter? Hur svårt kan det vara? Är det ett för långt ord för er att kunna uttala? Är det för att ni är obstinata av ren princip? Jag fattar inte varför det är så svårt för vissa.

Och nej, din dotter kommer inte börja på dagis, det finns inget som heter så.
    Jossa 79 skrev 2009-11-05 00:10:08 följande:

Min dotter kommer börja på DAGIS i januari. Kommer inte kalla det förskola, så det så! Kommer alltid säga m pedagogen på DAGIS. Men bara för att jag säger DAGIS, så betyder städerska till en lokalvårdare eller hygientekniker. Kommer säga fröken ointe det att jag underskattar det som fröknarna gör och lär ut efter den läroplanen som gäller. Varför ska folk vara så titelfixerade?
  • Jossa 79

Haha! Komiskt att det skulle vara ett ord som är för långt för att uttala.

Av gammal vana blir det dagis! Sorry, du får nog lära dig att leva med att det finns folk som kommer säga dagis.......

susannemalmö skrev 2009-11-05 08:41:07 följande:
    Jag är inte ett dugg titelfixerad. Men det heter förskola, varför säger man inte det då? Vad ska vi mer kalla för något helt annat än vad det heter? Hur svårt kan det vara? Är det ett för långt ord för er att kunna uttala? Är det för att ni är obstinata av ren princip? Jag fattar inte varför det är så svårt för vissa. Och nej, din dotter kommer inte börja på dagis, det finns inget som heter så. Jossa 79 skrev 2009-11-05 00:10:08 följande:
  • lillafisken

jag förstår inte heller varför det är så svårt att lära sig säga förskola. När barnen är på förskolan och när man pratar om förskola med barnen så säger man förskola till dem med "här på vår förskola så..." blir det inte knepigt om du som förälder säger dagis då?

Men okej om dagis får vara slangord, men när det står dagis i media osv vidare är riktigt dåligt.

• susannemalmö

Leva med det kan jag. Jag bryr mig inte ens speciellt mycket om att ni säger dagis. Men jag fattar inte varför ni tvunget ska vara så obstinata ayy ni startar tråd efter tråd om att ni minsann har rätt att kalla det dagis. Säg vad ni vill men var medvetna om att ni säger fel. Säger du domus också?
    Jossa 79 skrev 2009-11-05 08:47:42 följande:

Haha! Komiskt att det skulle vara ett ord som är för långt för att uttala. Av gammal vana blir det dagis! Sorry, du får nog lära dig att leva med att det finns folk som kommer säga dagis.......
  • jeeri74

Kärt barn har många namn...?!

På vår förskola säger personalen själva dagis ;). Fröken säger vi inte så ofta, men oftare än pedagogen. Vi nämner de med namn istället.
    För de små är det lättare att säga dagis än förskola, i alla fall har det varit så för mina.

De allra flesta vet ju att det heter förskola och att de har en läroplan att följa, så spelar det någon större roll vad man kallar det...?!
    Fast jag kan hålla med att de borde skriva förskola i tidningar osv.

• Jossa 79

Ok, så om du inte bryr dig, varför är du inne och debatterar i dessa trådar då?

susannemalmö skrev 2009-11-05 08:51:41 följande:
    Leva med det kan jag. Jag bryr mig inte ens speciellt mycket om att ni säger dagis. Men jag fattar inte varför ni tvunget ska vara så obstinata ayy ni startar tråd efter tråd om att ni minsann har rätt att kalla det dagis. Säg vad ni vill men var medvetna om att ni säger fel. Säger du domus också? Jossa 79 skrev 2009-11-05 08:47:42 följande:
  • susannemalmö

För att jag någon gång skulle vilja höra ett bra argument till varför man säger dagis, men det verkar inte finnas något.
    Sen har jag inte sagt att jag inte bryr mig alls, läs om, läs rätt.
    Precis som jag förklarade innan tycker jag att det är fascinerande att ni orkar starta trådar och propagera för er rätt att säga fel av ren princip.
    Jossa 79 skrev 2009-11-05 08:58:44 följande:

Ok, så om du inte bryr dig, varför är du inne och debatterar i dessa trådar då?
Svar på tråden Dagis