• Malia75

Dagis

Så länge som min sons "dagisfröknar" kallar datorn för DATAN så kommer jag att kalla förskolan för dagis.

För övrigt känns det rätt töntigt att det är så viktigt att dagis inte ska kallas dagis utan förskola.

Det handlar ju inte om att man medvetet vill såra någon, det går ju bara av gammal vana. Precis som att man alltid säger negerboll, inte för att vara rasist utan för att det har kallats så under hela ens uppväxt så det är svårt att ändra.

Men nu för tiden är det viktigt att vara så himla korrekt och duktig ena stunden, bara för att bete sig som ett svin mot sina medmänniskor i en annan situation.

• Svar på tråden Dagis
  • Tecken

Jag säger som alltid i dessa diskutioner: Jag kommer fortsätta att säga ecklesiastikminister. Så har det alltid hetat. Jag kommer även förneka att t-banan förlängdes till Skarpnäck för 15 år sedan. För mig kommer den linjens slutstation alltid att vara Bagarmossen!

• Tecken
    Tecken skrev 2009-11-04 12:54:28 följande:
    Jag säger som alltid i dessa diskutioner: Jag kommer fortsätta att säga ecklesiastikminister. Så har det alltid hetat. Jag kommer även förneka att t-banan förlängdes till Skarpnäck för 15 år sedan. För mig kommer den linjens slutstation alltid att vara Bagarmossen!
    Och för er som inte förstår FL-itiska: JA, det ska stå diskutioner
  • Molly23

Min åsikt:

Det är ju fortfarande DAGvård för barn - alltså kan det förkortas DAGIS.

Underligt nuförtiden när det är så otroligt viktigt att "barn måste få vara barn", att man inte ens får säga nej eller uppfostra dem, men de ska nog börja i nånting som kallas skola när de fyllt 1. Jag får det inte att gå ihop riktigt.

• KataStråf

Jag lär nog alltid säga dagis, förskola för mig, är det året jag gick när jag var sex eller sju år, innan riktiga skolan började (första klass).

• Eisa
    Tecken skrev 2009-11-04 12:54:28 följande:
    Men åh vilka dåliga jämförelser. *gäspar*

Säger också dagis.
  • Tant Green
    Molly23 skrev 2009-11-04 18:04:06 följande:
    Min åsikt:Det är ju fortfarande DAGvård för barn - alltså kan det förkortas DAGIS.Underligt nuförtiden när det är så otroligt viktigt att "barn måste få vara barn", att man inte ens får säga nej eller uppfostra dem, men de ska nog börja i nånting som kallas skola när de fyllt 1. Jag får det inte att gå ihop riktigt.
    Vi kan väl kalla det för "DAGlig pedagogik för barn" - förkortat dagis, så borde man inte trampa någon på tårna?
  • ashera

Smeknamn måste ju inte ha någon som helst liknelse med det riktiga namnet. Säger också dagis.

• susannemalmö

Förskola heter det ju för att det numera finns en läroplan. Förskolan är alltså inte längre ett ställe där de bara passar era barn medan ni är på jobbet, det har faktiskt pedagogisk verksamhet där, på riktigt...

Jag tycker att det låter lite småkorkat att säga dagis, hur svårt är det egentligen att lära om? Dessutom har det aldrig någonsin hetat dagis egentligen. Negerboll låter ju inte bara korkat, det är riktigt jävla dumt att säga. Men vi behöver ju inte gå in på det här.

Molly23 skrev 2009-11-04 18:04:06 följande:
    Min åsikt: Det är ju fortfarande DAGvård för barn - alltså kan det förkortas DAGIS. Underligt nuförtiden när det är så otroligt viktigt att "barn måste få vara barn", att man inte ens får säga nej eller uppfostra dem, men de ska nog börja i nånting som kallas skola när de fyllt 1. Jag får det inte att gå ihop riktigt.
  • Molly23

Jag tycker igen att det låter lite småkorkat att säga att 1-åringar går i nånting som kallas skola, samtidigt som alla tycker att barn måste få vara baaarn.

Och om det aldrig egentligen hetat dagis men ändå varit accepterad benämning tidigare så borde det väl duga nu också fast det kallas nånting annat.

• susannemalmö

Det kallas inte skola utan förskola. De där tre bokstäverna innan skola beskriver ju att det är före skolan, inte en regelrätt skola.
    Verksamheten är densamma vare sig du kallar det dagis eller förskola, barnen blir inte mindre barn för att man benämner det med sitt riktiga namn.

Molly23 skrev 2009-11-04 22:44:08 följande:
    Jag tycker igen att det låter lite småkorkat att säga att 1-åringar går i nånting som kallas skola, samtidigt som alla tycker att barn måste få vara baaarn. Och om det aldrig egentligen hetat dagis men ändå varit accepterad benämning tidigare så borde det väl duga nu också fast det kallas nånting annat.
Svar på tråden Dagis