• Malia75

Dagis

Så länge som min sons "dagisfröknar" kallar datorn för DATAN så kommer jag att kalla förskolan för dagis.

För övrigt känns det rätt töntigt att det är så viktigt att dagis inte ska kallas dagis utan förskola.

Det handlar ju inte om att man medvetet vill såra någon, det går ju bara av gammal vana. Precis som att man alltid säger negerboll, inte för att vara rasist utan för att det har kallats så under hela ens uppväxt så det är svårt att ändra.

Men nu för tiden är det viktigt att vara så himla korrekt och duktig ena stunden, bara för att bete sig som ett svin mot sina medmänniskor i en annan situation.

• Svar på tråden Dagis
  • Nippertippan1

Jag säger dagis och kommer förmodligen alltid att göra, kan inte heller förstå varför det är så viktigt för vissa att säga förskola ;)

susannemalmö skrev 2009-11-05 13:23:33 följande:
    men jag kan verkligen inte förstå varför det är så viktigt för många att klamra sig fast vid dagis.Jossa 79 skrev 2009-11-05 13:19:23 följande:
  • susannemalmö

För att det heter förskola. Det finns inget som heter dagis. De som jobbar där är förskolärare eller förskolepedagoger, inte dagisfröknar. Det är inte konstigt att yrket har så pass låg status när man envisas med att förminska det de gör dagligen genom att kalla det dagis.

Nippertippan1 skrev 2009-11-05 13:28:35 följande:
    Jag säger dagis och kommer förmodligen alltid att göra, kan inte heller förstå varför det är så viktigt för vissa att säga förskola ;)
  • Jossa 79

Vi alla har väl olika ord på saker och ting. Min pappa tex säger korgboll om basket, han handlar på B&W och inte på Coop trots att det var över 10 år sen butiken i vår stad bytte namn, vissa säger mammapeng om föräldrapenning, sjuksyster om sjuksköterska, bambatant om skolbespisningspersonal, gymnasielinje om gymnasieprogram, handikappad om någon med funktionshinder, rullstolsbuden istället fär rullstolsburen. Finns många exempel.

Tänk om man skulle gå och märka dessa ord, då skulle man ju inte få göra annat......

En liten tanke bara......

susannemalmö skrev 2009-11-05 13:23:33 följande:
    Ok, det verkar ju lite konstigt. Jag fattar som sagt inte varför man inte kan säga förskola och tycker att just ordet dagis låter lika korkat som t.ex. mellis eller andra snuttifierade ord. Dock betyder inte det att man är korkad för att man använder det. Enligt mig måste man verkligen inte säga förskola, men jag kan verkligen inte förstå varför det är så viktigt för många att klamra sig fast vid dagis. Jossa 79 skrev 2009-11-05 13:19:23 följande:
  • Malia75

Ingen verkar ha läst trådstarten? Jag skrev att man INTE gör det för att såra någon, det går av gammal vana! Precis som jag alltid säger "vi handlade på OBS", trots att det hetat COOP forum länge nu.

Men om ni tror att man säger dagis bara på pin kiv eller för att nervärdera pedagogerna, då får ni väl tro det.......jag är ju ingen PEDAGOG, så jag kanske inte kan förklara så bra.

Sen är det ingen som kommenterat det här med att pedagogerna säger DATA istället för datorn. Är det okej? Hade jag varit på mötet det skrevs om hade jag bara suttit och väntat på att någon pedagog hade sagt data (för det verkar de flesta lite äldre pedagoger tro att det heter), och då hade jag rättat my ass off!

• Nippertippan1

Äh, enbart fjantigt att inte kunna ta det... Tror bestämt att om man jobbar som städerska/städare så heter det hygientekniker eller liknande...antar att du säger det med då.

• 071001

Jag sa inte att vi inte kan säga det, bara att dagis går lättare.

• Jossa 79

Återigen! Bara för att man säger dagis underskattar man ju inte fröknarnas, oj förlåt, pedagogernas arbete. Vi VET att de har en läroplan att följa, vi VET att de inte bara "passar barn". Men det sitter för guds skull inte i ett ORD!

• Gravid2010
    susannemalmö skrev 2009-11-05 13:31:26 följande:
    För att det heter förskola. Det finns inget som heter dagis. De som jobbar där är förskolärare eller förskolepedagoger, inte dagisfröknar. Det är inte konstigt att yrket har så pass låg status när man envisas med att förminska det de gör dagligen genom att kalla det dagis.
    Min sons "dagis" heter *********** daghemsby.. Då känns det befogat att säga Dagis även om det är förskola.
  • Malia75

Jossa 79 skrev 2009-11-05 13:32:12 följande:

Vi alla har väl olika ord på saker och ting. Min pappa tex säger korgboll om basket, han handlar på B&W och inte på Coop trots att det var över 10 år sen butiken i vår stad bytte namn,
    Men! Inte konstigt då att COOP går så dåligt, din pappa förminskar ju butiken när han kallar den för B&W! Folk kan ju tro att det är en liten närlivs med jättetaskigt utbud!
  • 071001

På mitt barns "dagis" får de inte använda "datan" så jag vet inte hur "fröknarna" säger det ordet faktist.

Svar på tråden Dagis