• cid

JULGODIS!

Har inte hittat någon tråd för julgodisbak ännu i år?
    Har jag missat den eller har det bara inte startats någon?
    Om inte annat så kommer det en tråd här!
    Fyll på med era smaskigaste recept och andra tips och idéer!

• Svar på tråden JULGODIS!
  • Snuttjulla

måste fråga en sak om rocky roaden, ska man först koka den kondencerade mjölken, i burken för att få kolakrämen? eller ska man öppna burken och hälla ut vätskan och sen koka ihop med övriga saker? Skäms vet inte hur jag ska göra... 

• Pigelinen

Världens enklaste godis... MOZARTKULOR...
    Jag använder mig av smaksatt marsipan (jordgubb och päron) men man kan självklart köra neutral... en en bit nougat i mitten, rulla och sen doppa i mörk choklad. Jag hade lite blommor o snöflingeströssel som jag satte på innan chokladen stelnade...

Har även gjort brända mandlar också jättenekelt... skrev receptet här för några sidor sen... Sen brukar vi göra glöggbollar, chokladbollar som man byter kaffet mot glögg.... Jag gillar enkelt godis!!!!
    Det som sägs på familjeliv stannar här!!!
  • AlbusMinerva

Glöggbollar låter ju supermumma!

För er som gillar saffran förresten.. Man får köpa två paket för 25 kr på ÖB just nu

• Pigelinen
    AlbusMinerva skrev 2010-12-04 13:12:24 följande:

För er som gillar saffran förresten.. Man får köpa två paket för 25 kr på ÖB just nu
    Hur är den saffranen? Jag är lite skeptisk mot den billiga... ahr hört så myckeet om att det är utspedd och dålig kvalite. Apotekets är den som jag har hört är bäst... men jag vet inte...någon som testat olika och som har utlåtanden att ge???
  • bitte67
    Pigelinen skrev 2010-12-04 18:47:15 följande:
    Hur är den saffranen? Jag är lite skeptisk mot den billiga... ahr hört så myckeet om att det är utspedd och dålig kvalite. Apotekets är den som jag har hört är bäst... men jag vet inte...någon som testat olika och som har utlåtanden att ge???
    Tycker inte det brukar vara någon skillnad i smak på dyr eller billig saffran.
  • AlbusMinerva

Säger som ovan..
    Men så har jag bara köpt när det varit billigt
    Jag har absolut inga klagomål på smaken iaf..

• littlemisstrouble

Köper ni saffran på öb? har gjort det en gång för länge sen och aldrig mer. är helt säker på att det var gurkmeja för det smakade då inte en dugg saffran

Planering är a och o......
  • Pigelinen
    littlemisstrouble skrev 2010-12-05 12:10:37 följande:
    Köper ni saffran på öb? har gjort det en gång för länge sen och aldrig mer. är helt säker på att det var gurkmeja för det smakade då inte en dugg saffran
    jag har också hört att det äv väldigt lite saffran i den och mer gurkmeja och sand!!! i den än den riktiga därför jag undrade. Jag gillar apotekets
  • Snuttjulla
    AlbusMinerva skrev 2010-12-04 13:12:24 följande:

köpte saffran där förra året, och tyvärr tyckte jag att den inte smakade nästan nåt, tror den var utspädd... Rynkar på näsan
Svar på tråden JULGODIS!