• Malia75

Dagis

Så länge som min sons "dagisfröknar" kallar datorn för DATAN så kommer jag att kalla förskolan för dagis.

För övrigt känns det rätt töntigt att det är så viktigt att dagis inte ska kallas dagis utan förskola.

Det handlar ju inte om att man medvetet vill såra någon, det går ju bara av gammal vana. Precis som att man alltid säger negerboll, inte för att vara rasist utan för att det har kallats så under hela ens uppväxt så det är svårt att ändra.

Men nu för tiden är det viktigt att vara så himla korrekt och duktig ena stunden, bara för att bete sig som ett svin mot sina medmänniskor i en annan situation.

• Svar på tråden Dagis
  • mammakulan

Vilken rolig tråd..... Kallar också det för Dagis.... förskola låter så kyligt.... Kom Simon vi ska till förskolan..... låter helt fel. Vi ska till dagis =) Låter både mysigt och som en rolig plats att vara på. Sen får väl var och än kalla det vad man vill..... Varför tusan ska nån bli förnedrad för att man kallar det dagis??? Vad är det för fel på det. Tycker det är bara gulligt. Kan leva med att de ändrat ordet, men jag vill ha tillbaka Dagis!!!!

• Tutilure

Att de har ändrat namnet är ett steg mot professionaliseringen och höjandet av status för förskollärare, vilket i sin tur ska leda mot högre löner och krav på bättre utbildade pedagoger.
    Och visst är väl det något vi vill? Att bra utbildade lärare tar hand om våra barn?

♥ Minou, vår älskade ängel ♥
  • Jossa 79

Jag har inte startat en enda tråd. Och detta är den andra tråden jag är skriver i som behandlar "dagisets vara eller icke-vara"

Jag har kommit med argument om varför jag säger dagis men de har väl inte varit bra nog för dig.

Jag säger inte dagis på pin kiv utan för att det går av rena farten. Jag säger inte dagis för att reta upp folk, som du verkar tro.

Vi hade informationsträff om FÖRSKOLAN i vår kommun och 99% av föräldrarna på detta möte sa dagis. Kvinnan från kommunen som höll i mötet envisades att rätta alla VARENDA GÅNG de sa dagis. Då blir det löjligt tycker jag!

susannemalmö skrev 2009-11-05 09:04:17 följande:
    För att jag någon gång skulle vilja höra ett bra argument till varför man säger dagis, men det verkar inte finnas något. Sen har jag inte sagt att jag inte bryr mig alls, läs om, läs rätt. Precis som jag förklarade innan tycker jag att det är fascinerande att ni orkar starta trådar och propagera för er rätt att säga fel av ren princip. Jossa 79 skrev 2009-11-05 08:58:44 följande:
  • mammakulan
    Tutilure skrev 2009-11-05 09:17:15 följande:
    Att de har ändrat namnet är ett steg mot professionaliseringen och höjandet av status för förskollärare, vilket i sin tur ska leda mot högre löner och krav på bättre utbildade pedagoger. Och visst är väl det något vi vill? Att bra utbildade lärare tar hand om våra barn?
    Ska det verkligen hänga på hur vi mammor kallar det, dagis eller förskola.... Ska de inte ha högre lön för att de förtjänar det, för de har gått och pluggat och brinner för sitt jobb??? Nej du, tycker de ska ha högre löner för det jobb de gör och det ansvar de har då de har allas skatter under sina vingar. Struntar totalt i vad verksamheten har för namn. Jag ska fortsätta säga ordet som är enklast för min son. Får kanske ändra det sen när han blir äldre ....
  • beautifulb

Jag jobbar på förskola då jag inte är mammaledig och jag kan säga det att till och med jag säger dagis. För det första som flera säger, så sitter det i. Sen tycker jag faktiskt att det är ett lite roligare ord för barnen!

• susannemalmö

Nu frågade du om varför jag argumenterade i trådarna. Då svarade jag att det var för att ni, som i alla ni som tycker att det är viktigt att ni får säga dagis, startar trådar om det.
    Försöker du ens tänka till och börja säga förskola istället? Folk klarar ju av att domus heter konsum och sen coop. Men att släppa ordet dagis, som det egentligen aldrig har hetat, är visst väldigt svårt. Jag tror nog att det handlar mer om principer än om vana i längden och sånt har jag svårt för.

Jag förstår att det blir löjligt i ett sånt läge, men kunde inte ni föräldrar ha sagt rätt då så hon hade sluppit rätta er hela tiden?
    Jossa 79 skrev 2009-11-05 09:22:22 följande:

Jag har inte startat en enda tråd. Och detta är den andra tråden jag är skriver i som behandlar "dagisets vara eller icke-vara" Jag har kommit med argument om varför jag säger dagis men de har väl inte varit bra nog för dig. Jag säger inte dagis på pin kiv utan för att det går av rena farten. Jag säger inte dagis för att reta upp folk, som du verkar tro. Vi hade informationsträff om FÖRSKOLAN i vår kommun och 99% av föräldrarna på detta möte sa dagis. Kvinnan från kommunen som höll i mötet envisades att rätta alla VARENDA GÅNG de sa dagis. Då blir det löjligt tycker jag!
  • susannemalmö

Är du utbildad förskolärare?

beautifulb skrev 2009-11-05 09:25:52 följande:
    Jag jobbar på förskola då jag inte är mammaledig och jag kan säga det att till och med jag säger dagis. För det första som flera säger, så sitter det i. Sen tycker jag faktiskt att det är ett lite roligare ord för barnen!
  • Jossa 79

Alla som säger förskola är smarta och alla som säger dagis är korkade. Så!

• Tutilure
    mammakulan skrev 2009-11-05 09:24:03 följande:
    Ska det verkligen hänga på hur vi mammor kallar det, dagis eller förskola.... Ska de inte ha högre lön för att de förtjänar det, för de har gått och pluggat och brinner för sitt jobb??? Nej du, tycker de ska ha högre löner för det jobb de gör och det ansvar de har då de har allas skatter under sina vingar. Struntar totalt i vad verksamheten har för namn. Jag ska fortsätta säga ordet som är enklast för min son. Får kanske ändra det sen när han blir äldre ....
    Det är inte jag som tycker det här, utan det här är något som politikerna har bestämt.
    Sen, om du funderar lite, vilket låter bäst? Dagisfröken eller förskollärare? Städare eller lokalvårdare?
    Det blir en lite annan tyngd om man använder andra ord, så är det med det mesta.

Jag tycker att det är viktigt med statushöjandet av förskolläraryrket, därför säger jag förskola.
    ♥ Minou, vår älskade ängel ♥
  • Tjimtjom
    mammakulan skrev 2009-11-05 09:24:03 följande:
    Håller med!

Jag får inte mer respekt för en person bara för att man kallar denne förskolepedagog.
    Det jag där emot kan tycka är lite synd är att det inte, vad jag hört i alla fall, finns nåt bra manligt alternativ till "fröken".
Svar på tråden Dagis