• cid

JULGODIS!

Har inte hittat någon tråd för julgodisbak ännu i år?
    Har jag missat den eller har det bara inte startats någon?
    Om inte annat så kommer det en tråd här!
    Fyll på med era smaskigaste recept och andra tips och idéer!

• Svar på tråden JULGODIS!
  • beadis
    zatziki skrev 2009-11-27 09:03:16 följande:
    ja det var gott. min blev lite grynig dock. den stod framme hela natten tyvärr. men den smakade fin fint. :)
    Huvudsaken är att det smakar gott
  • emelieB

blev fyra sorters julgodis idag maraboufudge, "marknadsnougat", rocky road i formar och jordnötstoppar! ska ge mig på några mer sorter senare..
    hur länge ska den franska nougaten koka? har ingen termometer.. går det ändå? eller kanske bör skaffa en imöra?

• march
    emelieB skrev 2009-11-27 16:08:00 följande:
    blev fyra sorters julgodis idag maraboufudge, "marknadsnougat", rocky road i formar och jordnötstoppar! ska ge mig på några mer sorter senare.. hur länge ska den franska nougaten koka? har ingen termometer.. går det ändå? eller kanske bör skaffa en imöra?
    Hur blev maraboufudgen?? Ska nog ge mig på den, så snart jag mår bra.
  • Abrakadabra

Enligt det recept jag har (ser ut att vara samma som zatzikis) så ska nougatsmeten koka ungefär en timme. Om du droppar lite smet i kallt vatten ska den gå att bryta sönder men ändå vara lite seg.

blev fyra sorters julgodis idag maraboufudge, "marknadsnougat", rocky road i formar och jordnötstoppar! ska ge mig på några mer sorter senare.. hur länge ska den franska nougaten koka? har ingen termometer.. går det ändå? eller kanske bör skaffa en imöra?
  • Zafiren
    EKJ76 skrev 2009-11-26 20:04:30 följande:
    Det klart, det är nog lättare. Fast jag hävdar att typ hjärtformade isbitsformar vore snyggare. Så det så!
    Ett tips annars: Icas egna ischokladformar är större en vanliga ischokladformar och dessutom är dom hjärtformade
  • Zafiren
    Zafiren skrev 2009-11-27 19:12:16 följande:
    Ett tips annars: Icas egna ischokladformar är större en vanliga ischokladformar och dessutom är dom hjärtformade
    Och nästa gång ska jag läsa tråden lite noggrannare. Du fick ju samma tips tidigare
  • MajasMat
    Jag skulle inte koka den utan termometer. det är bara sockerlagen som kokas och det går väldigt snabbt på slutet så det blir fort bränt om man inte har koll på tempraturen. tyvärr. jag skulle inte göra det som sagt.
  • Jloow

Nu har jag gjort risbräck till i jul.. Super enkelt och huuur gott som helst..
    Recept finns på: weloow.se/johanna

Någon dag i nästa vecka (dvs måndag eller tisdag sen har jag ju inte tid mer.. Eftersom bebis kommer på onsdag ) blir det nog en ny sats fast med jordnötter i istället..... mm.. *mums*

• gittan90

Nu har jag gjort chili och saffrantryfflar, bananfudge och mariannetryfflar. Mums! Tack tack

Svar på tråden JULGODIS!