• Malia75

Dagis

Så länge som min sons "dagisfröknar" kallar datorn för DATAN så kommer jag att kalla förskolan för dagis.

För övrigt känns det rätt töntigt att det är så viktigt att dagis inte ska kallas dagis utan förskola.

Det handlar ju inte om att man medvetet vill såra någon, det går ju bara av gammal vana. Precis som att man alltid säger negerboll, inte för att vara rasist utan för att det har kallats så under hela ens uppväxt så det är svårt att ändra.

Men nu för tiden är det viktigt att vara så himla korrekt och duktig ena stunden, bara för att bete sig som ett svin mot sina medmänniskor i en annan situation.

• Svar på tråden Dagis
  • mamlan
    susannemalmö skrev 2009-11-05 13:31:26 följande:
    För att det heter förskola. Det finns inget som heter dagis. De som jobbar där är förskolärare eller förskolepedagoger, inte dagisfröknar. Det är inte konstigt att yrket har så pass låg status när man envisas med att förminska det de gör dagligen genom att kalla det dagis.
    Varför skulle det vara att förminska? Är det fult att ta hand om våra barn på DAGEN när vi arbetar? Där av dagis. Har själv jobbat på dagis, kommer nog alltid att kalla det för det. För mig är det som nu kallas 6-års = förskola.
  • Tecken
    Jossa 79 skrev 2009-11-05 13:42:09 följande:
    Fast på många förskolor kallas all personal för just pedagoger (alltså barnskötarna och förskollärarna - kockerskan får inte vara med i pedagog-klubben ). Sedan om det är rätt eller fel, är en helt annan diskussion...
  • susannemalmö

ja, jag är övertygad om att det är en del i problematiken.
    Vad du ville ha sagt med väckarklockan vet jag inte, det kändes som om det var på ungefär samma nivå som ordet negerboll iaf.

Malia75 skrev 2009-11-05 13:36:17 följande:
    Men menar du verkligen att du tror att det har låg status för att det fortfarande kallas dagis? RRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRING! (Väckarklockan...dags att vakna nu.)
  • 071001

Jossa79, nej jag bara hakade på det där med att de lite äldre ofta är barnskötare för att det inte var samma krav på att utbilda sig till förskollärare förr.

• Malia75

Det måste alltså vara därför lokalvårdare/hygientekniker har så låg lön....för att vi ignoranta människor kallar dem städare!

• susannemalmö

Du är inte utbildad förskolärare va?

mamlan skrev 2009-11-05 13:44:21 följande:
    Varför skulle det vara att förminska? Är det fult att ta hand om våra barn på DAGEN när vi arbetar? Där av dagis. Har själv jobbat på dagis, kommer nog alltid att kalla det för det. För mig är det som nu kallas 6-års = förskola.
  • Malia75
    susannemalmö skrev 2009-11-05 13:45:34 följande:
    ja, jag är övertygad om att det är en del i problematiken.Vad du ville ha sagt med väckarklockan vet jag inte, det kändes som om det var på ungefär samma nivå som ordet negerboll iaf.
    Jag tänkte skoja lite, men det borde jag ju ha kunnat räkna ut med arslet att det inte skulle gå hem hos dig.......
  • susannemalmö

Nä, barnskötare kan också kallas pedagoger.
    Förskolärare måste man dock vara utbildad till på högskolan.

Jossa 79 skrev 2009-11-05 13:42:09 följande:
  • Jossa 79

Snart får man väl inte säga kokerska heller, utan matförberedaren eller nåt annat klipskt.

Men om barnskötare får kallas pedagoger, hoppar inte de "riktiga" pedagogerna i taket då eftersom nån med kortare utbildning och färre högskolepoäng får kallas samma. Ungefär som man skulle kalla en sjuksköterska för läkare...... (om man ska hårddra det)

Tecken skrev 2009-11-05 13:45:04 följande:
    Jossa 79 skrev 2009-11-05 13:42:09 följande: Fast på många förskolor kallas all personal för just pedagoger (alltså barnskötarna och förskollärarna - kockerskan får inte vara med i pedagog-klubben ). Sedan om det är rätt eller fel, är en helt annan diskussion...
  • susannemalmö

Nä, inte min sorts humor precis.
    RRRRRRRRRRRRRRRRRring.

Malia75 skrev 2009-11-05 13:46:51 följande:
    Jag tänkte skoja lite, men det borde jag ju ha kunnat räkna ut med arslet att det inte skulle gå hem hos dig.......
Svar på tråden Dagis