JULGODIS!
Har inte hittat någon tråd för julgodisbak ännu i år?
Har jag missat den eller har det bara inte startats någon?
Om inte annat så kommer det en tråd här!
Fyll på med era smaskigaste recept och andra tips och idéer!
Har inte hittat någon tråd för julgodisbak ännu i år?
Har jag missat den eller har det bara inte startats någon?
Om inte annat så kommer det en tråd här!
Fyll på med era smaskigaste recept och andra tips och idéer!
Hej alla!
Är det någon som har förslag på vad man kan göra för godis som ska vara i papper? har köpt godisfolie på panduro och planerar att göra mozartkulor men vill göra nån sort mer.
ingen som vet ngt om fudgen man vispar medans kola är varm..??? den är ju sååå god
Jag har ett recept på fudge som man vispar. Den är verkligen dö-god. Återkommer senare ikväll med recept för jag ska iväg och träna nu.
Härlig tråd!!!
gud vad gott allt låter!!!
va gott allt detta låter ska testa några recept i helgen.
Leilas Rocky road gick som smör i solsken förra året, så den MÅSTE jag göra igen i år!
Kaneltryffel med kardemumma
1 kanelstång
1 tsk kardemummakärnor
1,5 dl vispgrädde
1 tsk honung
350g mjölkchoklad
Hackad flagad mandel
Börja med att krossa kaneltången och kardemummafröna i en mortel ganska fint. Koka upp grädden, honungen, kanelen och kardemumman i en kastrull. När den har kokat upp dra av den från plattan och låt alla stå och dra ca 15 minuter. Hacka under tiden 200 gram av chokladen fint och lägg i en bunke. Koka upp gräddblandningen igen och sila sedan ner den över chokladen. Rör om i chokladen tills den har smält och blivit till en slät smet. Låt den svalna och sedan kallna i kylskåpet. När den är ordentligt kall så forma små kulor av tryffeln med ett kuljärn eller med två teskedar.
Smält sedan restan av shokladen i microugnen eller i ett vattenbad.
Doppa varje kula i den smälta chokladen och sprid över lite av de hackade madelflanen ovanpå tryffeln. Förvara tryfflen i kylskåpet tills den ska avnjutas.
Tryffel med nougat, mandelmassa och vit choklad
Recept till cirka 32 stycken
300 gram nougat
300 g mandelmassa
200 g vit choklad
1,5 dl grädde
2 dl kokosflingor
1 msk florsocker
Skär nougat i 32 lika stora bitar. Forma dem till kulor. Ställ i kylen. Skär mandelmassa i två bitar. Tryck ut till avlånga plattor med fingrarna. Kavla ut mellan plastfolie. Ta bort folie och skär i rutor (obs 16 på varje). Slå in nougatkulor i mandelmass-rutorna. Ställ i kylen. Blanda kokosflingor med en matsked vatten och en matsked florsocker i en långpanna. Rosta i ugnen tills de fått färg. Låt svalna. Dela vit choklad i bitar och späd med grädde. Smält under omrörning i vattenbad eller mikro på medeleffekt. Ta en provsticka eller tandpetare och stick i kulorna, doppa dem i chokladen, rulla dem i kokosflingor och lägg upp på bakplåtspapper.