• Malia75

Dagis

Så länge som min sons "dagisfröknar" kallar datorn för DATAN så kommer jag att kalla förskolan för dagis.

För övrigt känns det rätt töntigt att det är så viktigt att dagis inte ska kallas dagis utan förskola.

Det handlar ju inte om att man medvetet vill såra någon, det går ju bara av gammal vana. Precis som att man alltid säger negerboll, inte för att vara rasist utan för att det har kallats så under hela ens uppväxt så det är svårt att ändra.

Men nu för tiden är det viktigt att vara så himla korrekt och duktig ena stunden, bara för att bete sig som ett svin mot sina medmänniskor i en annan situation.

• Svar på tråden Dagis
  • Pinje

Jossa 79 skrev 2009-11-05 09:30:38 följande:

Alla som säger förskola är smarta och alla som säger dagis är korkade. Så!
    Då är pedagogerna på min dotters förskola korkade! De säger själva dagis! (Gör jag också). Jag har oerhört stor respekt för kompetensen och pedagogiken hos min dotters dagisfröknar! Frågade en av pedagogerna igår, hon sade att för några år sedan hade de ett barn som rättade dem hela tiden, att det hette förskola, tjejens mamma var förskollärare, men när hon flyttade vidare återgick de till att säga dagis av gammal vana.
  • longing for you

Vi får väl helt enkelt ta och hitta på ett nytt smeknamn, eftersom det nu ska vara så himla hemskt att säga dagis...

Vad sägs om Föris...mycke roligare än förskola..

Undrar för övrigt vad man ska säga om "sexårsverksamheten", för inte kommer jag då säga till mig min dotter, att idag ska vi gå till sexårsverksamheten.

När jag var liten, och gick på förskolan, då var det förskolan = före skolan. Och dagis / lekis gick man på innan man var 6 år....

Varför är förskolan inte längre det som är före skolan??

då tycker jag att det var MYCKE bättre förr.

Jag kommer forsätta säga dagis, vare sig det heter så eller inte!!! och inte kommer någon få sämre lön för det inte

• Tutilure
    longing for you skrev 2009-11-05 09:40:51 följande:
    Vi får väl helt enkelt ta och hitta på ett nytt smeknamn, eftersom det nu ska vara så himla hemskt att säga dagis... Vad sägs om Föris...mycke roligare än förskola.. Undrar för övrigt vad man ska säga om "sexårsverksamheten", för inte kommer jag då säga till mig min dotter, att idag ska vi gå till sexårsverksamheten. När jag var liten, och gick på förskolan, då var det förskolan = före skolan. Och dagis / lekis gick man på innan man var 6 år.... Varför är förskolan inte längre det som är före skolan?? då tycker jag att det var MYCKE bättre förr. Jag kommer forsätta säga dagis, vare sig det heter så eller inte!!! och inte kommer någon få sämre lön för det inte
    Nej, men om alla fortsätter att resonera så så kommer de inte att få högre lön heller. (Vilket innebär att yrket inte kommer att bli mer attraktivt.)
    ♥ Minou, vår älskade ängel ♥
  • Tutilure

Och det som en gång hette sexårsverksamhet heter nu förskoleklass.

♥ Minou, vår älskade ängel ♥
  • longing for you
    Tutilure skrev 2009-11-05 09:42:56 följande:
    Nej, men om alla fortsätter att resonera så så kommer de inte att få högre lön heller. (Vilket innebär att yrket inte kommer att bli mer attraktivt.)
    men jag förstå inte hur titeln skulle kunna påverka lönen?? en som kallas för dagisfröken, och en som kallas för förskolepedagog, eller vad det nu är, som har samma utbildning, och jobbar på samma plats. Tror nog de skulle få samma lön ??
  • mammakulan
    Tutilure skrev 2009-11-05 09:33:03 följande:
    Det är inte jag som tycker det här, utan det här är något som politikerna har bestämt. Sen, om du funderar lite, vilket låter bäst? Dagisfröken eller förskollärare? Städare eller lokalvårdare? Det blir en lite annan tyngd om man använder andra ord, så är det med det mesta. Jag tycker att det är viktigt med statushöjandet av förskolläraryrket, därför säger jag förskola.
    Ja du...tror inte politikerna är bakom buskarna och hör när jag kallar förskolan för dagis ;) Att de ska säga så på tidningar och tv kan jag gå med på då det verkar viktigt. Struntar ändå fullständigt i vad man kallar de. Tycker de är viktiga oavsätt vad man kallar de.
  • mammakulan
    Tutilure skrev 2009-11-05 09:33:03 följande:
    Det är inte jag som tycker det här, utan det här är något som politikerna har bestämt. Sen, om du funderar lite, vilket låter bäst? Dagisfröken eller förskollärare? Städare eller lokalvårdare? Det blir en lite annan tyngd om man använder andra ord, så är det med det mesta. Jag tycker att det är viktigt med statushöjandet av förskolläraryrket, därför säger jag förskola.
    Ja du...tror inte politikerna är bakom buskarna och hör när jag kallar förskolan för dagis ;) Att de ska säga så på tidningar och tv kan jag gå med på då det verkar viktigt. Struntar ändå fullständigt i vad man kallar de. Tycker de är viktiga oavsätt vad man kallar de.
  • Jossa 79

Jag tycker som du, var bara lite ironisk...... Jag uppfattar det som att de som bestämt hävdar att man måste säga förskola tycker att vi som säger dagis är korkade.

Pinje skrev 2009-11-05 09:39:03 följande:
    Jossa 79 skrev 2009-11-05 09:30:38 följande: Då är pedagogerna på min dotters förskola korkade! De säger själva dagis! (Gör jag också). Jag har oerhört stor respekt för kompetensen och pedagogiken hos min dotters dagisfröknar! Frågade en av pedagogerna igår, hon sade att för några år sedan hade de ett barn som rättade dem hela tiden, att det hette förskola, tjejens mamma var förskollärare, men när hon flyttade vidare återgick de till att säga dagis av gammal vana.
  • susannemalmö

Fast det där har du ju själv hittat på och får stå för dig.
    Jossa 79 skrev 2009-11-05 12:58:52 följande:

Jag tycker som du, var bara lite ironisk...... Jag uppfattar det som att de som bestämt hävdar att man måste säga förskola tycker att vi som säger dagis är korkade.
  • Linsen

Är det inte så att kärt barn har många namn??? Och är inte det bra i sådant fall?!

Svar på tråden Dagis