• Malia75

Dagis

Så länge som min sons "dagisfröknar" kallar datorn för DATAN så kommer jag att kalla förskolan för dagis.

För övrigt känns det rätt töntigt att det är så viktigt att dagis inte ska kallas dagis utan förskola.

Det handlar ju inte om att man medvetet vill såra någon, det går ju bara av gammal vana. Precis som att man alltid säger negerboll, inte för att vara rasist utan för att det har kallats så under hela ens uppväxt så det är svårt att ändra.

Men nu för tiden är det viktigt att vara så himla korrekt och duktig ena stunden, bara för att bete sig som ett svin mot sina medmänniskor i en annan situation.

• Svar på tråden Dagis
  • Jossa 79

Är det inte ofta så att de äldre fröknarna faktiskt inte är pedagoger utan just barnskötare, eftersom det fanns samma krav för för att få jobba på dagis, oj förlåt, förskolan?

Rätta mig om jag har fel.

• Malia75
    susannemalmö skrev 2009-11-05 13:31:26 följande:
    Det är inte konstigt att yrket har så pass låg status när man envisas med att förminska det de gör dagligen genom att kalla det dagis.
    Men menar du verkligen att du tror att det har låg status för att det fortfarande kallas dagis? RRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRING! (Väckarklockan...dags att vakna nu.)
  • Gravid2010

Jossa 79 skrev 2009-11-05 13:35:46 följande:

Är det inte ofta så att de äldre fröknarna faktiskt inte är pedagoger utan just barnskötare, eftersom det fanns samma krav för för att få jobba på dagis, oj förlåt, förskolan?Rätta mig om jag har fel.
    Näe du har rätt. En hel del är utbildade barnskötare. ex min mamma.
  • Jossa 79

"eftersom det förr om åren inte fanns samma krav"....ska det stå i inlägg 63.

• 071001

Min mamma är också barnskötare så även hennes jämngamla kollega medan den yngre är förskollärare.

• susannemalmö

Ok, jag tycker inte att det är speciellt svårt att säga rätt i något av fallen.
    Självklart rättar jag inte folk i verkliga livet. Men i en tråd på internet som handlar om ordet dagis säger jag vad jag tycker, det är ju det debattforum är till för.
    Jossa 79 skrev 2009-11-05 13:32:12 följande:

Vi alla har väl olika ord på saker och ting. Min pappa tex säger korgboll om basket, han handlar på B&W och inte på Coop trots att det var över 10 år sen butiken i vår stad bytte namn, vissa säger mammapeng om föräldrapenning, sjuksyster om sjuksköterska, bambatant om skolbespisningspersonal, gymnasielinje om gymnasieprogram, handikappad om någon med funktionshinder, rullstolsbuden istället fär rullstolsburen. Finns många exempel. Tänk om man skulle gå och märka dessa ord, då skulle man ju inte få göra annat...... En liten tanke bara......
  • Jossa 79

Ska man kalla dem olika då?
    "Så Maja, vilken pedagog tycker du bäst om på förskolan".
    "Jag tycker bäst om Kerstin, men hon är ingen pedagog, hon är barnskötare".

Blir nog lite meckigt i längden att särskilja på dessa. Tror inte barnen kunde bry sig mindre faktiskt.....

071001 skrev 2009-11-05 13:38:48 följande:
    Min mamma är också barnskötare så även hennes jämngamla kollega medan den yngre är förskollärare.
  • Jossa 79

Jag använder nog alla av de orden, förutom B&W och korgboll........

susannemalmö skrev 2009-11-05 13:41:43 följande:
    Ok, jag tycker inte att det är speciellt svårt att säga rätt i något av fallen. Självklart rättar jag inte folk i verkliga livet. Men i en tråd på internet som handlar om ordet dagis säger jag vad jag tycker, det är ju det debattforum är till för. Jossa 79 skrev 2009-11-05 13:32:12 följande:
  • susannemalmö

Kunna ta det? Var fick du det ifrån? Men jag förstår inte meningen med att kalla saker för något de inte är. Jag vet inte när jag använde ordet städerska/hygientekniker senast så jag vet inte vad jag skulle säga i det fallet.

Nippertippan1 skrev 2009-11-05 13:33:22 följande:
    Äh, enbart fjantigt att inte kunna ta det... Tror bestämt att om man jobbar som städerska/städare så heter det hygientekniker eller liknande...antar att du säger det med då.
  • Malia75
    Jossa 79 skrev 2009-11-05 13:42:09 följande:
    Ja jäklar, det har jag inte tänkt på.

Hur ska man göra då ni som tycker att man absolut inte får säga dagis och dagisfröken?

Hur gör man i skolan? "Fröken, fröken, jag kan!" eller "Lågstadieläraren, lägstadieläraren, jag kan!" Eller vad heter egentligen en lärare i klass 1-3?
Svar på tråden Dagis