• MoSv74

Hålla besticken "rätt" i skolan!!!

Blir så arg!
    Min son som går i fjärde klass berättade alldeles nyss att dom MÅSTE hålla besticken på ett visst sätt i skolan.
    Dom får inte hålla gaffeln i höger hand och kniven i vänster.
    Utan dom MÅSTE hålla gaffel i vänster och kniven i höger.
    Det tillhör bordskicket hade fröken sagt.
    V A D spelar det för roll???
    Om dom äter ordentligt och  äter med kniv och gaffel så borde det väl inte spela nån roll i vilken hand dom håller besticken???

Är det såhär på nån mer skola?
    Finns väl andra saker att lägga energi på än att klaga på hur barnen håller besticken.

Tycker det är riktigt barnsligt av lärarna att ens påpeka detta.....antaglien lika barnsligt av mej att bli irriterad!

Åsikter tack!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-14 20:56
    Ojojoj!!
    Trodde aldrig att det skulle komma så många svar!
    Kul men oxå skrämmande att höra vad folk tycker!
    Att man skulle vara WT bara för att man håller besticken "fel" t ex....jösses!

Att sen fröken påpekar att man kan försöka hålla på ett annat sätt om barnet har svårt att t ex skära är en helt annan sak!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-15 11:09
    Måste göra ett tillägg.
    Självklart ska barnen lära sej bordsskick i skolan! MEN där tycker inte jag att det ska spela någon roll hur man håller besticken!
    Jag har aldrig skrivit att lärarna inte får säga till om barnen smaskar eller beter sej illla vid matbordet.Självklart ska domgöra det.
    Men varför lägga energi på att påpeka hr dom håller besticken(Om barnen inte tycker det är jobbigt själva!) så att barnen kanske sitter och inte äter ist? För dom tycker det blir jobbigt att äta öht.

Många åsikter finns det ju,helt klart!
    Och det ä väl bra men att vissa ska säga att man är WT pga det osv....det är riktigt lågt.

• Svar på tråden Hålla besticken "rätt" i skolan!!!
  • kattis b
    Dr Mupp skrev 2009-11-14 15:38:04 följande:
    Isåfall är jag funktionshiindrad. Finns det nått bidrag jag kan söka för allt merjobb jag har över tat inte kunna använda min vänsterhand. Jag bröt höger arm och fick ett helvete när jag skulle äta, skriva mm, men inte blev vänsterhanden bättre för det.
    Det är bara att beklaga.
  • Astarte

Jag äter fel och det är lite jobbigt att behöva ändra till något man inte är van vid när det är finare bjudningar. Jag kan då önska att mina föräldrar lärt mig rätt från början.

Det är intressant att ingen skrivit varför man ska äta så. Det beror på att den handen man har kniven i rör sig mycket mer än den med gaffeln och sitter man då bredvid varandra och den ena har kniven i fel hand kommer man sitta och buffa på varandra med armbågarna. Det är irriterade att någon buffar en med armbågen, framför allt om denne inte ens tyckt märka det.

Jag håller med om att bordskick är en statusmarkör, men måste det vara så fel att visa att man har en lägre socio-ekonomisk bakgrund?

• Danitra

Astarte: Nej, det behöver inte alls vara fel. Och förhoppningsvis så får man barn som blir så säkra på sig själva att dom i alla lägen gör det som känns mest bekvämt. Men jag tycker ändå att man ska erbjuda dom alternativ för att sedan låta beslutet om hur dom vill använda kunskapen tas av barnet.

• kattis b

Jag har en fråga till alla rabiata vänsterhänta:
    När ni äter med bara gaffel, har ni den i vänsterhanden - eller?
    Hur gör ni då när ni ska lägga till kniven på det? Menar ni på fullaste allvar att ni flyttar över gaffeln då?

• Mumin75

Jag har ätit med gaffeln i höger och kniven i vänster hand i hela mitt liv... det har alltid varit det rätta för mig... Fanns/finns inte en möjlihet att jag skulle klara att äta på det "rätta" sättet, då flög/flyger maten runt. Jag var/är den enda i familjen som äter på detta sättet så det är ingenting som mina föräldrar lärt mig utan det har varit det rätta sättet för mig från början och jag tror att det är så min hjärna fungerar helt enkelt och sen skiter jag i vad det står i böckerna, jag äter som jag vill. Jag har faktiskt försökt äta på det "normala" sättet men det går bara inte. Jag kan inte ens få maten att stanna kvar på gaffeln innan den hinner fram till munnen. Och hör och häpna... jag har varit på MÅNGA middagar under mitt 34 år långa liv och aldrig någonsin har någon stört sig/regareat på mitt sätt att äta, och oftast så har folk inte ens märkt att jag äter så ... inte ens under de finare middagarna man varit på. Hade någon fösökt tvinga mig att äta på det andra sättet så hade jag inte blivit glad. Det är nästan bara mina närmsta (som man äter ofta med) som ens märkt att jag äter "fel"... det tog faktiskt ett ganska bra tag innan min sambo ens lade märke till det (när vi träffades).

• Dr Mupp

kattis b skrev 2009-11-14 15:47:57 följande:

Jag har en fråga till alla rabiata vänsterhänta: När ni äter med bara gaffel, har ni den i vänsterhanden - eller? Hur gör ni då när ni ska lägga till kniven på det? Menar ni på fullaste allvar att ni flyttar över gaffeln då?
    Jag gör ju så fast tvärtom. Äter med gafflen i högerhand och tar jag upp kniven så flyttar jag gaffeln till vänster hand.
  • kattis b
    Dr Mupp skrev 2009-11-14 15:49:38 följande:
    Jag gör ju så fast tvärtom. Äter med gafflen i högerhand och tar jag upp kniven så flyttar jag gaffeln till vänster hand.
    Det är så de flesta gör. Så det var inte jättekonstigt.
  • Dr Mupp
    kattis b skrev 2009-11-14 15:51:05 följande:
    Det är så de flesta gör. Så det var inte jättekonstigt.
    Så varför skulle det vara konstiogt om vänsterhänta gör samma sak fast tvärtom.
  • Ruggugglan

Jag tycker precis som du TS, att så länge de använder både gaffel och kniv så ska det väl inte vara något problem?

Jag fick pekpinne en gång när jag dukade på mitt jobb. Jag är vänsterhänt och lägger alltid skeden på vänster sida ( van eftersom vi gör så hemma då vi är flest vänsterhänta). Vikarien jag jobbade med blev nästintill förbannad och flyttade skeden till höger sida och fräste "Hur dukar du egentligen?". För ja, det är ju så ofta vi ska på nobelmiddag!

BF 24 januari.
  • Ruggugglan
    kattis b skrev 2009-11-14 15:47:57 följande:
    Jag har en fråga till alla rabiata vänsterhänta: När ni äter med bara gaffel, har ni den i vänsterhanden - eller? Hur gör ni då när ni ska lägga till kniven på det? Menar ni på fullaste allvar att ni flyttar över gaffeln då?
    Rabiat och rabiat. Men jag är vänsterhänt. -Jag har gaffeln i vänster hand och tar upp kniven i höger. Äter alltså alltid med gaffeln i vänster och kniven i höger.
    BF 24 januari.
Svar på tråden Hålla besticken "rätt" i skolan!!!