• Malia75

Dagis

Så länge som min sons "dagisfröknar" kallar datorn för DATAN så kommer jag att kalla förskolan för dagis.

För övrigt känns det rätt töntigt att det är så viktigt att dagis inte ska kallas dagis utan förskola.

Det handlar ju inte om att man medvetet vill såra någon, det går ju bara av gammal vana. Precis som att man alltid säger negerboll, inte för att vara rasist utan för att det har kallats så under hela ens uppväxt så det är svårt att ändra.

Men nu för tiden är det viktigt att vara så himla korrekt och duktig ena stunden, bara för att bete sig som ett svin mot sina medmänniskor i en annan situation.

• Svar på tråden Dagis
  • mamlan
    mamlan skrev 2009-11-05 13:44:21 följande:
    Varför skulle det vara att förminska? Är det fult att ta hand om våra barn på DAGEN när vi arbetar? Där av dagis. Har själv jobbat på dagis, kommer nog alltid att kalla det för det. För mig är det som nu kallas 6-års = förskola.
    Tillägg: förskola är som namnet säger, förberedande för skolan, dvs att om man ska vara logisk så borde det vara 6-års som kallades så, för dagis är inte obligatoriskt, även barn som inte gått där kan gå i skolan sedan så är dagis då verkligen förskola, dvs förberedande klass inför skola???
  • Nippertippan1
    susannemalmö skrev 2009-11-05 13:43:36 följande:
    Kunna ta det? Var fick du det ifrån? Men jag förstår inte meningen med att kalla saker för något de inte är. Jag vet inte när jag använde ordet städerska/hygientekniker senast så jag vet inte vad jag skulle säga i det fallet.
    Men du kan juh inte ta att de flesta människor säger "dagis" Sen kan jag nästan svära på att du inte kallar allt vid dess "rätta" namn.
  • susannemalmö

Fast pedagoger utför pedagogisk verksamhet, det gör barnskötarna också.
    Dock är det utbildade förskolärare som ska planera den pedagogiska verksamheten.
    Jossa 79 skrev 2009-11-05 13:47:55 följande:

Snart får man väl inte säga kokerska heller, utan matförberedaren eller nåt annat klipskt. Men om barnskötare får kallas pedagoger, hoppar inte de "riktiga" pedagogerna i taket då eftersom nån med kortare utbildning och färre högskolepoäng får kallas samma. Ungefär som man skulle kalla en sjuksköterska för läkare...... (om man ska hårddra det)
  • susannemalmö

Jadå, jag tar det varje dag. Varför tror du att jag inte kan ta det? För att jag säger vad jag tycker i en tråd på ett debattforum som handlar om just detta?

Nippertippan1 skrev 2009-11-05 13:48:57 följande:
    Men du kan juh inte ta att de flesta människor säger "dagis" Sen kan jag nästan svära på att du inte kallar allt vid dess "rätta" namn.
  • Tecken

Jossa 79 skrev 2009-11-05 13:47:55 följande:

Snart får man väl inte säga kokerska heller, utan matförberedaren eller nåt annat klipskt.Men om barnskötare får kallas pedagoger, hoppar inte de "riktiga" pedagogerna i taket då eftersom nån med kortare utbildning och färre högskolepoäng får kallas samma. Ungefär som man skulle kalla en sjuksköterska för läkare...... (om man ska hårddra det)
    Som sagt, det är en nästa en diskussion för sig. Jag tycker det är märkligt att någon som inte läst pedagogik på högskolenivå kan kallas för pedagog, men det motiveras med att barnskötarna utövar praktisk pedagogik om dagarna.

Nej, jag jobbar inte i förskolans värld.
  • Nippertippan1
    susannemalmö skrev 2009-11-05 13:50:34 följande:
    Jadå, jag tar det varje dag. Varför tror du att jag inte kan ta det? För att jag säger vad jag tycker i en tråd på ett debattforum som handlar om just detta?
    Japp, ungefär så...
  • susannemalmö

Ok, då har du fel.

Nippertippan1 skrev 2009-11-05 13:51:49 följande:
    Japp, ungefär så...
  • mamlan
    susannemalmö skrev 2009-11-05 13:46:33 följande:
    Du är inte utbildad förskolärare va?
    NEj, jag är barnskötare. Men hade kollegor som var förskolärare men ingen av dem kände sig då nedvärderade av att jobba på "dagis", kan fortfarande inte se det fula i ordet dagis varesig man är barnskötare eller förskollärare??
  • mamlan
    susannemalmö skrev 2009-11-05 13:46:33 följande:
    Du är inte utbildad förskolärare va?
    NEj, jag är barnskötare. Men hade kollegor som var förskolärare men ingen av dem kände sig då nedvärderade av att jobba på "dagis", kan fortfarande inte se det fula i ordet dagis varesig man är barnskötare eller förskollärare??
  • Lindispindis84

Åh suck.
    Jag har inte läst igenom tråden men varför får man inte säga dagis??
    Är det nedvärderande? Är det någon ny stjärna som kommit på att det låter fult att säga dagis?
    Jag blir så trött.

Jag säger dagis och kommer alltid säga dagis. Min sons fröknar säger till och med dagis.

Ja, det är ett i-landsproblem, verkligen.
    Om man blir upprörd över sådana saker.

Jisses.

Svar på tråden Dagis