Vart köper man en kattfälla??
ja precis som överkriften säger...
ja precis som överkriften säger...
Lag (1943:459) om tillsyn över hundar och katter
[Fakta & Historik]
1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.
I jaktlagen (1987:259) finns särskilda bestämmelser om vad som skall iakttas för att hindra hundar från att driva eller förfölja vilt. Lag (1987:260).
7 § En katt som med skäl kan antas vara övergiven eller förvildad, får dödas av jakträttshavaren eller av någon som företräder denne. Inom tätbebyggt område krävs dock tillstånd av polismyndigheten. Lag (1987:260).
8 § Den som med uppsåt eller av oaktsamhet bryter mot 2 §, 3 § tredje stycket andra meningen eller 7 § andra meningen eller mot beslut som har meddelats med stöd av 3 § första stycket, döms till böter.
Den som försummar att lämna underrättelse enligt 4 § första stycket döms till penningböter. Lag (1991:261).
Alltså är det, med polisens tillåtelse, tillåtet att skjuta katten, om ägaren inte tar hand om den ordentligt.
Men att ta lagen i egna händer, TS, är inte bra. Kör via rätt instanser istället. Lyssnar inte kattägaren så får h*n skylla sig själv.
Återigen vi HAR pratat med grannarna dom säger bara att katterna får gå vart dom vill.
Dom HAR fått varningar och nonchalerar dom .
Vi HAR provat med allt fråbn vatten till gud vet vad och det funkar INTE.
Jag vill INTE ha katter inne i mitt hus och jag är INTE en känsklokall och elak människa för det.
Jag tycker att man har rätt som person att slippa ha andras djur inne i huset, lika lite som ni vill ha okända folk i erat hus.
Eller vänta, vissa kanske tycker det är ok att en främmande människa går in i erat hus.
å förlåt glömde att man inte får klanka på dessa kära katter eller hundarna för dom får göra presic som dom vill, dom är ju guds skapelse.
Så ni katt älskare som bara är här inne för att tala om hur elak man är för man INTE vill ha dom i huset.
Hitta en annan tråd på fl som passar bättre
Om du bor i en bostadsrättsförening, kan de göra som hos oss: att sätta upp lappar i alla portar att lösa katter inte accepteras inom området. Kanske är nåt? Själv vägrar vår katt att gå ut, som tur är
Det är väl en viss skillnad pa att inte vilja ha dem i huset och att ta död pa dem.
Det är inte elakt att inte vilja ha dem i huset, det är föstaerligt.
Det är elakt att ta död pa dem!
RadixLecti välkommen har saknat dej *L*
ja ska ringa kommun jägareni gen dom har fätt klagaomål innan men det har inte hjälpt.
kan tillägga att dom har varit inne i garaget och pissat i min mans pv56 och repat lacken på taket.
vad tror ni katt älskare är han lycklig??
Inte vilken bil som helst, utan en (snart) veteranbil? Nä, tror inte han är på det bästa av humör.
Men som sagt, ta INTE lagen i egna händer.
Kattägaren har ett lagligt ansvar, se till att h*n lever upp till det.
vart nånstans står det att JAG ska döda dom *l*
antar du själv ts inte är kommunens jägare?
RadixLecti Nä just det