• cid

JULGODIS!

Har inte hittat någon tråd för julgodisbak ännu i år?
    Har jag missat den eller har det bara inte startats någon?
    Om inte annat så kommer det en tråd här!
    Fyll på med era smaskigaste recept och andra tips och idéer!

• Svar på tråden JULGODIS!
  • mrsIce

Bountykulor såklart!!!

100 g kokosflingor
    2 dl florsocker
    3 msk smör
    3 msk grädde
    100 g mjölkchoklad

- Blanda kokosen med florsockret.
    - Smält smöret och blanda med grädden.
    - Rör ner i kokosen och florsockret och blanda till en smet.
    - Rulla till små bollar och lägg på ett bakplåtspapper. Ställ kallt att stelna lite.
    - Smält chokladen och doppa bollarna, lägg tillbaka på bakplåtspappret. Ställ kallt.

frestelser.blogspot.com/2008/12/bounty.html

• Snuttjulla

0,5 msk smör
    2,5 dl florsocker
    1 msk mjölk
    10 droppar pepparmintsarom
    + 100 g mörk choklad att doppa i, ev silverkulor och vit choklad.
    Detta är ett enkelt sätt att göra mintkyssar. Om du inte orkar doppa hela mintplattan i choklad kan du bara klicka en liten chokladprick på så har du mintkyssar! Satsen är ganska liten, men det är bara att dubblera den när du blivit van.
    1. Smält smöret i en mikrosäker bunke. Rör ner florsocker, mjölk och pepparmintarom och blanda ihop till en tjock smet.
    2. Mikra smeten på full effekt ca 10 sekunder och rör sedan om. Mikra ytterligare ca 15 sekunder tills smeten blivit lös och smidig. Har du ingen mikro kan du värma smeten över vattenbad. Klicka ut smeten till små rundlar på bakplåtspapper. Om smeten i bunken börjar svalna och stelna är det bara att mikra den några sekunder tills den blir smidig och lättarbetad igen. Låt mintgodisarna stelna minst 30 min i rumstemperatur.
    3. Smält chokladen i mikron eller över vattenbad. Doppa mintbitarna i chokladen och lägg tillbaka dem på bakplåtspapperet. Dekorera eventuellt med silverkulor innan chokladen stelnar. Låt stelna i kylen och ringla eventuellt över lite smält vit choklad som dekor. Förvara kallt.

• Smurfan 81
    LillaMi81 skrev 2009-11-17 09:12:10 följande:
    Är det detta recept? Har inte provat det själv. Maraboufudge 3 dl vispgrädde 3 dl socker 1 dl sirap 50 g smör 2 msk honung 100 g marabou choklad (mörk eller mjölk) Blanda grädde, socker och sirap i en tjockbottnad kastrull, låt koka tills temperaturen är 120 grader. Rör i smör och honung och låt koka ytterligare 2 minuter. Finhacka chokladen. Ta kastrullen från värmen och rör ner chokladen och rör tills den smält. Klä en form ca 20x25 med smörpapper och häll ner smeten. Låt svalna och skär sedan i bitar.
    Blir den fudgen fast? den fudge jag gjort hittills blir ganska lös och går inte direkt att skära i bitar itan jag har fått hälla det i ischokladformar... känns inte så kul...
  • Smurfan 81

Nu har jag läst lite mer och såg att du inte hade gjort den än sdjälv, då är det ju svårt att veta om den blir fast! Sen hittade jag det på Kryddburken och det ser ju väldigt bra ut! Ska absolut testas!

• MikaelaOchEricaQudijo

mitt tips är enkla mozartkulor. en klockren hit som är så enkla att göra att vi har gjort det till tradition att göra varje jul.helt perfekta för barnen att hjälpa till med också för dom är så simpla.reaktionerna på dom har varit att vi köpt dom på kondotori,för slutresultatet blir riktigt proffsigt.

250 gram mjuk nougat
    250 gram mandelmassa
    200 gram mörk blockchoklad
    valnötter

Skär nougaten i små bitar,cirka 1x1 cm. Knåda mandelmassan och rulla den till en korv. Skär 0,5 cm tjocka skivor. Forma mandelmassan runt nougaten och rulla till bollar. Smält chokladen i vattenbad och doppa kulorna. Toppa med lite krossade valnötter.

detta är receptet jag har,men jag följer inte måtten exakt,det är ju bara att lägga i så mycket nougat man vill ha beroende på hur stora man vill ha kulorna. hoppas ni gillar det,det är en apsolut hit att ge bort!

• LillaMi81

Något jag alltid gjorde tidigare om jularna och som är väldigt enkelt att göra med barnen är att smälta och blanda hälften mörk choklad och hälften mjuk nougat och sen röra ner hackad eller flisad mandel (skållad). Sen fyller man i ischokladformar. Jag kallade dem som barn för något så fantasifullt som mandelchokladnougat!

• Abrakadabra

Jag gjorde maraboufudgen (med mörk choklad) i går kväll, mmmmm
    Planerar även att testa lingonkolan, men kommer att ta röda vinbär istället för lingon. Får se hur det går.

Svar på tråden JULGODIS!