• cid

JULGODIS!

Har inte hittat någon tråd för julgodisbak ännu i år?
    Har jag missat den eller har det bara inte startats någon?
    Om inte annat så kommer det en tråd här!
    Fyll på med era smaskigaste recept och andra tips och idéer!

• Svar på tråden JULGODIS!
  • Miss Obsessive

Snickers är ju farligt gott att göra också..

Snickers

Ingredienser

1 dl socker
    2 dl ljus sirap
    1 burk jordnötssmör med bitar
    1 tsk vaniljsocker
    1 dl cocos
    10 dl Rice crisps eller Cornflakes
    2 kakor ljus choklad (=400 g)

Blanda jordnötssmör, socker och sirap i en stor kastrull och värm till rn tjock flytande massa.
    Tag av kastrullen, blanda i vaniljsocker, cocos och rice crisp/cornflakes.
    Bred och tryck ut smeten på en plåt med bakplåtspapper på.
    Smält chokladen och bred över kakan.
    Ställ i kylskåpet 25-30 minuter.
    Skär i rutor, och frys eventuellt in.

TIPS: Det går även finfint att använda puffat ris ist rice crisp eller cornflakes =)

• maddan86

jag har gjort för hundra år sedan något som var rent utsagt SKIITGOTT det var fudge man gjorde typ som en vanlig kolasmet med lite kakao i och sen när den var klar så vispa man den med elvisp varm alltså så det blev så där som fudge men har ej receptet längre någon som vet kanske?

• Greger

Gör vanliga chokladbollar men byt ut kaffet mot glögg.

Jättegott och juligt

• LillaMi81

Jag delar med mig av några av mina favoriter!

Leilas rocky road
    12 bitar

600 g mörk kvalitetschoklad 70 %
    2 påsar dumlekola
    2 nävar mini marshmallows
    3 dl salta jordnötter
    1 dl skalade pistagenötter

1. Smält chokladen på låg värme i vattenbad.

2. Blanda samtliga ingredienser.

3. Fyll smeten i en plåt, cirka 3 cm tjock och låt stelna i kylskåp.

4. När kakan har stelnat, skär upp den i stänger.

Jag använde hälften mörk choklad och hälften mjölkchoklad eftersom jag inte riktigt gillar den intensiva smak det blir med bara mörk choklad. Sen skar jag dem i rätt små bitar istället för stora stänger som hon skriver i receptet. Då blir det mer godis istället för kakor tycker jag. Jag tror det blev ca 40 bitar!

Hasselnötspraliner "baci"
    20 stycken

150 g mörk choklad
    1 dl hasselnötter
    100 g Nutella

Du behöver 20 små formar av aluminiumfolie.

Smält hälften av chokladen. Skeda lite choklad i formarna, en i taget och vicka runt chokladen i formen så att den täcker sidorna (använd en liten pensel).

Ställ formarna kallt en stund. Rosta hasselnötterna i en torr stekpanna. Låt dem svalna och gnugga dem mellan händerna eller i en kökshandduk så att du får bort skalet. Ta undan 20 nötter och hacka resten fint.

Smält Nutella i vattenbad. Blanda ner de hackade nötterna i Nutellan.

Klicka Nutella i formarna och peta ner en nöt i mitten. Ställ pralinerna att stelna i rumstemperatur i cirka en timme.

Smält resten av chokladen, låt den svalna. Skeda chokladen över pralinerna.

Låt stelna helt innan du försiktigt lossar folieformarna.

Förvara svalt eller i kylskåp.

Tar lite tid att göra men är inte särskilt svårt. Jag lät pralinerna vara kvar i formarna istället för att lossa dem.

• kokos

Någon som har receptet på MARABOUFUDGE??? Kan inte hitta det.... Och det var såååå gott!

• LillaMi81

Är det detta recept? Har inte provat det själv.

Maraboufudge

3 dl vispgrädde
    3 dl socker
    1 dl sirap
    50 g smör
    2 msk honung
    100 g marabou choklad (mörk eller mjölk)

Blanda grädde, socker och sirap i en tjockbottnad kastrull, låt koka tills temperaturen är 120 grader.

Rör i smör och honung och låt koka ytterligare 2 minuter.

Finhacka chokladen. Ta kastrullen från värmen och rör ner chokladen och rör tills den smält.

Klä en form ca 20x25 med smörpapper och häll ner smeten. Låt svalna och skär sedan i bitar.

• kokos
    LillaMi81 skrev 2009-11-17 09:12:10 följande:
    Är det detta recept? Har inte provat det själv.Maraboufudge3 dl vispgrädde3 dl socker1 dl sirap50 g smör2 msk honung100 g marabou choklad (mörk eller mjölk)Blanda grädde, socker och sirap i en tjockbottnad kastrull, låt koka tills temperaturen är 120 grader. Rör i smör och honung och låt koka ytterligare 2 minuter. Finhacka chokladen. Ta kastrullen från värmen och rör ner chokladen och rör tills den smält.Klä en form ca 20x25 med smörpapper och häll ner smeten. Låt svalna och skär sedan i bitar.
    Minns inte att jag hade honung i.... Men det kanske jag hade är ju ett år sedan
    jag kan starkt rekommendera iallafall för det är supergott!
  • Hemlig76

Jordnöttstopp:

Hacka 2 dl jordnötter, blanda med 100g smält blockchoklad och 100g jordnötssmör. Klicka upp i små formar, låt stå kallt.

• Hemlig76

Randig ischoklad:

Ingredienser
    150g ljus blockchoklad
    150g vit blockchoklad
    100g kokosfett

Gör så här
    1 Smält chokladen var för sig och blanda med 50g kokosfett.
    2 Fyll knäckformar till hälften med den ljusa chokladen, låt stelna, fyll på med den vita chokladen.

Svar på tråden JULGODIS!