JULGODIS!
Har inte hittat någon tråd för julgodisbak ännu i år?
Har jag missat den eller har det bara inte startats någon?
Om inte annat så kommer det en tråd här!
Fyll på med era smaskigaste recept och andra tips och idéer!
Har inte hittat någon tråd för julgodisbak ännu i år?
Har jag missat den eller har det bara inte startats någon?
Om inte annat så kommer det en tråd här!
Fyll på med era smaskigaste recept och andra tips och idéer!
här blir det mycket gott i jul
lägger i favoriter
En massa gott i tråden!
Själv har jag hunnitmed en hel del godisbak under dessa två helger i december.
Jag bara måste dela med mig av ett lyckat godisexperiment!
Gjorde dessa från Kryddburken (Nigellas recept) otroligt goda och enkla fudge. Väldigt beroendeframkallande
Så iallafall, mitt experiment då...Jag följde receptet i mått, men istället för mörk choklad bandade jag hälften ljus och hälften mörk, jag bytte ut smöret mot jordnötssmör och pistagenötterna mot jordnötter.
MUMS! De blev såå goda. Är jättenöjd med receptet.
150 g av vardera mörk och ljus choklad.
1 brk kondenserad mjölk
(bryt ner chokladen i en kastrul och häll på mjölken, rör runt tills det smält ihop OBS! svag värme)
ca 3/4 dl jordnötssmör
(ta kastrullen av värmen och rör ordentligt ner jordnötssmöret)
ca 150 g jordnötter
(rör ner jordnötter, stjälp upp i en bakplåtspappersklädd form ca 15x25, låt svalna och ställ in i kylen i ett par timmar. Skär upp i lagom bitar)
NJUT!
tänkte prova göra marknadsnougaten nu, men en fråga, blir den stenhård eller mer som fugde i konsistensen när den är klar? Har jag fattat det rätt om att jag måste vara snabb, för den stelnar foooort!?
Frågar igen & hoppas någon vet....
Funderar lite på Pepparkakskladdkakan på sidan 59, visst borde det fungera med pepparkaksksryddor? Isf hur mycket tror ni det ska vara i 2msk? Mer/mindre? Ska det fortfarande vara kanel i om jag använder pepparkakskryddor?
Gjorde saffransbiscotti igår och de var så goda så det räcker nog inte länge alls
.
ja blir galen på mig sjävl har massa godis kvar att baka (har gjort snickerskaka och winernougat) har allt in handlat.. ja måste bara ta tag i de nu imorrn...