JULGODIS!
Har inte hittat någon tråd för julgodisbak ännu i år?
Har jag missat den eller har det bara inte startats någon?
Om inte annat så kommer det en tråd här!
Fyll på med era smaskigaste recept och andra tips och idéer!
Har inte hittat någon tråd för julgodisbak ännu i år?
Har jag missat den eller har det bara inte startats någon?
Om inte annat så kommer det en tråd här!
Fyll på med era smaskigaste recept och andra tips och idéer!
Tack "Grisen"
Här hänger jag på!
.........
Åhhh vad jag längtar tills man på allvar ska sätta igång med julförberedelserna.
Så mycket gott som ska göras!
Lägger in en länk på en riktig godsak jag tänker göra till årets advents och glöggfest.
www.juligen.se/julmat.php?sid=00220&cid=1
Favorit :)
Jag lägger in ett recept i denna tråd också. Jag har aldrig testat detta men ska försöka hinna denna jul ![]()
Nötkolarutor ca 16st
Botten:
100gr smör
2 ägg
2dl socker
1,5dl vetemjöl (90gr)
4 msk kakao
1 krm salt
Kolafyllning:
150gr hasselnötter
2 burkar kondenserad mjölk á 395gr
50gr smör
2 msk ljus sirap
Topping:
200gr mörk choklad
Klä en ugnsform, ca 20x30cm, med bakplåtspapper. Smält smöret och låt det svalna något. Vispa ägg och socker lätt, rör ner smöret.
Blanda mjöl, kakao och salt och rör ner i äggsmeten. Bred ut smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen, 200 grader i 8-10 min. Bottnen ska fortfarande vara lite kladdig. Låt svalna.
Sprid ut nötterna i en ugnsform och rosta dem mitt i ugnen, 225 grader tills de är gyllenbruna (ca 10 min), rör om några gånger. Låt svalna och gnugga bort skalen.
Blanda kondenserad mjölk, smör och sirap till fyllningen i en vid kastrull. Låt koka upp och sedan puttra på ganska svag värme i drygt 20 min, krämen ska börja tjockna, bli gyllenbrun och släppa kastrullens botten. Rör hela tiden noggrant. Blanda ner nötterna och bred ut fyllningen i formen. Låt svalna.
Smält chokladen över vattenbad. Bred den över kolafyllningen och låt det stelna i kylen. Skär i rutor och förvara sedan kallt.
Nötkolarutor ca 16st
Botten:
100gr smör
2 ägg
2dl socker
1,5dl vetemjöl (90gr)
4 msk kakao
1 krm salt
Kolafyllning:
150gr hasselnötter
50gr smör
2 msk ljus sirap
Topping:
200gr mörk choklad
Klä en ugnsform, ca 20x30cm, med bakplåtspapper. Smält smöret och låt det svalna något. Vispa ägg och socker lätt, rör ner smöret.
Blanda mjöl, kakao och salt och rör ner i äggsmeten. Bred ut smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen, 200 grader i 8-10 min. Bottnen ska fortfarande vara lite kladdig. Låt svalna.
Sprid ut nötterna i en ugnsform och rosta dem mitt i ugnen, 225 grader tills de är gyllenbruna (ca 10 min), rör om några gånger. Låt svalna och gnugga bort skalen.
Blanda kondenserad mjölk, smör och sirap till fyllningen i en vid kastrull. Låt koka upp och sedan puttra på ganska svag värme i drygt 20 min, krämen ska börja tjockna, bli gyllenbrun och släppa kastrullens botten. Rör hela tiden noggrant. Blanda ner nötterna och bred ut fyllningen i formen. Låt svalna.
Smält chokladen över vattenbad. Bred den över kolafyllningen och låt det stelna i kylen. Skär i rutor och förvara sedan kallt.
Nötkolarutor ca 16st
Botten:
100gr smör
2 ägg
2dl socker
1,5dl vetemjöl (90gr)
4 msk kakao
1 krm salt
Kolafyllning:
150gr hasselnötter
50gr smör
2 msk ljus sirap
Topping:
200gr mörk choklad
Någon som har bra recept på "gammeldags" is-choklad?