• cid

JULGODIS!

Har inte hittat någon tråd för julgodisbak ännu i år?
    Har jag missat den eller har det bara inte startats någon?
    Om inte annat så kommer det en tråd här!
    Fyll på med era smaskigaste recept och andra tips och idéer!

• Svar på tråden JULGODIS!
  • SofiaO
    lisakarin skrev 2010-11-27 15:08:07 följande:
    Jag har en liten fråga... Jag tänkte göra  några olika sorters tryllfel, mozartkulor och fudge men håller de sig till mellandagarna om man gör dem redan nu eller är de för gamla då? Jag brukar bara göra knäck och kola så därför är jag lite osäker på detta.
    En kompis till mig brukar lägga allt godis i frysen. Då bör det ju hålla sig ett rätt bra tag, tänker jag..?

Tryffel har jag förvarat i frysen med mycket bra resultat
  • Pigelinen

Hum, min chokladkola blev fudge... inte vad jag hade tänkt mig, vad har ajg gjort för fel? Följde receptet till punkt o pricka...

Det som sägs på familjeliv stannar här!!!
  • SofiaO
    Pigelinen skrev 2010-11-28 18:50:35 följande:
    Hum, min chokladkola blev fudge... inte vad jag hade tänkt mig, vad har ajg gjort för fel? Följde receptet till punkt o pricka...
    Du rörde nog för mycket i den. Då bildas sockerkristaller, som gör kolan mer fudgeaktig än seg.
  • neenoo
    SofiaO skrev 2010-11-27 16:35:28 följande:
    En kompis till mig brukar lägga allt godis i frysen. Då bör det ju hålla sig ett rätt bra tag, tänker jag..?

Tryffel har jag förvarat i frysen med mycket bra resultat
    Man ska nog dock akta sig för att frysa choklad, den gillar inte kylan. den ska helst förvaras i vinkyl eller sval.
  • neenoo

Idag blev det saffranstryfflar, trillingnötter, rocky road fudge, wienernougat och mozartkulor.
    mums!

• SofiaO
    neenoo skrev 2010-11-28 22:21:45 följande:
    Man ska nog dock akta sig för att frysa choklad, den gillar inte kylan. den ska helst förvaras i vinkyl eller sval.
    Ja, så är det nog. Du har rätt.
    Men det absolut godaste som finns är ju stenhård Marabou mjölkchoklad med ett glas iskall mjölk! *haha*

Har själv endast fryst tryffel och den blev faktiskt bra Jag lovar.

Man kan ju testa med en och se hur den blir. Blir det tokigt, så får man väl offra sig att äta upp de andra och göra nytt godis närmare jul...
  • evelayna

Någon som har nåt bra recept på tryffel? lät gott nu när jag läste om de :)

• lisakarin

tack för era svar. verkar som om jag får vänta lite med att göra mitt julgodis... då finns ju inte heller risken att det är uppätet till jul Glad

• SofiaO
    evelayna skrev 2010-11-28 22:32:55 följande:
    Någon som har nåt bra recept på tryffel? lät gott nu när jag läste om de :)
    Du ser ett i inlägg 642
  • evelayna
    SofiaO skrev 2010-11-28 22:35:36 följande:
    Du ser ett i inlägg 642
    hur kunde jag missa de :P haha tackar :)
Svar på tråden JULGODIS!