• cid

JULGODIS!

Har inte hittat någon tråd för julgodisbak ännu i år?
    Har jag missat den eller har det bara inte startats någon?
    Om inte annat så kommer det en tråd här!
    Fyll på med era smaskigaste recept och andra tips och idéer!

• Svar på tråden JULGODIS!
  • sweetyz

Pepparkakskola

ca 35 st

Ingredienser
    1 dl vispgrädde
    1/2 dl Ljus Sirap
    1/2 dl Strösocker
    1 tsk pepparkakskrydda
    folie

Gör så här
    1. Blanda vispgrädde, sirap, strösocker och pepparkakskrydda i en stor glasskål. Sätt in i mikron på full effekt (700 W) i 5 minuter. Rör om och koka ytterligare i 2 minuter på full effekt.

2. Häll upp smeten på ett smort folieark. Låt pepparkaksknäcken svalna. Klipp i bitar och slå in i papper.

• Kryddburken

Nigellas Pistage Fudge!

Oj oj oj, så vansinnigt gott!
    Härlig, krämig smak av kladdkaka & mörk choklad, krispiga pistagenötter och precis perfekt konsistens på fudgen! Fyra ingredienser, bl a. en burk kondenserad mjölk! Prova detta om ni inte gjort! 3 minuter, lätt som en plätt!

Recept + bilder här :
    kryddburken.se/2009/11/24/nigellas-fudge-med-pistagenotter/

• tjolahopp81
    mrsIce skrev 2009-11-23 12:38:05 följande:
    Bountykulor såklart!!! 100 g kokosflingor 2 dl florsocker 3 msk smör 3 msk grädde 100 g mjölkchoklad - Blanda kokosen med florsockret. - Smält smöret och blanda med grädden. - Rör ner i kokosen och florsockret och blanda till en smet. - Rulla till små bollar och lägg på ett bakplåtspapper. Ställ kallt att stelna lite. - Smält chokladen och doppa bollarna, lägg tillbaka på bakplåtspappret. Ställ kallt. frestelser.blogspot.com/2008/12/bounty.html
    det där lät riktigt gott, är de mjuka inuti?
  • Nöjd
    LillaMi81 skrev 2009-11-24 09:19:38 följande:
    Något jag alltid gjorde tidigare om jularna och som är väldigt enkelt att göra med barnen är att smälta och blanda hälften mörk choklad och hälften mjuk nougat och sen röra ner hackad eller flisad mandel (skållad). Sen fyller man i ischokladformar. Jag kallade dem som barn för något så fantasifullt som mandelchokladnougat!
    Ja, det här är gott. Jag brukar blanda i rispuffar och russin också.
    Istället för att hälla i formar så fyller jag en bakplåtspapperklädd form och skär/bryter sen i bitar. Jättegott och lätt.
  • Snuttjulla

jag måste bara säga att jag gjorde kokosbitarna från julgodis.se och oj, då god smeten är... de väntar fortfarande på att bli täckta med choklad, men snart kommer det nog inte finnas så mycket kvar att täcka...

• mrsIce
    tjolahopp81 skrev 2009-11-24 18:01:03 följande:
    det där lät riktigt gott, är de mjuka inuti?
    De är som bounty, hårdare om de står i kylen och ganska lösa om de står framme
  • carro 81

Åh vilka goda recept, den här tråden måste jag följa! Vissa godissorter har jag samma från år till år och sedan några nyheter så förhoppningsvis hittar jag några här.
    Hur länge står sig godiset egentligen? Jag skulle gärna börja i god tid men är rädd att det hinner bli dåligt till julafton.

• beadis

Någon som har recept på Fransk Nougat..sån där man kan köpa, vit till färgen med nötter i....?

Svar på tråden JULGODIS!