• Malia75

Dagis

Så länge som min sons "dagisfröknar" kallar datorn för DATAN så kommer jag att kalla förskolan för dagis.

För övrigt känns det rätt töntigt att det är så viktigt att dagis inte ska kallas dagis utan förskola.

Det handlar ju inte om att man medvetet vill såra någon, det går ju bara av gammal vana. Precis som att man alltid säger negerboll, inte för att vara rasist utan för att det har kallats så under hela ens uppväxt så det är svårt att ändra.

Men nu för tiden är det viktigt att vara så himla korrekt och duktig ena stunden, bara för att bete sig som ett svin mot sina medmänniskor i en annan situation.

• Svar på tråden Dagis
  • 071001

Så länge Siris dagis inte alls lever upp till att kallas förskola ändrar jag mig inte!
    Näe, men dagis blir det av gammal vana och även min mamma som jobbar på förskola säger dagis när vi pratar om det.

• Sencha
    longing for you skrev 2009-11-05 09:40:51 följande:
    När jag var liten, och gick på förskolan, då var det förskolan = före skolan. Och dagis / lekis gick man på innan man var 6 år....
    När jag var liten och gick i förskolan (det man gick i när man var sex år/året före skolan) så kallades just förskolan lekis.
    0401 & 0807
  • Pinje

Jossa 79 skrev 2009-11-05 12:58:52 följande:

Jag tycker som du, var bara lite ironisk...... Jag uppfattar det som att de som bestämt hävdar att man måste säga förskola tycker att vi som säger dagis är korkade.
    OK, jag förstod inte att du var ironiskt, trodde du tyckte att man absolut skulle säga förskola, jag trodde du ville provocera lite ... och det är ganska kul ibland att bli provocerad!
  • 071001

Sencha, japps, jag har också gått på "lekis" (dock aldrig dagis).

• Jossa 79

Kanske inte just i denna tråden (uttryckligen). Men i andra trådar jag sett, har jag läst att de som hävdar att man måste säga FÖRSKOLA har en teori att de som säger dagis är lågutbildade. Vad det nu har med saken att göra?

susannemalmö skrev 2009-11-05 13:00:38 följande:
    Fast det där har du ju själv hittat på och får stå för dig. Jossa 79 skrev 2009-11-05 12:58:52 följande:
  • Tecken

Jossa 79 skrev 2009-11-05 13:19:23 följande:

Kanske inte just i denna tråden (uttryckligen). Men i andra trådar jag sett, har jag läst att de som hävdar att man måste säga FÖRSKOLA har en teori att de som säger dagis är lågutbildade. Vad det nu har med saken att göra?
    De som säger dagis är inte nödvändigtvis outbildade, men de är definitivt bakåtsträvare

/ Tecken - som överlevt både förskola och förskoleklass
  • Jossa 79

Haha, bakåtsträvare, det var nåt nytt!!

Tecken skrev 2009-11-05 13:21:45 följande:
    Jossa 79 skrev 2009-11-05 13:19:23 följande: De som säger dagis är inte nödvändigtvis outbildade, men de är definitivt bakåtsträvare / Tecken - som överlevt både förskola och förskoleklass
  • susannemalmö

Ok, det verkar ju lite konstigt. Jag fattar som sagt inte varför man inte kan säga förskola och tycker att just ordet dagis låter lika korkat som t.ex. mellis eller andra snuttifierade ord. Dock betyder inte det att man är korkad för att man använder det.
    Enligt mig måste man verkligen inte säga förskola, men jag kan verkligen inte förstå varför det är så viktigt för många att klamra sig fast vid dagis.
    Jossa 79 skrev 2009-11-05 13:19:23 följande:

• 071001

Dagis är lättare att säga än förskola susannemalmö. Det liksom bara glider ur munnen.

• susannemalmö

Nja, min treåring klarar av att säga förskola så jag skulle gissa att de flesta vuxna klarar det om de bara vill.

071001 skrev 2009-11-05 13:25:23 följande:
    Dagis är lättare att säga än förskola susannemalmö. Det liksom bara glider ur munnen.
Svar på tråden Dagis