• cid

JULGODIS!

Har inte hittat någon tråd för julgodisbak ännu i år?
    Har jag missat den eller har det bara inte startats någon?
    Om inte annat så kommer det en tråd här!
    Fyll på med era smaskigaste recept och andra tips och idéer!

• Svar på tråden JULGODIS!
  • höstäpple

Mycket möjligt att ni fått frågan redan men det är lite för många sidor att läsa igenom!

Hur länge håller sig julgodis t.ex mozartkulor, bountybollar, rockyroad, polkabräck i kylen?

Tänkte göra burkar att ge bort, har gjort det tidigare men inte hittat något bra sätt att vira
    in de runda godisarna. Har blivit en bit cellofan med snöre runt. Någon som har bättre tips?
    Tänkte använda färgad folie till de fyrkantiga! Vore skoj med något annat till de runda!

Tack på förhand!

• thezsan

snuttjulla; gå in på recept.nu och sen leilas rocky road..enkelt och supergott recept!!

• nuelleraldrig

gjorde fudge för nåt år sen efter ett recept i nån mamma/väntabarn tidining. Det var från Fazer med deras mörka choklad samt kondenserad mjölk o hasselnötter. NÅn som vet vad jag menar och har det receptet?? de var så sjukt himelskt goda o jag har letat o letat men hittar det inte...  :(

• mrsIce
    nuelleraldrig skrev 2010-12-06 13:21:57 följande:
    gjorde fudge för nåt år sen efter ett recept i nån mamma/väntabarn tidining. Det var från Fazer med deras mörka choklad samt kondenserad mjölk o hasselnötter. NÅn som vet vad jag menar och har det receptet?? de var så sjukt himelskt goda o jag har letat o letat men hittar det inte...  :(
    Kan det vara ngt liknande det här?
    http://getiton.blogg.se/2009/december/rocky-road-fudge.html#comment
  • vackert udda
    Pigelinen skrev 2010-12-04 12:28:05 följande:

Världens enklaste godis... MOZARTKULOR...
    Jag använder mig av smaksatt marsipan (jordgubb och päron) men man kan självklart köra neutral... en en bit nougat i mitten, rulla och sen doppa i mörk choklad. Jag hade lite blommor o snöflingeströssel som jag satte på innan chokladen stelnade...

Har även gjort brända mandlar också jättenekelt... skrev receptet här för några sidor sen... Sen brukar vi göra glöggbollar, chokladbollar som man byter kaffet mot glögg.... Jag gillar enkelt godis!!!!
    Oj vilka fina mozartkulor! Måste bara fråga, hur sjutton får man chokladen sådär jämn och slät? Här hemma brukar det bli ganska... ehm... kletigt Tungan ute
    ♥ Vår älskade lilla tjej har BF Julafton 2010 ♥
  • Pigelinen
    vackert udda skrev 2010-12-06 15:30:43 följande:
    Oj vilka fina mozartkulor! Måste bara fråga, hur sjutton får man chokladen sådär jämn och slät? Här hemma brukar det bli ganska... ehm... kletigt Tungan ute
    jag smälte i mikron. Använder mig av Fazers choklad.
    Det som sägs på familjeliv stannar här!!!
  • Turvann

Hej såg någonstans ett recept på skumtomte fudge men kan inte hitta det nu. Snälla hjälp mig någon med detta recept som jag känner att jag så gärna vill pröva.

• Linn f

skriver lite så att jag får denna sidan i favoriter facket. här ska bakas..

• MammaSusan81

Funderar lite på Pepparkakskladdkakan på sidan 59, visst borde det fungera med pepparkaksksryddor? Isf hur mycket tror ni det ska vara i 2msk? Mer/mindre? Ska det fortfarande vara kanel i om jag använder pepparkakskryddor?

Våra mirakel Astrid-06 & Vilgot-09
  • joseline
    Turvann skrev 2010-12-07 11:05:19 följande:
    Hej såg någonstans ett recept på skumtomte fudge men kan inte hitta det nu. Snälla hjälp mig någon med detta recept som jag känner att jag så gärna vill pröva.
    10 st rosa skumtomtar eller skumbananer (klipp i mindre bitar)
    2 dl socker
    1 dl grädde
    50 g smör
    150 g hackad vit eller ljus blockchoklad

Smält skumgodiset med allt utom chokladen. När alla skumklumpar smält ha i chokladen och rör smeten slät. Häll ut smeten i en lite form (olja eller lägg i plastfolie först så minskar risken att det fastnar) och låt stelna. Skär sen i bitar.
Svar på tråden JULGODIS!