• cid

JULGODIS!

Har inte hittat någon tråd för julgodisbak ännu i år?
    Har jag missat den eller har det bara inte startats någon?
    Om inte annat så kommer det en tråd här!
    Fyll på med era smaskigaste recept och andra tips och idéer!

• Svar på tråden JULGODIS!
  • Pigelinen
    NorrVimpel skrev 2010-10-17 17:56:08 följande:
    Men du kan inte bara skriva vad du gjort - du måste också dela med dig av recepten!
    hihi jo men jag hann inte förut..

Pepparkakskladdkaka:
    Använd en 2 liters springform.
    100 gram smör
    2 stycken ägg
    3 deciliter strösocker
    1/2 matsked malen ingefära
    1/2 matsked malen kryddnejlika
    1 matsked malen kanel
    1 tesked stött kardemumma
    1 1/2 deciliter mjöl
    ströbröd till formen

Sätt ugnen på 200 grader, smält smöret (och tillsätt kryddorna där i) och låt det svalna. Under tiden smörjer och bröar du formen.
    Vispa ägg och socker poröst, rör sedan ner smöret och mjölet. Häll upp i formen och grädda mitt i ugnen 12-15 minuter. Låt svalna, förvara den kallt. Servera med vispgrädde.

Pepparkaksskorpor
    75g rumsvarmt smör
    3 dl socker
    1 tsk mald ingefära
    2 tsk kanel
    1 tsk mald nejlika
    3 ägg
    150g grovhackad mandel
    1 tsk bakpulver
    2 tsk vaniljsocker
    7dl vetemjöl

Sätt ugnen på 175g.
    Rör smör, socker o kryddor poröst. Tillsätt äggen, vispa lite till, Tillsätt de hackade mandlarna, vaniljsocker, bakpulver och vetemjölet, rör inte mer än att det blandas ihop. Dela i 3 delar och rulla varje del till en längd (som låten). Platta till lite. Grädda i nedre delen av ugnen i 25-30min. Tag ut plåten och sänk till ca 120g. Låt svalna något och skär sedan längderna på diagonalen och ställ in på tork i ugnen i ytterligare ca 30min.

Vill man så byter man ut ingefära, kanel o nejlika mot ett kuvert saffran då blir det saffransskorpor

Det som sägs på familjeliv stannar här!!!
  • Wilmis07

.........

Det finns bara ett vackert barn här i världen och varje mor har det.♥Mamma till Wilma 071012♥
  • bitte67
    Santon skrev 2010-10-17 16:41:20 följande:

Åhhh vad jag längtar tills man på allvar ska sätta igång med julförberedelserna.
    Så mycket gott som ska göras!
    Lägger in en länk på en riktig godsak jag tänker göra till årets advents och glöggfest.

www.juligen.se/julmat.php?sid=00220&cid=1

Mmmmm, vad gott det såg ut!
  • vackert udda

Favorit :)

♥ Vår älskade lilla tjej har BF Julafton 2010 ♥
  • lollsanT

Jag lägger in ett recept i denna tråd också. Jag har aldrig testat detta men ska försöka hinna denna jul

Nötkolarutor ca 16st

Botten:
    100gr smör
    2 ägg
    2dl socker
    1,5dl vetemjöl (90gr)
    4 msk kakao
    1 krm salt

Kolafyllning:
    150gr hasselnötter
    2 burkar kondenserad mjölk á 395gr
    50gr smör
    2 msk ljus sirap

Topping:
    200gr mörk choklad

Klä en ugnsform, ca 20x30cm, med bakplåtspapper. Smält smöret och låt det svalna något. Vispa ägg och socker lätt, rör ner smöret.
    Blanda mjöl, kakao och salt och rör ner i äggsmeten. Bred ut smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen, 200 grader i 8-10 min. Bottnen ska fortfarande vara lite kladdig. Låt svalna.
    Sprid ut nötterna i en ugnsform och rosta dem mitt i ugnen, 225 grader tills de är gyllenbruna (ca 10 min), rör om några gånger. Låt svalna och gnugga bort skalen.
    Blanda kondenserad mjölk, smör och sirap till fyllningen i en vid kastrull. Låt koka upp och sedan puttra på ganska svag värme i drygt 20 min, krämen ska börja tjockna, bli gyllenbrun och släppa kastrullens botten. Rör hela tiden noggrant. Blanda ner nötterna och bred ut fyllningen i formen. Låt svalna.
    Smält chokladen över vattenbad. Bred den över kolafyllningen och låt det stelna i kylen. Skär i rutor och förvara sedan kallt.

• zuperduperme
    lollsanT skrev 2010-10-26 21:33:05 följande:
    Jag lägger in ett recept i denna tråd också. Jag har aldrig testat detta men ska försöka hinna denna jul

Nötkolarutor ca 16st

Botten:
    100gr smör
    2 ägg
    2dl socker
    1,5dl vetemjöl (90gr)
    4 msk kakao
    1 krm salt

Kolafyllning:
    150gr hasselnötter
    50gr smör
    2 msk ljus sirap

Topping:
    200gr mörk choklad

Klä en ugnsform, ca 20x30cm, med bakplåtspapper. Smält smöret och låt det svalna något. Vispa ägg och socker lätt, rör ner smöret.
    Blanda mjöl, kakao och salt och rör ner i äggsmeten. Bred ut smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen, 200 grader i 8-10 min. Bottnen ska fortfarande vara lite kladdig. Låt svalna.
    Sprid ut nötterna i en ugnsform och rosta dem mitt i ugnen, 225 grader tills de är gyllenbruna (ca 10 min), rör om några gånger. Låt svalna och gnugga bort skalen.
    Blanda kondenserad mjölk, smör och sirap till fyllningen i en vid kastrull. Låt koka upp och sedan puttra på ganska svag värme i drygt 20 min, krämen ska börja tjockna, bli gyllenbrun och släppa kastrullens botten. Rör hela tiden noggrant. Blanda ner nötterna och bred ut fyllningen i formen. Låt svalna.
    Smält chokladen över vattenbad. Bred den över kolafyllningen och låt det stelna i kylen. Skär i rutor och förvara sedan kallt.

den lät helt underbar
  • bonsai
    lollsanT skrev 2010-10-26 21:33:05 följande:

Nötkolarutor ca 16st

Botten:
    100gr smör
    2 ägg
    2dl socker
    1,5dl vetemjöl (90gr)
    4 msk kakao
    1 krm salt

Kolafyllning:
    150gr hasselnötter
    50gr smör
    2 msk ljus sirap

Topping:
    200gr mörk choklad

mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm
Svar på tråden JULGODIS!