• cid

JULGODIS!

Har inte hittat någon tråd för julgodisbak ännu i år?
    Har jag missat den eller har det bara inte startats någon?
    Om inte annat så kommer det en tråd här!
    Fyll på med era smaskigaste recept och andra tips och idéer!

• Svar på tråden JULGODIS!
  • SofiaO
    prickiga skrev 2010-11-23 22:08:17 följande:
    Jag tror det är nån kapsel eller nåt, som sitter runt kardemummafröna(?), och den är grön. Fast nu gissar jag. Får googla på det (:
    Aha.... Ja, google är bra
    Återkom gärna med länk om du hittar något!
  • SofiaO
    Susyloo skrev 2010-11-24 07:14:08 följande:
    Ville bara slänga in att jag just köpte hel kardemumma och den var grön!
    Ok
    Men smakar den så värst mycket om det inte är krossad/malen...?
  • prickiga
    Susyloo skrev 2010-11-24 07:14:08 följande:
    Ville bara slänga in att jag just köpte hel kardemumma och den var grön!
    Köpte du i vanlig affär? Jag letade som hastigast igår, men hittade ej (på ica).
  • Susyloo

Alltså jag tror inte man äter den hel, utan mortlar den själv till önskad "finhet".
    Jag ville ha för att kunna använda när man kokar lag och liknande.

Nej jag hittade heller inte i mataffären, det var faktiskt på Granit jag hittade, i lösvikt.
    Skulle tro att en del butiker med utländsk mat har hel kardemumma (och massa andra spännande kryddor)
    till bättre pris! 

• sandrachristofer
    littlemisstrouble skrev 2010-11-23 14:30:24 följande:
    hmm grundrecept blir bra tror jag
    oj jag har väldigt många men här é ett.
    ca 40 st
    1 1/2 dl grädde
    100 g smör
    300 g mörk choklad

smaksättning ungefär 2 msk konjak, likör eller whisky.....

koka grädde och smör, rör under tiden så smöret smälter. Ta av den från spisen, bryt ner chokladen i grädden låt den smälta rör sen i smaksättningen. Låt den stelna i kylen ca 1 timme och sen kan du forma den och rulla den i något valfritt. riven choklad,kokos,kakao,florsocker....

Vill du ha tips på andra smaksättningar så har jag det med... har en pepparkastryffel som är heeelt underbar
  • littlemisstrouble
    sandrachristofer skrev 2010-11-24 12:04:20 följande:
    ca 40 st
    1 1/2 dl grädde
    100 g smör
    300 g mörk choklad

koka grädde och smör, rör under tiden så smöret smälter. Ta av den från spisen, bryt ner chokladen i grädden låt den smälta rör sen i smaksättningen. Låt den stelna i kylen ca 1 timme och sen kan du forma den och rulla den i något valfritt. riven choklad,kokos,kakao,florsocker....

Vill du ha tips på andra smaksättningar så har jag det med... har en pepparkastryffel som är heeelt underbar
    tackar
    Planering är a och o......
  • prickiga
    Susyloo skrev 2010-11-24 11:39:34 följande:
    Alltså jag tror inte man äter den hel, utan mortlar den själv till önskad "finhet".
    Jag ville ha för att kunna använda när man kokar lag och liknande.

Nej jag hittade heller inte i mataffären, det var faktiskt på Granit jag hittade, i lösvikt.
    Skulle tro att en del butiker med utländsk mat har hel kardemumma (och massa andra spännande kryddor)
    till bättre pris! 
    Åh, tack så mycket för tipset! Då vet jag en som kilar in på Granit imorgon!
  • Snuttjulla
    sandrachristofer skrev 2010-11-24 12:04:20 följande:
    ca 40 st
    1 1/2 dl grädde
    100 g smör
    300 g mörk choklad

Jag vill gärna ha den med pepparkaks-smak. Äär det bara att tillsätta pepperkakskrydda?
  • lisakarin

Jag har en liten fråga... Jag tänkte göra  några olika sorters tryllfel, mozartkulor och fudge men håller de sig till mellandagarna om man gör dem redan nu eller är de för gamla då? Jag brukar bara göra knäck och kola så därför är jag lite osäker på detta.

Svar på tråden JULGODIS!